سلامت نیوز:برای كمك به جوانان و فرهنگ‌سازی ازدواج سالم، تاكنون اقدامات عدیده‌ای صورت پذیرفته است. این‌که این اقدامات خوب هستند یا بد، موضوعی است كه باید كارشناسان بدان پاسخ گویند، اما قبل از هر چیز باید ببینیم چه اقداماتی در جهت تحكیم بنیان خانواده و ازدواج برداشته شده است؟ امروز نگاهی خواهیم داشت به گواهی نامه ازدواج.

به گزارش سلامت نیوز ، روزنامه شهروند در ادامه نوشت: طرح‌ اعطای «گواهینامه ازدواج» ابتدا در آذرماه ‌سال ١٣٨٧ توسط رئیس دولت وقت مطرح شد، اما تاریخ راه‌اندازی آن به اسفندماه ٨٨ برمی‌گردد؛ زمانی‌که سایت ساج (سامانه آموزش ازدواج جوانان) از سوی سازمان ملی جوانان افتتاح و قرار شد از طریق این سامانه الکترونیکی، گواهینامه ازدواج برای جوانان صادر شود. طبق اعلام محسن زنگنه؛ رئیس سازمان جوانان استان تهران وقت، براساس این طرح قرار بود تدابیری اتخاذ شود که تا ٢‌سال بعد از اجرای آن، اگر پسری به خواستگاری رفت، دخترخانم به‌شرطی جواب دهد که خواستگار این دوره‌ها را گذرانده باشد!


سامانه ساج قرار بود به داوطلبان گرفتن گواهینامه ازدواج مسائلی مانند راهکارهای افزایش ازدواج‌های بهنگام، آگاهانه و پایدار دربین جوانان، ارتقای مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی جوانان و افزایش آگاهی‌های مربوط به ازدواج، کاهش نرخ رشد سالانه طلاق به‌ویژه بین زوج‌های جوان و در سال‌های اول زندگی، آموزش و توانمندسازی جوانان درمورد مسائل مربوط به دوران پیش از ازدواج، هنگام ازدواج، دوران عقد و دوران پس از ازدواج براساس آموزه‌های دینی و اصول روانشناختی را آموزش دهد.
این سایت همچنین ملاک‌هایی را برای انتخاب همسر ذکر کرده بود. درمورد ملاک‌های مرد شایسته برای ازدواج آمده بود: مردی که می‌خواهد ازدواج کند باید قدرت، چهارشانگی، شهرت اجتماعی، توان دفاعی و پاکی چشم و فکر و عمل داشته و قادر به تأمین نفقه زن و فرزندان خود باشد.


زنان شایسته ازدواج نیز باید دارای جمال و زیبایی باشند که این جمال و زیبایی در تناسب‌اندام، ظرافت مو و ابرو، ظرافت صدا، حیا، عفت و پاکدامنی معنا شده است. همچنین این سایت زنان باایمان و خداشناس، زنان سادات، زنان باکره و زنان کم‌مهریه را برای ازدواج در اولویت قرار داده و گفته بود، زنی شایسته ازدواج است که در مقابل شوهر خود متواضع و فروتن باشد و خود را بیاراید و با مردانی غیر از شوهر خود، احساس بیگانگی داشته باشد و در برابر آنها وقار به خرج دهد. از سوی دیگر، حرف‌شنوی و فرمانبرداری از شوهر، در اختیار او بودن در خلوت، نرم‌خویی، حافظ حیثیت شوهر بودن در غیاب او و عیب‌پوش بودن، از دیگر خصوصیات زنان مناسب ازدواج تشخیص داده شده بود.


این طرح واکنش بسیاری از جامعه‌شناسان و فعالان اجتماعی و همچنین نمایندگان مجلس را در پی داشت که انتقادات زیادی را به آن وارد می‌دانستند. یکی از مهم‌ترین این انتقادات به ویژگی‌ها و ملاک‌های مطرح‌شده برای زنان و مردان بازمی‌گشت که سنجه خوبی برای ارزیابی آنها وجود نداشت و نمی‌شد به‌راحتی آنها را اندازه‌گیری کرد. از سوی دیگر، این طرح دخالت مستقیم دولت در مسأله ازدواج بود که باعث می‌شد یکی از ابعاد خصوصی زندگی مردم از تصدیگری دولت درامان نباشد. به هر ترتیب، این طرح نیز مانند بسیاری از طرح‌های دیگر اجرایی نشد و در مرحله طرح موضوع متوقف ماند. سامانه ساج نیز اکنون از دسترس خارج شده است و ردپایی از آن در فضای نت یافت نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha