معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی معتقد است: نظام سلامت ایران باید این ظرفیت و مدیریت را داشته باشند که به همه افراد از جمله معتادان به مواد مخدر و الکل خدمات رسانی کنند. چون برخی افراد به خاطر انگ اعتیاد به سیستم رسمی اعتیاد نمی آیند.

بالاخره مراکز ترک اعتیاد به الکل، مجوز می گیرند؟

سلامت نیوز: معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی معتقد است: نظام سلامت ایران باید این ظرفیت و مدیریت را داشته باشند که به همه افراد از جمله معتادان به مواد مخدر و الکل خدمات رسانی کنند. چون برخی افراد به خاطر انگ اعتیاد به سیستم رسمی اعتیاد نمی آیند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، سال گذشته با تهیه سند کنترل الکل توسط وزارت کشور، سازمان بهزیستی مجوز اولین مرکز ترک اعتیاد به الکل را صادر کرد اما در دوره جدید این مجوز لغو شد. در همین زمینه با محسن روشن پژوه معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت وگویی انجام دادیم. او معتقد است که تمام مراکز ترک اعتیاد باید مرکز ترک الکل را هم داشته باشند و نیازی به یک مرکز جدا وجود ندارد.


در دوره گذشته، زمانی که آقای دکتر براتی بودند اولین مجوز مرکز ترک الکل داده شد اما در دوره جدید خبری از آن نیست. وضعیت این مرکز به کجا رسید؟

در زمان آقای دکتر براتی یک مجوزی برای اجرای پایلوت ترک الکل داده شد اما من و بسیاری دیگر از کارشناسان این حوزه معتقدیم که برای ترک هر نوع اعتیادی تنها ملاحظات اختصاصی نیاز است و نیاز به ظرفیت اختصاصی نداریم. من فکر می کنم درمان اعتیاد به الکل در مراکز خدمات درمانی اعتیاد باید باشد. یعنی برای کسی که مهارت به ترک دارد، امکانات مهیا باشد. درواقع مواد مصرفی فرقی نمی کند، چون اعتیاد یک رفتار و منش است و مواد جزئی از آن است. حالا ممکن است ماده مصرفی تریاک یا الکل باشد. بنابراین لازم نداریم که یک تابلو برای مرکز اعتیاد الکل داشته باشیم. به عبارتی نظام سلامت ما باید این ظرفیت و مدیریت را داشته باشند که به همه افراد خدمات رسانی کنند. این همسو با موضوع خدمات یکپارچه است چون برخی افراد به خاطر انگ اعتیاد به سیستم رسمی اعتیاد نمی آیند.

بنابراین الان نیاز به یک مجوز جداگانه برای ترک الکل نیست؟

نه، اما نیاز به یک پروتکل اختصاصی برای ترک الکل داریم.

به هرحال در این زمینه باید اقدامی شود چون وزارت کشور هم سند کنترل الکل را دارد.

بله همان زمان آقای دکتر براتی که مجوز داده شد، وزارت بهداشت اعلام کرد سازمان بهزیستی حق این کار را ندارد و ما اصلا نیاز به آن نداریم. اما بعد وزارت بهداشت اعلام کرد 5 مرکز ترک الکل را افتتاح می کند. در این دوره ما با وزارت بهداشت جلساتی گذاشتیم و به نتایج جدیدی رسیدیم.

چه نتایجی؟

طبق همان سند وزارت کشور که وظایف را تعریف کرده، سازمان بهزیستی وظیفه حمایت های اجتماعی در این زمینه را دارد. در این دولت با وزارت کشور، بهداشت جلسه گذاشتیم. در این جلسه وزارت بهداشت اعلام کرد که پایلوت به عهده ما است و استانداردها را باید ارائه کنیم. برای همین ما دو راه پیشنهاد دادیم که یا وزارت بهداشت استانداردها را بدهد تا ما پایلوت را براساس آن اجرا کنیم یا اینکه تمام کار به عهده وزارت بهداشت سپره شود که راه حل دوم پذیرفته شد. در قرارداد آورده شد اگر تا دو ماه آینده وزارت بهداشت این کار را انجام نداد، طرح به ما بازگردد. اما وزارت بهداشت این استاندارد را انجام داده و الان منتظریم تا پروتکل آن تهیه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha