دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 141282

برخی افرادی که پشت عناوین و چهره‌های دینی و انقلابی پنهان می‌شوند با استفاده از پست‌های خود به جای رعایت شان و امانت به منافع مالی و اقتصادی خود بیش از هر عامل دیگری بها می‌دادند که نتیجه آن صدورمجوز برای تغییر کاربری وایجاد امکان این دست‌اندازی بوده است.

ماشین زمین‌خواران ترمز ندارد!

سلامت نیوز:برخی افرادی که پشت عناوین و چهره‌های دینی و انقلابی پنهان می‌شوند با استفاده از پست‌های خود به جای رعایت شان و امانت به منافع مالی و اقتصادی خود بیش از هر عامل دیگری بها می‌دادند که نتیجه آن صدورمجوز برای تغییر کاربری وایجاد امکان این دست‌اندازی بوده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان نوشت:،روز گذشته مسئولان و دست‌اندرکاران محیط زیست با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. طی این دیدار حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای چند مساله زیست‌محیطی را مورد تاکید قرار دادند که یکی از مهم‌ترین آنها مساله زمین‌خواری بود.

زمین‌خواری درحالی روز گذشته مورد تاکید رهبرمعظم انقلاب قرار گرفت که یکی از کارویژه‌های دولت یازدهم مبارزه با این مساله و رفع تصرف از زمین‌هایی است که به صورت غیرقانونی در اختیار اشخاص یا نهادها قرار گرفته است. در ماه‌های گذشته هر روز اخباری درباره رفع تصرف زمین‌ها در مناطق مختلف روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفته است تاکیدات مقام معظم رهبری بر مقابله با زمین‌خواری و رفع تصرف روزانه زمین‌های مصادره شده نشان دهنده این است که زمین‌خواری یکی از بزرگترین مشکلات حال حاضر محیط زیست کشور است.
 

روز گذشته حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، از دست‌اندازی افراد سودجو به جنگل‌ها و منابع طبیعی به‌ویژه در شمال کشور ابراز تأسف شدید کردند و افزودند: دستگاه‌های مسئول باید قاطعانه با تعدی به جنگل‌ها به هر بهانه‌ای اعم از هتل‌سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علمیه و برخی توجیهاتِ به ظاهر قابل قبول، مقابله کنند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ایشان پدیده زمین‌خواری و اخیراً کوه‌خواری و ساخت‌وساز در ارتفاعات را از دیگر مسائل رنج‌آور و اسف‌بار دانستند و تأکید کردند: باید در قانون، اینگونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوءاستفاده کننده بی هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اگر در دستگاه‌ها نیز کوتاهی انجام گیرد، باید با عوامل این کوتاهی هم به شدت برخورد شود.

همکاری قو‌ای سه‌گانه برای مقابله با زمین‌خواری

همچنین شهریور امسال معاون اول رئیس‌جمهور، بر لزوم پیگیری مستمر و تمرکز جدی قوای سه‌گانه براین موضوع تاکید کرده بود. اسحاق جهانگیری گفته بود: لازم است گزارشی جامع درباره پدیده زمین‌خواری و راهکارهای مقابله با آن فراهم شده و در اختیار قوای سه‌گانه قرار گیرد تا همه مسئولان کشور از جزئیات مربوط به تصرفات اراضی و پرونده‌های زمین‌خواری مطلع شوند و هماهنگی و انسجام لازم برای مقابله با این پدیده در میان قوای سه‌گانه شکل گیرد. او از وزیر کشور نیز خواست طی بخشنامه‌ای، استانداران، فرمانداران و بخشداران را مکلف نماید تا پیشنهادات عملی و دیدگاه‌های خود را در خصوص عوامل موثر در بروز پدیده زمین‌خواری و راهکارهای مقابله با آن ارائه دهند.

پیگیری پرونده‌های زمین‌خواری دولت قبل

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دو ماه بعد یعنی در آبان‌ماه اعلام کرد کلیه پدیده‌های زمین‌خواری مربوط به دولت قبل بوده است و دولت فعلی فقط مسئول رسیدگی به این تخلفات و بازپس‌گیری زمین‌ها از دست افراد سودجوست. معصومه ابتکار همچنین در گفت‌وگو با «آرمان» پرده از تخلفی برداشت که گزارش آن به قوه قضائیه ارسال شده است. معاون رئیس‌جمهور گفت: «ما با این مساله مواجه شدیم که یکی از مسئولان سابق محیط زیست 40 پرونده قطعی را به خانه شخصی خودش برده بود. اول گفتند این حکم‌ها اجرا شده است. وقتی بازرسی ما ورود کرد متوجه شدیم که این حکم‌ها اجرا نشده است. ساخت و پاختی پشت‌پرده درمورد این پرونده‌ها صورت گرفته بود و بعد 100 پرونده دیگر هم کشف شد. دادستان کشور قاضی مخصوص برای این موضوع معرفی کرد و همکاری خیلی خوبی را با قوه قضائیه داشتیم که همچنان ادامه دارد».

زمین‌خواری پدیده‌ای نیست که قابل کنترل نباشد

عبارت نامتجانس زمین‌خواری مفهومی است از بهره‌برداری غیرمتعارف در شیوه متعارف بهره‌برداری از زمین و عمدتاً به نحو سوداگری و بورس بازی زمین از آن بهره‌برداری می‌کند و فساد اقتصادی سنگینی دارد. در گزارش کمیسیون اصل 90 آمده است «زمین‌خواری، جرم پیچیده‌ای است که دست‌های زیادی در پس آن دیده می‌شود، برخورد قاطع قضایی می‌تواند این دست‌ها را قطع کند». هرچند به نظر می‌رسد سازمان‌های دولتی باید در واگذاری‌ها دقت کنند تا زمین‌ها و مستغلات به نام مردم و کام زمین‌خواران رها نشود. زمین‌خواری موضوعی نیست که قابل کنترل نبوده و طرح دعاوی آن در محاکم قضایی اجتناب‌ناپذیر باشد. کافی است موضوع و مفاد قرارداد واضح بوده و اختلاف طرفین قرار داد مشتبه نشود، با رجوع به قرار داد می‌توان نحوه حل و فصل اختلاف را یافت.

تغییر کاربری با تصرف معیشتی زمین تفاوت دارد

یک کارشناس محیط زیست می‌گوید: اراضی زراعی که به موجب قانون اصلاحات ارضی برای زراعت به زارع داده شد طبق همان قانون باید برای زراعت بماند و زارع نسل دوم و سوم اگر فروشنده است باید به دولت بفروشد و دولت مکانیزم خرید و مهندسی مجدد را تدوین کند. هومن خاکپور می‌افزاید: از سوی دیگر اراضی ملی که برای اجرای طرح واگذار می‌شود باید تحت اجرای طرح باقی بماند تا با استمرار تولید انتظارات دولت و عامه مردم را تحقق بخشد. قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی برخی از موارد را اشاره و تکلیف کرده است. این کارشناس محیط زیست می‌افزاید: لازم است بین این دو شکل تصرف زمین در کشور تفاوت قایل شویم و نباید تصور شود تصرف معیشتی یک زمین از سوی روستاییان با دست‌اندازی افراد سودجو با استفاده از خلا قانون و توسل به زور و رشوه یکی است. او با اشاره به اینکه در بسیاری از مناطق غرب و مرکزی کشور روستاییان اطراف زمین‌های کشاورزی خود را تصرف کرده و آن را به منظور‌های مختلفی اختصاص داده‌اند، می‌افزاید: با این وجود باید گفت اصلی‌ترین معضل در بحث زمین‌خواری درحال حاضر تغییر کاربری و تصرف غیرقانونی از طریق پرداخت رشوه به مسئولان مربوطه در اطراف کلانشهرهاست.

تهران در صدر آمار زمین‌خواری کشور است

ابتدی امسال معاون حفاظت امور و اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از وقوع سالانه 30 تا 35 هزار مورد زمین‌خواری شامل تصرفات و تجاوزات در کشور خبر داد. محمدتقی عموزاده افزود: تهران در صدر آمار زمین‌خواری در کشور قرار دارد و پس از آن سایر کلانشهرها ازجمله شیراز، مشهد و تبریز قرار گرفته‌اند. همچنین در استان‌های شمالی کشور به‌دلیل قیمت بالای اراضی به دلیل مساحت کم زمین و جنبه توریستی منطقه شاهد موارد متعددی از زمین‌خواری هستیم. از سال 86 سازمان جنگل‌هابا ایجاد شورای عالی حفظ حقوق بیت‌المال زمین‌خواری را با جدیت پیگیری کرده است.

قوه قضائیه با برخورد قاطع و محکم این قضیه را تمام کند

یکی از اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درمورد زمین‌خواری می‌گوید: با تاکیدات ایشان نمایندگان مجلس نهم بیشتر از قبل به وظیفه خطیر و تاریخی خود در مقابله با این پدیده واقف شدند. کمال‌الدین پیرموذن ادامه می‌دهد: بسیاری از زمین‌های مرغوب کشور که قیمت بالاتری داشتند در سال‌های اخیر حربه دست افراد سود جو ودلالان زمین و ملک قرار گرفتند تا با تغییر کاربری آن و کسب مجوز از سازمان مربوطه با پرداخت رشوه به هدف خود برسند. این نماینده مجلس می‌افزاید: برخی افرادی که پشت عناوین و چهره‌های دینی و انقلابی پنهان می‌شوند با استفاده از پست‌های خود به جای رعایت شان و امانت به منافع مالی و اقتصادی خود بیش از هر عامل دیگری بها می‌دادند که نتیجه آن صدورمجوز برای تغییر کاربری وایجاد امکان این دست‌اندازی بوده است. او ابراز امیداوری کرد با این تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب بساط زمین‌خواران به‌ویژه در شمال کشوربرای همیشه برچیده شود و قوه قضائیه با برخورد قاطع و محکم این قضیه را تمام کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha