دبیر علمی همایش روز جهانی کلیه با اشاره به پیشرفت بیماری‌های کلیوی در جوامع صنعتی گفت: ۵۰ هزار نفر در کشور نارسایی پیشرفته کلیه داریم.

سلامت نیوز: دبیر علمی همایش روز جهانی کلیه با اشاره به پیشرفت بیماری‌های کلیوی در جوامع صنعتی گفت: ۵۰ هزار نفر در کشور نارسایی پیشرفته کلیه داریم. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، سید منصور گتمیری دبیر علمی همایش روز جهانی کلیه اظهار کرد: در کشور 50 هزار نفر مبتلا به نارسایی پیشرفته کلیه داریم که دیالیز خونی، صفاقی و پیوند کلیه در کشور می‌شوند.

وی تصریح کرد: بیماری‌های کلیوی در جوامع صنعتی به شدت شایع است و برآورد می‌شود 10 درصد افراد بالغ هر کشور به درجاتی از بیماری‌های مزمن کلیوی مبتلا باشد.

گتمیری تأکید کرد: نارسایی‌های کلیه ارتباط مستقیمی با بیماری های مزمن کلیوی دارند که نباید این دو را با یکدیگر به یک معنا دانست چرا که بیماری مزمن آسیب کلیوی از درجات خفیف تا شدید را شامل می‌شود. نارسایی کلیوی زمانی است که بیماری مزمن به درجاتی از توانایی کلیه آسیب زده باشد.

دبیر علمی همایش روز جهانی کلیه افزود: این نارسایی‌های کلیه نیز به درجات خفیف تا شدید تقسیم می‌شوند که اگر شدید باشد انواع مختلف دیالیز و پیوند کلیه برای آنها استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: در کشور حدوداً 50 میلیون نفر جمعیت بالغ داریم که بر اساس آمار 10 درصد جهانی رقمی در حدود 5 تا 6 میلیون بیمار کلیوی در کشور وجود دارد که البته این رقم در کشوری مانند ژاپن در حدود 16 درصد جمعیت بالغ کشور است.

گتمیری تصریح کرد: بیماری‌های مزمن کلیوی پرهزینه‌ترین بیماری خاص است. در آمریکا سالانه 50 هزار دلار صرف دیالیز یک فرد می‌شود که این رقم در ایران با تمام سوبسیدها 28 میلیارد تومان است.

دبیر علمی همایش روز جهانی کلیه هزینه‌های دیالیز را مشکلی جدی عنوان کرد و گفت: یک دستگاه دیالیز به تنهایی 60 میلیون تومان قیمت دارد و این فارغ از سایر مواد و تجهیزاتی است که باید در کنار آن وجود داشته باشد.

گتمیری خاطرنشان کرد: خوشبختانه در ایران همودیالیز به صورت رایگان صورت می‌گیرد و پیوند کلیه همراه با 3 ماه بستری پس از آن هم به صورت رایگان است و بستری پس از 3 ماه بر اساس تعرفه‌ها با 10 درصد فرانشیز صورت می‌گیرد که خود این نیز هزینه زیادی به دولت وارد می‌کند.

وی افزود: بیماران مزمن کلیوی 9 برابر افراد دیگر در بیمارستان بستری می‌شوند چرا که علاوه بر مشکلات کلیوی مشکلات دیگری مانند بیماری‌های قلبی را می‌گیرند بنابراین هزینه‌های سلامت را در عرصه‌های دیگر نیز بالا می‌برند.

دبیر علمی همایش روز جهانی کلیه تاکید کرد: نگرانی در رابطه با بیماری مزمن کلیوی زمانی تشکیل می‌شود که جمعیت افزایش پیدا می‌کند و امید به زندگی بالا می‌رود چرا که این بیماری‌ معمولاً در زمان بلوغ خود را نشان می‌دهد بنابراین هزینه سلامت جامعه افزایش پیدا می‌کند.

گتمیری تصریح کرد: ارتقای آگاهی عمومی می‌تواند از پیشرفت بیماری پیشگیری کند چرا که اگر مردم آگاه شوند می‌توانیم سیر بیماری را کند کنیم.

وی پیام این همایش را معرفی عوامل خطر بیماری کلیوی به عموم مردم و تلاش برای پیشگیری از آن عنوان کرد و گفت: یکی از این عوامل خطر دیابت، قند خون است اگر قند از کنترل خارج شود علاوه بر چشم، قلب و بروز سکته‌های مغزی عوارضی نیز در کلیه ایجاد می‌کند.

گتمیری فشار خون را از دیگر موارد مهم و تأثیرگزار در بروز بیماری‌های کلیوی عنوان کرد و گفت: چنانچه جلوی فشار خون را بگیریم در حقیقت از بروز بیماری‌های کلیوی پیشگیری کرده‌ایم چرا که عوارض شدیدی بر روی کلیه می گذارد.

دبیر علمی همایش روز جهانی کلیه مصرف بی رویه داروها و مسکن‌ها را نیز یکی دیگر از مهمترین علل بیماری‌های کلیوی در افراد دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha