یک متخصص گوش، حلق و بینی استفاده نادرست از مواد دخانی را یکی از علت‌های بروز سرطان‌های حنجره، بینی و سر و گردن دانست و گفت: خارج کردن دود قلیان از بینی احتمال بروز این سرطان‌ها را تا 100 برابر افزایش می‌دهد.

سلامت نیوز: یک متخصص گوش، حلق و بینی استفاده نادرست از مواد دخانی را یکی از علت‌های بروز سرطان‌های حنجره، بینی و سر و گردن دانست و گفت: خارج کردن دود قلیان از بینی احتمال بروز این سرطان‌ها را تا 100 برابر افزایش می‌دهد. 

دکتر بابک ساعدی در گفت‌و‌گو با آنا درباره تاثیر استفاده از مواد دخانی در بروز سرطان‌های حنجره، بینی و سر و گردن گفت: دود سیگار و تمامی مواد دخانی حاوی مقدار زیادی مواد سمی است به گونه‌ای که این سموم می‌تواند اعتیاد به نیکوتین را در افراد ایجاد کند. نتایج مطالعات نشان می‌دهد مضرات استفاده از قلیان بسیار بیشتر از سیگار است و استفاده از این دسته از مواد دخانی می‌تواند میزان آسیب‌پذیری بدن را تا چندین برابر افزایش دهد.

این متخصص گوش، حلق و بینی افزود: بدن به طور طبیعی در برابر مواد دخانی مقاومت از خود نشان می‌دهد اما اگر میزان مصرف و قرار گرفتن در معرض آن افزایش پیدا کند، میزان مقاومت بدن کاسته می‌شود بدین صورت که عنوان می‌شود محافظت بدن افرادی که به صورت حرفه‌ای از انواع مواد دخانی از قبیل سیگار، قلیان و ... استفاده می‌کنند بسیار کم‌تر از افرادی است که به صورت عادی مواد دخانی را استفاده می‌کنند. بنابراین احتمال بروز سرطان‌های حنجره، بینی و سر و گردن در افراد حرفه‌ای بسیار بیشتر از افراد مصرف کننده عادی است.

وی درباره روش استفاده از مواد دخانی و تاثیر آن در بروز سرطان‌ها گفت: متاسفانه امروز شاهد روش‌های بسیار نادرست استفاده از مواد دخانی هستیم بدین صورت که جوانان و نوجوانان دود مواد دخانی از جمله قلیان را به درون حلق و ریه خود فرو می‌برند و مجدد آن را از طریق بینی خارج می‌کنند که این مساله منجر به بروز انواع سرطان‌ها و سکته‌ها می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه تصریح کرد: به کارگیری اینگونه روش‌ها موجب افزایش مضرات دود مواد دخانی و سموم آن می‌شود به گونه‌ای که علاوه بر سرطان ریه که شایع‌ترین سرطان در بین استفاده کننده از مواد دخانی است ما شاهد افزایش بروز سرطان حنجره، بینی و سر و گردن در بین این افراد هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha