:حاشیه‌نشینی پدیده‌ای است که با اسکان غیررسمی و بدون مجوّز گروه بزرگی از مردم در مکانی در کنارهٔ شهرها ایجاد می‌شود.چندی پیش علیرضا محجوب نماینده مجلس خبر داد که پیش به طور متوسط مهاجرت حاشیه‌نشین‌ها به کلانشهرها نسبت به سال ٦١، ١٧برابر افزایش پیدا کرده و ١٧برابر صدمات‌ اجتماعی جبران‌ناپذیری به کشور‌ وارد شده است. محجوب پدیده مهاجرت از شهرهای کمترتوسعه یافته و کوچک را مهم‌ترین دلیل حاشیه‌نشینی عنوان کرد و گفت: پدیده مهاجرت که ناشی از ناهنجاری‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است، باعث تشدید حاشیه‌نشینی است.

سلامت نیوز:حاشیه‌نشینی پدیده‌ای است که با اسکان غیررسمی و بدون مجوّز گروه بزرگی از مردم در مکانی در کنارهٔ شهرها ایجاد می‌شود.چندی پیش علیرضا محجوب نماینده مجلس خبر داد که پیش به طور متوسط مهاجرت حاشیه‌نشین‌ها به کلانشهرها نسبت به سال ٦١، ١٧برابر افزایش پیدا کرده و ١٧برابر صدمات‌ اجتماعی جبران‌ناپذیری به کشور‌ وارد شده است. محجوب پدیده مهاجرت از شهرهای کمترتوسعه یافته و کوچک را مهم‌ترین دلیل حاشیه‌نشینی عنوان کرد و گفت: پدیده مهاجرت که ناشی از ناهنجاری‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است، باعث تشدید حاشیه‌نشینی است.

صفر نعیمی زر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه، افزایش حاشیه نشینی علل های متفاوتی دارد، به ایسکانیوز گفت : در حقیقت به عقیده ی بنده افزایش جمعیت یکی از مهم ترین عاملان افزایش حاشیه نشینی است چرا که از دوران طاغوت تا به امروز جمعیت ایران دو برابر شده و افراد برای گذراندن زندگی مجبور هستند به حاشیه ی شهر ها مهاجرت کنند.

او در ادامه افزود: البته به دلیل خوش آب و هوا بودن حاشیه های شهر برخی از افراد حتی آنجا ویلا می سازند و از کمبود مسکن به آنجا رو نمی آورند چرا که بی شک هزینه ی گزافی برای ساخت ویلا های خود می کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، دولت را مقصر اصلی در کمبود مسکن دانست و در این باره گفت: از آنجایی که جمعیت کشور روز به روز در حال افزایش است دولت باید سالی یک میلیون و پانصد مسکن برای مردم فراهم سازد در حقیت این اتفا باید رخ می داد اما دولت اقدامی در این راستا انجام نداد و افراد به حاشیه ی شهر ها مهاجرت کردند کمبود مسکن  دلیل اصلی 17 برابر شدن حاشیه نشینی در سه دهه گذشته  است مسکن مهر هم  نتوانست دردی  از این ماجرا دوا کند .

نعیمی زر با بیان اینکه، افراد مهاجر از روستاها به دلیل ارزان قیمت بودن زمین های حاشیه ی شهر آنجا سکنی می کنند، عنوان کرد: بیشتر افراد مهاجری که  زندگی خودشان را از روستاها رها می کنند و به شهر می آیند نمی توانند در شهر مسکنی تهیه کنند و به حاشیه های شهر می روند چرا که آن مناطق از ابتدا مسکونی نبوده و اکثرا مشکل ساخت داشته ، به همین دلیل با قیمت ناچیزی به فروش می رسد.

او در ادامه افزود: به طور کلی افزایش جمعیت، مهاجرت به شهر ، عدم تامین مسکن و عدم زمین مناسب از دلایل افزایش حاشیه نشینی به شمار می رود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha