دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 141270

یک متخصص گوارش و کبد، با بیان اینکه انجام آندوسکوپی هیچ گونه درد و ترسی ندارد گفت: بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان را می‌توان در مراحل اولیه با آندوسکوپی تشخیص داد و در همان لحظه درمان کرد.

تشخیص و درمان سرطان با یک آندوسکوپی ساده

سلامت نیوز: یک متخصص گوارش و کبد، با بیان اینکه انجام آندوسکوپی هیچ گونه درد و ترسی ندارد گفت: بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان را می‌توان در مراحل اولیه با آندوسکوپی تشخیص داد و در همان لحظه درمان کرد.

دکتر محمود اسحاق حسینی در گفت‌و‌گو با آنا، درباره نحوه انجام آندوسکوپی گفت: آندوسکوپی یک دستگاه تشخیصی است که به کمک آن می‌توان تمام اعضای داخلی بدن و بیماری‌های آن را به صورت دقیق مشاهده کرد و تشخیص داد و در نهایت بهترین روش درمان را اعمال کرد.

وی با توجه به تفاوت‌های آندوسکوپی با عکس از اعضای بدن گفت: بررسی وضعیت اعضای بدن و بیماری‌های آن توسط آندوسکوپی به صورت کاملا گویا انجام می‌شود و پزشک می‌تواند در حین انجام آندوسکوپی در صورت مشاهده هر گونه بیماری آن را تشخیص و در همان لحظه درمان کند اما با عکس تنها می‌توان به یک تصویر ظاهری دست یافت که بسیار از مسائل را نمی‌توان به وسیله آن مشاهده کرد و تشخیص داد.

این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: برای مثال اگر پزشک در حین آندوسکوپی متوجه خونریزی شود می‌تواند در همان لحظه آن را درمان کند، همچنین به کمک این روش می‌توان بسیاری از سرطان‌ها را در همان مراحل اولیه تشخیص داد و درمان را آغاز کرد بدین گونه که اگر پزشک در حین آندوسکوپی متوجه توده و یا بافت غیرمعمول شود می‌تواند در همان لحظه نمونه‌برداری را انجام دهد و به سرطانی بودن توده پی ببرد.

به گفته اسحاق حسینی؛ با پیشرفت آندوسکوپی و استفاده از آن شمار بسیاری از موارد بستری در بیمارستان‌ها کاسته شده است زیرا بسیاری از بیماری در مراحل اولیه درمان می‌شوند.

وی افزود: انجام آندوسکوپی 2 تا 3 دقیقه بیشتر به طول نمی‌انجامد و در طول همین مدت اندک نیز افراد به وسیله‌های داروهای بی‌حس کننده موضعی هیچ گونه احساس دردی نخواهند داشت. اگر بیماری به هیچ عنوان طاقت درد نداشته باشد و یا از انجام آندوسکوپی استرس و ترس داشته باشد ما این کار را به صورت بیهوشی برایش انجام می‌دهیم.

این متخصص گوارش و کبد با توجه به نگرانی برخی افراد نسبت به آلوده بودن دستگاه آندوسکوپی گفت: پس از معاینه هر فرد پزشک لوله‌های ضخیم دستگاه آندوسکوپ را ابتدا به خوبی شست‌و‌شو می‌دهد و سپس آن را به مدت 10 دقیقه در محلول ضدعفونی کننده که از بین برنده انواع میکروب‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌هاست قرار می‌دهد بنابراین هیچ گونه نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

وی در پایان درباره عوارض جانبی انجام آندوسکوپی گفت: انجام هرگونه اقدام درمانی می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد اما بروز این عوارض بعد از آندوسکوپی بسیار نادر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha