دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 141271

:ورزش و فعالیت‌های جسمانی نقش مهمی بر بهداشت روانی دارد. یکی از راه‌های رسیدن به آرامش و شادابی ورزش کردن است. ورزش علاوه بر اینکه سلامت جسمانی را به ارمغان می‌آورد، در سلامت و بهداشت روانی افراد نیز مؤثر است.

سلامت نیوز:ورزش و فعالیت‌های جسمانی نقش مهمی بر بهداشت روانی دارد. یکی از راه‌های رسیدن به آرامش و شادابی ورزش کردن است. ورزش علاوه بر اینکه سلامت جسمانی را به ارمغان می‌آورد، در سلامت و بهداشت روانی افراد نیز مؤثر است.


از تأثیرات جسمانی تمرینات جدی ورزشی می‌توان به این موارد اشاره کرد:
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، ورزش علاوه بر اینکه باعث بهتر شدن شکل و فرم بدن می‌شود، سبب افزایش مقاومت می‌شود. همچنین به حفظ فشار خون طبیعی کمک می‌کند. کارکرد شش‌ها و دستگاه گردش خون را بهبود می‌بخشد، ماهیچه قلب را تقویت می‌کند، کالری می‌سوزاند و کلسترول را کاهش می‌دهد. همچنین به کارآمد شدن قلب کمک می‌کند. با افزایش گلبول‌های قرمز مغز استخوان، توانایی انسان را برای انتقال اکسیژن مورد نیاز به اندام‌های مختلف بدن افزایش می‌دهد. تغییرات نزولی ناشی از افزایش سن را به تأخیر می‌اندازد. به فرآیند جذب غذا شتاب می‌بخشد. از فشار خون، بیماری قلبی، دیابت و سایر شرایطی که به چربی اضافی بدن منجر می‌شود، جلوگیری می‌کند و همچنین ماهیچه‌ها را هماهنگ کرده و قدرت آن را افزایش می‌دهد.


تناسب بدنی با انجام هرگونه فعالیت بدنی به دست نمی‌آید، بلکه برخی از فعالیت‌های بدنی بهتر و مناسب ترند. علاوه بر این باید گفت چنانچه نیاز ویژه‌ای داشته باشید، برخی از ورزش‌ها برای شما مناسب‌تر است. برای نمونه، چنانچه می‌خواهید وزن کم کنید بهتر است بدوید. تمرین بدنی، شما را نسبت به وضعیت بدن خود حساس‌تر می‌کند، مثلاً بهتر می‌توانید تنش عضلانی خود را تشخیص دهید. همچنین تمرین بدنی نه تنها بدن را آماده‌تر می‌سازد، بلکه عزت نفس جسمی شما را نیز افزایش می‌دهد.


 این نوع تمرین کمک می‌کند کمتر تحت تأثیر فشار روانی قرار بگیرید. افزون بر این، تمرین بدنی باعث می‌شود بر موضوعاتی غیر از مشکلات روزانه تمرکز کنید و عوارض و پیامدهای فشار روانی مانند افزایش گلوکز خون، ضربان قلب و تنش عضلانی را از میان می‌برد.


فواید ورزش و تمرین بدنی برای بهداشت و سلامت روان عبارتند از:
-افزایش اعتماد به نفس
-کاهش احساس افسردگی و اضطراب حتی در کودکان
-احساس آمادگی و هشیاری و توانمندی بیشتر
- داشتن ظاهر بدنی بهتر که باعث می‌شود تلقی مثبت‌تری از خود پیدا می‌کنید.
- توانمندی بیشتر برای مقابله و کنترل فشار روانی
- افراد سالم، کمتر مریض و دچار تصادف و حوادث ناگوار می‌شوند و نگرش بهتری به کار دارند و کمتر از کار غیبت می‌کنند.


یکی از دلایلی که برای فواید روانشناختی تمرین‌های بدنی برمی شمرند، ترشح مواد شیمیایی در بدن هنگام ورزش است. یکی از این مواد، ماده انتقال دهنده عصبی مغز است که اندروفین نام دارد. اندروفین مثل داروهای مسکن عمل می‌کند، به این معنی که درد را کاهش می‌دهد و در فرد احساس خوشی و راحتی ایجاد می‌کند. همچنین باید این نکته را در نظر داشت که تمرین بدنی نادرست می‌تواند پیامدهای ناسالم به دنبال داشته باشد. علاوه بر آن نگرش به ورزش نیز می‌تواند مهم باشد.
از آنجا که انجام آزمایش قبل از شروع یک برنامه ورزشی ضروری است، دانشگاه امریکایی طب ورزش در این زمینه توصیه‌هایی کرده است. بر اساس این راهبردها اگر ظاهراً سالم هستید و هیچ نشانه نگران‌کننده‌ای از بیماری قلبی – عروقی ندارید، می‌توانید بدون نیاز به آزمون ورزشی یا آزمایش پزشکی یک برنامه ورزشی متعادل را شروع کنید. اما در صورت وجود علائم و نشانه‌ها، توصیه می‌شود آزمایش پزشکی انجام دهید و بسته به میزان این علائم، هنگام ورزش تحت نظر باشید.


برنامه‌های ورزشی مختلفی وجود دارد. بسیاری از افراد برای کنترل فشار روانی و آمادگی جسمانی به شنای تفریحی و ملایم می‌پردازند. همچنین طناب زدن می‌تواند ورزش مناسب دیگری باشد. همچنین دوچرخه سواری نیز ورزش مناسب و خوبی است که در مقابله با عوارض فشار روانی مؤثر است. دوچرخه سواری می‌تواند با دوچرخه معمولی یا با دوچرخه ثابت در اتاق انجام شود. همچنین پیاده‌روی برای کسانی که شرایط و آمادگی بدنی خوبی ندارند یا تازه شروع به ورزش کرده‌اند، خوب است. دویدن نیز تمرین مناسب و مطلوبی است و می‌تواند در هر محل و هر زمان انجام شود، بدون اینکه به مهارت خاصی نیاز داشته باشید.


به طور کلی ورزش و حرکت بدنی منظم و مداوم از روش‌های بسیار مؤثر در پیشگیری از اختلالات دوران سالمندی و همچنین سلامت و نشاط سالمندان است. در واقع با ورزش و فعالیت بدنی در همه مراحل رشد، می‌توانیم پیری زودرس را به تعویق بیندازیم و سالمندی جوان‌تر و رضایت بخش‌تر در جامعه داشته باشیم. ورزش برای بیشتر سالمندان بیشتر از 65 سال بدون خطر است. حتی برای بهبود مبتلایان به بیماری‌های قلبی- عروقی، فشار خون، دیابت و... با برنامه‌ریزی صحیح و بدون اینکه خطری برایشان داشته باشد، مؤثر است. بنابر تحقیقات جدیدی که در اروپا انجام شده است، فعالیت‌های بدنی مناسب و مرتب عمر را 3 تا 5 سال افزایش می‌دهد. ورزش‌های مناسب برای سالمندان عبارتند از: تمرین‌های انعطاف پذیری، پیاده روی سریع یا دویدن آرام، حرکات سوئدی، تمرین‌های کششی و استقامتی سبک.
 فواید تمرین‌های ورزشی برای سالمندان عبارتند از: افزایش آمادگی جسمانی، کاهش فشارخون، بهبود ظرفیت تنفسی، کارایی بهتر عضلات و مفاصل، کاهش تخریب توده استخوانی مانند پوکی استخوان، کاهش از دست دادن مواد آلی که روی هم رفته امید به زندگی را افزایش می‌دهد، بهبود قدرت و حجم عضله، بهبود وضعیت قامت و عملکرد روانی، سلامت فکری و کارکردهای شناختی، افزایش انعطاف‌پذیری و متابولیسم هوازی.


همچنین درباره تأثیرات مثبت ورزش باید گفت رشد حرکتی کودک در رشد ذهنی وی مهم و مؤثر است و میزان یادگیری کودک با سطح فعالیت‌های حرکتی و جسمی وی مربوط است. بهبود کارکردهای شناختی و ذهنی ناشی از ورزش، هم در بزرگسالان و سالمندان و هم در جوانان و نوجوانان دیده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha