رییس مركز تحقیقات اپتیك و لنز ایران هشدار داد: چشم كودكان سه برابر بزرگسالان بیشتر از اشعه UV خورشید آسیب می‌بیند كه این امر لزوم استفاده اجباری كودكان از عینك‌های آفتابی را ضروری می‌سازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر پرویز زرین بخش، چشم پزشك با اعلام این خبر افزود: كودكان معمولا زمان بیشتری را در خارج از خانه به سر می‌برند و در مقایسه با افراد بالای 25 سال كه 10 درصد اشعه UV خورشید وارد چشم آنان می‌شود، 75 درصد این اشعه به چشم كودكان وارد می‌شود كه این مساله فوریت محافظت چشم كودكان را در مقابل اشعه UV نشان می‌دهد.

وی با اشاره به صدمات چشمی ناشی از اشعه UV ادامه داد: اشعه UV باعث تاثیر بر سلول‌های گابلت شده، خشكی چشم و كاهش حس قرنیه را به همراه داشته، سبب ایجاد بیماری «ناخنك» در چشم می‌شود.

به گفته دكتر زرین بخش، آثار اشعه UV‌ در افرادی كه دارای قرنیه نازك هستند شدیدتر بوده و میزان اشعه بیشتری وارد چشم آنان می‌شود.

وی اضافه كرد: افرادی كه عمل لیزیك و PRK انجام می‌دهند، نیز جزو افراد در معرض خطر به شمار می‌روند.

این چشم پزشك گفت: نازك شدن قرنیه می‌تواند میزان بیشتری اشعه UV‌ را عبور داده، ‌ایجاد كاتاراكت و آب مروارید را تسریع می‌كند.

دكتر زرین بخش با اشاره به یك پژوهش انجام شده از سوی محققان ژاپنی اظهار داشت: در بهار، پاییز و تابستان اشعه UV در صبح زود و پایان بعدازظهر به دلیل آن كه پرتو خورشید با زاویه كمتر می‌تابد، ‌دو برابر شدیدتر بوده و چشم‌ها در این ساعت‌ها كاملا در معرض خطرند.

رییس مركز تحقیقات اپتیك و لنز ایران یادآورشد: به علت آن كه بسیاری از مردم از علایم شدت اشعه دراین ساعات رنج نمی‌برند از عینك آفتابی و كلاه محافظتی استفاده نمی‌كنند. این در حالیست كه در این ساعت‌ها افراد فعالیت‌های خارج از خانه انجام می‌دهند و بیشتر در معرض خطرند.

وی با اشاره به این كه در دسترس‌ترین وسیله محافظت، عینك‌های آفتابی هستند، تصریح كرد: عینك‌های معمولی بی‌كیفیت تنها نصف اشعه UV را كنترل می‌كنند. استفاده از این عینك‌ها سبب باز شدن مردمك و ورود اشعه UV بیشتر به چشم می‌شود. بنابراین ضروری است افرادی كه قصد تهیه عینك آفتابی دارند، حتما با چشم پزشك مشورت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha