دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۲
کد خبر: 141348

ویتامین‌ها و املاح (مینرال) موادی هستند که بدن شما برای رشد و عملکرد طبیعی به آنها احتیاج دارد. بعضی از آنها، واکنش‌های شیمیایی مهم و حیاتی را تسهیل می‌کنند و بعضی دیگر در ساختار بدن نقش دارند.

سلامت نیوز: ویتامین‌ها و املاح (مینرال) موادی هستند که بدن شما برای رشد و عملکرد طبیعی به آنها احتیاج دارد. بعضی از آنها، واکنش‌های شیمیایی مهم و حیاتی را تسهیل می‌کنند و بعضی دیگر در ساختار بدن نقش دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاین،متخصصان تغذیه به این مواد، ریز مغذی می‌گویند که کمبود آنها در بدن باعث بروز بیماری می‌شود.  اگر افراد رژیم غذایی سالم و مناسب داشته باشند، دریافت این ریز‌مغذی‌ها بسیار راحت است. متأسفانه اغلب مردم این‌کار را نمی‌کنند و با مصرف تنها یک تا دو واحد میوه و سبزیجات مقدار کافی از ریز‌مغذی‌ها را دریافت نمی‌کنند. این در حالی است که برای دریافت ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن، باید حداقل 5 واحد در روز میوه و سبزی مصرف شود. شاید به همین دلیل بعضی متخصصان برای مردم مولتی‌ویتامین تجویز می‌کنند، چون اکثریت آنها رژیم غذایی مناسبی ندارند. به هر حال، خیلی مواقع به مواردی بر می خوریم که داروهای شیمیایی یا گیاهی به تنهایی منجر به پیشگیری، بهبود و یا درمان یک بیماری نمی شوند و در این زمان است که مکمل ها جایگاه خود را نشان می دهند. وقتی دیده شد که مثلا نور آفتاب فرد مبتلا به نرمی استخوان را درمان می کند و یا مصرف لیمو باعث بهبود مشکلات لثه ملوانان شد، دانشمندان درصدد کشف این ارتباطها برآمده و ویتامین ها را شناختند. پس از کشف ویتامین ها که تحولی بزرگ در علم تغذیه بود، در دهه 1930 دانشمندان دریافتند که چطور ویتامین ها را در اشکال دارویی تولید کنند و سپس کارخانجات دارویی شروع به تولید حجم زیادی از ویتامین ها به شکل قرص، کپسول و یا شربت نمودند.خانم مهناز سوهانکی کارشناس تغذیه در گفتگویی که خبرنگار قدس آنلاین با وی داشته نکات جالبی را عنوان می کند

ویتامین ها برای بدن ما چه کارهایی می کنند

تمام موادی که ما به صورت خوراکی استفاده میکنیم شامل درشت مغذیها (کربوهیدرات و پروتیین و چربی) و ریزمغذیها (ویتامین و املاح) جز ویتامین ها هستند، پس ویتامینها ترکیبات آلی هستند که جزء ریزمغذیهای ضروری شناخته شده بوده و اعمال حیاتی را در بدن انجام می دهند. ویتامین ها در بدن ساخته نمی شوند و فقط به اندازه جزیی برای تامین نیازهای فیزیولوژیکی لازم هستند. آنها برای رشد و نگهداری سلولها، ترمیم بافتها، ساخت و کارکرد هورمونها و آنزیمها، تولید مثل و . . . به طور کلی ادامه حیات به کار برده می شوند. ویتامین ها نه نقش ساختمانی دارند و نه از متابولیسمشان انرژی تولید می شود، آنها در تنطیم سوخت و ساز بدن نقش دارند.

نکات مثبت و منفی ویتامین ها

 ویتامین ها به 2 دسته محلول در آب (شامل ویتامینC  و ویتامینهای گروه B) که از طریق ادرار دفع شده و ذخیره ای در بدن ندارند و همچنین محلول در چربی (شامل ویتامین های k و E و D وA ) که از طریق مدفوع دفع شده و دارای ذخیره می باشند تقسیم می شوند. البته ویتامین ها نیز مانند داروها ترکیبات مفیدی هستند که در اثر استفاده نابجا می توانند به ترکیبات مضر تبدیل شوند. پس همیشه باید به این نکته توجه کرد که با مصرف ویتامین ها و یا هرنوع مکمل غذایی دیگری هم می توان سلامتی فرد را بهبود بخشید و هم آن را به مخاطره انداخت. به هر حال جدولی به نام RDA میزان مجاز روزانه توصیه شده استاندارد برای افراد سالم در سنین مختلف هردو جنس را جهت تامین نیاز بدن نشان می دهد، اما درصورت تغییر شرایط فرد اعم از هر نوع بیماری یا ناخوشی، ورزش سنگین یا حرفه ای، . . .  این میزان نیز براساس صلاحدید متخصص تغذیه یا پزشک نیاز به تغییر دارد.

ویتامین های خیلی معروف

نمی شود به طور واضح گفت که کدام ویتامین معروفیت بیشتری دارد چون هرکدام اهمیت و جایگاه خود را دارند، اما برخی از آنها مانند ویتامین B و  Cبه علت اینکه توسط عموم افراد بیشتر و راحت تر مصرف می شود، معروف ترند. البته به تازگی نام ویتامین D را نیز به علت شیوع کمبودش در بین مردم بیشتر می شنویم.

مصرف ویتامین ها، از گهواره تا گور

باید بگویم از گهواره تا گور می توان از ویتامین ها استفاده کرد!!! برخی موارد مانند تجویز ویتامین K در بدو تولد، ویتامین A و D  از زمان تولد، اسیدفولیک قبل و ابتدای دوران بارداری به صورت استاندارد درآمده است، اما برخی دیگر مانند مولتی ویتامین در کودکان با رشد کم، ویتامین های B و  Cو  Eدر ورزشکاران، ویتامین A در مشکلات چشمی، ویتامین D درصورت کمبود آفتاب و بسیاری موارد جزیی و کلی دیگر فقط با توجه به شرایط فرد و توسط متخصص انجام می شود. تمام سعی ما متخصصین تغذیه بر این است که تامین نیاز بدن از طریق غذاهای دریافتی باشد، اما در برخی مواقع که تغذیه صحیح پاسخگو نیست دریافت مکملها توصیه می شود، یعنی درصورتی که تغذیه فرد سالم صحیح باشد هیچ احتیاجی به مصرف اضافی ویتامین نیست.

کشورهای مبداء ویتامین ها

ویتامین ها از کشورهایی مانند امریکا و انگلستان و آلمان و فرانسه و کانادا و  . . . پس از تایید از طریق شرکتهای دارویی وارد ایران شده و توسط شرکتهای پخش به داروخانه ها منتقل می شود.

ایرانی ها و مصرف ویتامین

متاسفانه یک معظل که در ایران وجود دارد مصرف خودسرانه مکمل ها است و همانطور که گفته شد ویتامین ها درصورت مصرف زیاد فرد را دچار مسمومیت و عوارض ناشی از آن می کنند. برعکس این مطلب هم وجود دارد که افراد نیازمند دریافت ویتامین یا به دلیل بی توجهی و یا هزینه آن (مکمل ها در بازار ایران تحت پوشش بیمه نمی باشند) از مصرف آن خودداری کرده، که در این صورت عوارض کمبود گریبانگیر آنها خواهد شد. معظل دیگر توصیه به مصرف ویتامین توسط اکثر افراد جامعه می باشد، در صورتیکه این کار با توجه به دوزاژ ویتامین موجود در مکمل و شرایط فرد، کار تخصصی است. پس تاکید میکنم فقط در صورت توصیه متخصصص تغذیه و یا پزشک ماهر خود اقدام به مصرف ویتامین ها و یا هر مکمل غذایی دیگری کنید. نکته آخر اینکه اکثر مکمل های ویتامینی موجود در داروخانه ها همراه با املاح هستند که آنها را با نام مولتی ویتامین مینرال می شناسیم. توجه به این مطلب که املاح نیز علایم و عوارض مصرف دارد، نقش عدم توصیه خودسرانه مکمل ها را پررنگ تر می کند.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha