این بیماران باید به مدت ۶هفته قبل از عمل، به ایروبیک سبک بپردازند تا بدن پس از عمل سریع تر بهبود پیدا کند.

سلامت نیوز: این بیماران باید به مدت ۶هفته قبل از عمل، به ایروبیک سبک بپردازند تا بدن پس از عمل سریع تر بهبود پیدا کند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه خراسان نوشت: «سینتیا فیلیپس» ۵۷ساله یک زن زحمتکش است که ۸ماه از زمان جراحی جایگزینی زانوی راست وی می گذرد. او علاوه بر مدیریت کردن باشگاه ورزشی و مربیگری شخصی، در پستخانه نیز کار می کند. بلند کردن و جابه جا کردن بسته ها بخشی از کارش است. اگرچه شکایتی ندارد ولی همیشه حواسش به زانوی مصنوعی اش است. با دیدن شرایط وی، این سوال برایم مطرح شد که جراحی جایگزینی زانو برای چه افرادی مناسب است و این افراد به چه مراقبت هایی نیازمند هستند.

عمل به همه توصیه نمی شود

دکتراستیون تازلو، جراح ارتوپد می گوید، بیماران تنها زمانی به فکر جراحی باشند که واقعا به عمل جراحی نیاز باشد. عمل جایگزینی زانو برای افرادی مناسب است که دچار آسیب جدی شده باشند و در انجام کارهای روزانه مانند راه رفتن، بالا رفتن از پله  و ... محدودیت شدیدی داشته باشند. در این افراد دارو درمانی، ورزش و ... جواب نمی دهد و این بیماران دچار درد شدیدی هستند که غیرقابل تحمل است و قادر به صاف کردن پاهایشان به طور طبیعی نیستند. بیشتر بیماران دارای پاهای پرانتزی یا دچار ناهنجاری کاهش فاصله زانوها هستند.

اقدامات قبل از جراحی

این بیماران باید به مدت ۶هفته قبل از عمل، به ایروبیک سبک بپردازند تا بدن پس از عمل سریع تر بهبود پیدا کند. افرادی که آرتریت دارند، می توانند حداقل روزی نیم ساعت پیاده روی کنند و زمان بازگشت به منزل از آتل مخصوص، مسکن و کمپرس یخ روی زانو استفاده کنند. شنا و دوچرخه سواری نیز موثر است. قندخون بیماران مبتلا به دیابت باید کنترل شود. در غیر این صورت با خطر بالاتر عفونت و کندی روند بهبود زخم رو به رو خواهند شد. افرادی که اضافه وزن دارند و شاخص توده بدنی شان ۴۰ یا بالاتر است در معرض خطر بالای لختگی خون مربوط به جراحی قرار دارند. شاخص توده بدنی زیر ۴۰، حد تعیین شده برای بیماران است. افرادی که شاخص توده بدنی شان بالاتر از ۴۰ است، نباید عمل شوند. افراد سیگاری حتما باید ۲ تا ۳ماه قبل از عمل، سیگار کشیدن را کنار بگذارند و پس از عمل نیز تا چند ماه از استعمال سیگار بپرهیزند.

درد در زمان ریکاوری واقعی است

بزرگ ترین مشکل برای بیماران دردی است که پس از عمل با آن مواجه می شوند. ۲ تا ۴هفته اول بسیار سخت است.

بازپروری زانو، ضروری است

باید دانست جراحی به تنهایی باعث بهبودی نمی شود و تلاش فرد در این زمینه بسیار مهم است.

بازپروری لازمه موفقیت این عمل است. اغلب بیماران باید تحت فیزیوتراپی به مدت ۶ تا ۸ هفته قرار گیرند، سپس ورزش های عادی را از سر بگیرند.

بازگشت به محل کار

بدون در نظر گرفتن نوع شغل، زمان استراحت برای عمل جایگزینی زانو ۹ هفته است.

پس از یک سال

پس از یک سال، فرد حداکثر جواب عمل را به دست می آورد اما باید بداند که هرگز احساس داشتن یک زانوی طبیعی را نخواهد داشت. با این حال بیشتر بیماران از نتیجه عمل اعلام رضایت می کنند چراکه می توانند به راحتی در منزل راه بروند، تنیس بازی کنند، پیاده روی کنند و ... البته گاهی پس از راه رفتن در مسافت طولانی، احساس سفتی در اطراف زانو پیدا می کنند و دچار خستگی مفرط می شوند. طی ۶ماه اول، قسمت زانو هنوز گرم یا متورم است. یک سال بعد، ظاهر زانو باید شبیه یک زانوی طبیعی با یک اسکار (جای زخم) باشد. بعد از یک سال، نتایج عمل در ۹۹درصد از بیماران موفقیت آمیز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha