دوهزار و دویست نفر از دانشجویان داروسازی کشور طی بیانیه ای خواستار پاسخگویی مسئولانی كه در شكل گیری وضعیت نابسامان كنونی نقش داشته اند و می بایست در قبال آینده ی شغلی عده ی قابل توجهی از نخبگان علمی این سرزمین شدند.

مسئولین وزارت بهداشت تصمیمات غیركارشناسانه را اصلاح کنند

سلامت نیوز:دوهزار و دویست نفر از دانشجویان داروسازی کشور طی بیانیه ای خواستار پاسخگویی مسئولانی كه در شكل گیری وضعیت نابسامان كنونی نقش داشته اند و می بایست در قبال آینده ی شغلی عده ی قابل توجهی از نخبگان علمی این سرزمین شدند.

در این بیانیه همچنین آمده است: «موضوع دیگری كه به تازگی باعث نگرانی دانشجویان داروسازی كشور شده، پیدایش رشته های نوظهور همچون نظارت بر امور دارویی در مقطع كارشناسی ارشد است كه از یك سو اقدامی غیركارشناسی و غیرعلمی بوده و از دیگر سو با توجه به خیل عظیم دانشجویان و فارغ التحصیلان داروسازی در كشور كه تخصص لازم و كافی در همه ی زمینه های مرتبط با امور دارویی را دارند، كاملا غیر منطقی است.»

لازم به ذکر است که این بیانیه علاوه بر وزیر بهداشت به رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز ارسال گردیده است.

به گزارش سلامت نیوز متن کامل این بیانیه در زیر می آید:

بسمه تعالی
بیانیه شماره 1 دانشجویان داروسازی سراسر كشور پیرامون مسائل صنفی
امروزه داروسازان در كشورهایی كه از نظر شاخص های سلامت در وضعیت مطلوبی قرار دارند، نقش پررنگی ایفا می كنند و حلقه ای مهم و جدایی ناپذیر از چرخه ی سلامت و درمان می باشند.


با وجود آن كه در كشور ما، داروسازی روندی بالنده و روبه رشد داشته و داروسازان تلاشی خستگی ناپذیر در جهت بهبود وضعیت دارو و درمان و ارتقای سلامت جامعه داشته اند، اما متاسفانه همواره بی مهری هایی در حق داروسازان و حرفه ی داروسازی روا داشته شده كه موجب سرخوردگی اینان و به خطر افتادن سلامت جامعه شده است.


دانشجویان داروسازی همواره به عنوان قشری دغدغه مند و آرمان گرا، نسبت به سلامت جامعه، شان و منزلت حرفه ی داروسازی و آینده ی شغلی خود بی تفاوت نبوده و در مقاطعی كه خدشه ای به كیان داروسازی وارد گردیده با تمام وجود و احساس مسئولیت، به ایفای نقش پرداخته اند.

معضلات و مشكلات گریبان گیر داروسازی بسیار متعدد است. در این بیانیه به موضوعی می پردازیم كه موجب نگرانی خاطر شدید ما دانشجویان شده كه همانا مسئله ی آینده ی شغلی است.

آمار نشان می دهد ظرفیت پذیرش دانشكده های داروسازی كشور نسبت به سال 82، بیش از سه برابر افزایش داشته است. در این مدت شاهد تاسیس دانشكده های سراسری جدید، راه اندازی غیر اصولی واحدهای بین الملل-که این روزها به واحد خودگردان تغییر نام داده اند- و دانشگاه آزاد بوده ایم كه متاسفانه همگی این اقدامات غیر كارشناسی و فارغ از دوراندیشی بوده است. در این مدت بارها از سوی دانشجویان به این مسائل اعتراض شده اما متاسفانه شاهد هیچ گونه پاسخ گویی و اقدامی از سوی مسئولین وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای رفع نگرانی دانشجویان نبوده ایم.

در حال حاضر حدود 7000 دانشجوی داروسازی در كشور مشغول به تحصیل هستند و حتی اگر ادعای متولیان داروسازی كشور در مورد ظرفیت های بالقوه ی شغلی اعم از صنعت و بالین بالفعل گردد و به ظرفیت شغلی تاسیس داروخانه افزوده گردد، باز هم در بهترین حالت تنها 4000 فرصت شغلی  برای فارغ التحصیلان وجود خواهد داشت.

با روند كنونی، ظرف فرصت های شغلی كه هم اكنون لبریز است، دیری نمی پاید كه سرریز شود.

آیا زمان آن فرا نرسیده است، مسئولانی كه در شكل گیری وضعیت نابسامان كنونی نقش داشته اند و می بایست در قبال آینده ی شغلی عده ی قابل توجهی از نخبگان علمی این سرزمین پاسخگو باشند، سكوت و بی عملی خود را كنار نهاده، تصمیمات غیركارشناسانه ی خود را اصلاح نموده و نقطه ی پایانی بر روند ناصحیح و نگران كننده ی فعلی بنهند.

موضوع دیگری كه به تازگی باعث نگرانی دانشجویان داروسازی كشور شده، پیدایش رشته های نوظهور همچون نظارت بر امور دارویی در مقطع كارشناسی ارشد است كه از یك سو اقدامی غیركارشناسی و غیرعلمی بوده و از دیگر سو با توجه به خیل عظیم دانشجویان و فارغ التحصیلان داروسازی در كشور كه تخصص لازم و كافی در همه ی زمینه های مرتبط با امور دارویی را دارند، كاملا غیر منطقی است.

ما دانشجویان داروسازی سراسر كشور، ضمن ابراز تاسف و اعتراض شدید به روند ناصواب كنونی، اعلام می داریم كه در صورت عدم پاسخگویی نسبت به مطالبات دانشجویان و عدم "اقدام عملی" مسئولین وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و رفع نگرانی هایمان پیرامون واحدهای خودگردان، تاسیس دانشكده های سراسری و آزاد جدید، ظرفیت های غیر منطقی دانشكده های فعلی و پیدایش رشته های نو ظهور هیچ گونه امیدی نسبت به آینده ی شغلی خویش نداشته و انگیزه ای برای حضور بر سر كلاس های درس نخواهیم داشت و مسئولیت هرگونه اقدام بعدی خود را متوجه مسئولین مربوطه و بی عملی ایشان می دانیم.
والسلام

رونوشت:
-    دكترسید حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
-    دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی
-    دکتر رسول دیناروند ، رییس سازمان غذا و دارو
-    دكتر حمید اكبری، دبیر شورای آموزش داروسازی و تخصصی
-    دکتر سیدمهدی سجادی، دبیرانجمن داروسازان ایران
-    روسای دانشکده های داروسازی سراسر کشور


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • دانشجوی داروسازی ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    19 0
    گویا باید دوباره دانشجویان داروسازی کشور مثل سال 84 دوباره خودشون به فکر دفاع از کیان داروسازی بیافتند و دست به کار بشن
  • مصطفوی ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    24 1
    به امید احقاق حقوق مسلم قشر مظلوم داروساز. و به امید اینکه وزارت بهداشت از کم لطفی هاش نسبت به داروسازی بکاهد...
  • دانشجوی داروسازی ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    7 0
    به امید روزی که یه دکتر داروساز فقط لفظ دکتر رو یدک نکشه و مثل یه دکتر باهاش برخورد بشه...
  • دارابی ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    6 0
    با عرض سلام و وقت به خیر امیدواریم در آینده شاهد این کم لطفی ها به قشر داروساز نباشیم