یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۸
کد خبر: 141203

مدیر کل سازمان انتقال خون ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص طرح تحول انتقال خون، خواسته‌ها و برنامه‌های انتقال خون در سال جدید را عنوان کرد.

سلامت نیوزمدیر کل سازمان انتقال خون ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص طرح تحول انتقال خون، خواسته‌ها و برنامه‌های انتقال خون در سال جدید را عنوان کرد.

دکتر علی اکبر پورفتح الله در گفت‌و‌گو با ایسنا ، در مورد طرح تحول انتقال خون و در تشریح اینکه این طرح در چه مرحله‌ای است، گفت: طرح تحول در انتقال خون در حال اجراست و برنامه‌های راهبردی آن تدوین شده است. بحث‌هایی مثل ورود انتقال خون به چرخه اقتصادی قطعی شد، در حوزه معاونت درمان کارشناسی و ارزش‌گذاری خدمات انتقال خون صورت گرفته و خدمات نوینی که انتقال خون تا به حال ارائه نمی‌داده در حال حاضر در بسته سلامت جدید ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: تعرفه گذاری و بسترسازی این طرح در سازمان انتقال خون آماده است و بخشی از آن در حال اجراست و بخش‌هایی از آن نیز به تدریج در آینده اجرا خواهد شد.

بازنگری آیین‌نامه چرخه انتقال خون بیمارستانی

پورفتح الله بحث مدیریت مصرف خون را از برنامه‌های مهم طرح تحول انتقال خون دانست و ادامه داد: در خصوص این موضوع برنامه‌های عملیاتی آغاز شده است. همچنین در بحث چرخه مصرف بیمارستانی خون، که در گذشته هیچ نظارت و کنترلی روی آن وجود نداشت اقدامات خوبی انجام گرفته است در همین مورد آیین نامه کمیته‌های انتقال خون بیمارستانی بازنگری شده که در این بازنگری سرویس‌های انتقال خون بیمارستانی را نیز در نظر گرفتیم. بسیاری از فعالیت‌هایی که در کشور ما انجام نمی‌شود مثل مدیریت خون بیمار در این چرخه و در سرویس‌های خون بیمارستانی دیده شده است.

پایلوت نرم افزار چرخه انتقال خون در دو استان کشور

وی با اشاره به نرم افزاری که در زمینه چرخه انتقال خون بیمارستانی تهیه شده، اظهار کرد: الزامات نرم افزار مربوط به چرخه انتقال خون بیمارستانی آماده شده و در حال حاضر به مرحله اعلام عمومی برای مشارکت برنامه نویسان رسیده است.

به گفته پورفتح الله، این نرم افزاردر باختران کرمانشاه و خراسان رضوی به صورت آزمایشی و پایلوت انجام می‌شود. با توسعه این نرم‌افزارها چرخه نرم افزاری انتقال خون از رگ دهنده تا رگ گیرنده کامل خواهد شد و امیدواریم این کار مرحله به مرحله و به تدریج پیش رود.

لزوم بازگشت 110 میلیارد درآمد اختصاصی انتقال خون به سازمان

رییس سازمان انتقال خون در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اعتبارات این سازمان نیز تصریح کرد: طبیعتا مشکل اعتباری در همه دستگاه‌های اجرایی وجود دارد، اما دولت و مجلس شورای اسلامی نگاه خیلی خوبی به سازمان انتقال خون داشته و بخش عمده‌ای از مشکلات اعتباری ما مرتفع شده یا در حال رفع است.

به گفته پورفتح الله، انتظارات انتقال خون در قانون بودجه لحاظ شده اما نقطه نظری که ما درمورد درآمدهای اختصاصی سازمان انتقال خون داریم این است که بر اساس قوانین موجود درآمدهایی که در سازمان انتقال خون ایجاد می‌شود به عنوان درآمد اختصاصی تلقی شده و صد در صد آن باید به سازمان برگردد اما متاسفانه هم در طرح قانون بودجه که دولت به مجلس داده است و هم در مجلس، بخشی از درآمد ما به سازمان برنمی‌گردد و ما در حال پیگیری این موضوع هستیم.

وی با بیان اینکه میزان درآمد اختصاصی انتقال خون 110 میلیارد پیش‌بینی شده، تصریح کرد: طبق قانون تمام این درآمد باید به سازمان برگردد اما این درحالیست که در لایحه‌ای که دولت به مجلس برد از 110 میلیارد درآمد انتقال خون، 50 درصد آن یعنی نزدیک به 55 میلیارد به سازمان برگردانده می‌شد که با مساعدت‌های همکاران ما در مجلس این میزان را به 65 میلیارد رساندند.ولی انتظار ما این است که 100 درصد درآمد به انتقال خون برگردد و پیگیر این مساله هستیم. قول‌های مساعدی در این زمینه داده شده که امیدواریم در صحن مجلس تصویب شود که تمام درآمد سازمان انتقال خون به سازمان برگردد.

توسعه نرم افزاری انتقال خون در سال 94

رییس سازمان انتقال خون در پاسخ به این سوال که «مهمترین برنامه‌های این سازمان برای سال جدید چیست و آیا با امکانات موجود محقق می‌شود»، با بیان اینکه ما در سازمان انتقال خون مصمم هستیم که در هر شرایط برنامه‌های سازمان انتقال خون را پیش ببریم، گفت: یکی از برنامه‌های ما بحث فناوری اطلاعات در سازمان انتقال خون است تا اطلاعات از چرخه رگ دهنده تا رگ گیرنده ثبت شده و این اطلاعات را به طور کامل در اختیار داشته باشیم. بنابراین نرم‌افزار سازمان انتقال خون در چرخه رگ‌دهنده تا رگ‌گیرنده در سال آینده توسعه خواهد یافت.

سرمایه‌گذاری انتقال خون در زمینه مدیریت مصرف خون بیمار

سرمایه گذاری عمده‌ در زمینه مدیریت خون بیمار، از دیگر برنامه‌های انتقال خون در سال جدید است که پور فتح الله به آن اشاره کرد و افزود: علت این کار این است که مدیریت خون بیمار می‌تواند کاهش تقاضا برای خون و فراورده‌های خونی در کشور را به دنبال داشته باشد.

مدیریت مصرف خون بدون افزایش حجم اهداء

وی ادامه داد: با وضعیت حال حاضر کشور که 27 واحد اهدای خون به ازای هر هزار نفر است، نیازی به افزایش اهدا کننده بیش از این نخواهیم داشت، بنابراین باید حجم اهدای خون را در همین حد نگه داشته و به کنترل کیفی و ارتقاء فرایند‌های سازمان در این زمینه بپردازیم. در عوض با مدیریت مصرف خون و با روش‌هایی مثل انتقال خون خودی و بسیاری از روش‌هایی که در بیمارستان‌ها امکان پذیر است مصرف خون را مدیریت کنیم.

امید انتقال خون به خودکفایی در عرصه داروهای مشتق از پلاسما

پورفتح الله با بیان اینکه امروزه در کشورهای پیشرفته مصرف پلاسما به حداقل رسیده و جانشین‌های خوبی برای پلاسما مطرح شده است، تاکید کرد: این جانشین‌های پلاسمایی باید وارد چرخه مدیریت مصرف خون کشور شده و مورد استفاده قرار گیرند. همچنین نگاه ویژه ای به چرخه جمع‌آوری پلاسما داریم و رسیدن به خودکفایی درعرصه داروهای مشتق از پلاسما از دیگر برنامه‌های سازمان انتقال خون است.

چشم انداز سه ساله انتقال خون برای خودکفایی در عرصه پلاسما

وی در این راستا افزود: در حال حاضر ظرفیت 150 هزار لیتری پلاسمای مازاد بر چرخه نیاز انتقال خون را که پلاسمای بازیافتی‌ست داریم و نزدیک به 150 تا 200 هزار لیتر نیز با مجوزهایی که به بخش خصوصی داده شده به روش فریزیز و در این بخش در حال جمع‌اوری است. بنابراین امیدواریم که با یک برنامه سه ساله این میزان به 600 هزار لیتر برسد زیرا با این میزان می‌توانیم نیاز کشور را در زمینه پلاسما و داروهای مشتق از پلاسما برطرف کنیم.

رییس سازمان انتقال خون در ادامه به برخی مشکلات سازمان انتقال خون اشاره کرد و کمبود نیروی انسانی را از جمله این مشکلات دانست و ادامه داد: در سازمان انتقال خون در زمینه نیروی انسانی با کمبود مواجه هستیم همچنین در اعتبارات و دریافتی‌های پرسنل نیز مشکلاتی داریم و تلاش می‌کنیم که آنها را مرتفع کنیم. بخش عمده‌ای از این مشکلات در سال آینده مرتفع خواهد شد.

پورفتح الله در پایان تاکید کرد: در صورتیکه 100 درصد درآمدهای حاصله در سازمان انتقال خون به سازمان برگردد می‌توانیم بحث پرداختی‌های خود را مدیریت کرده و مشکلات پرسنل انتقال خون را به حداقل رسانده و مشکلاتمان را به حد چشمگیری کاهش دهیم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha