پس از مدتی که فرد از ضدعرق‌ها و مام استفاده می‌کند آلومینیوم موجود در آنها در سلول‌های مغزی رسوب کرده و منجر به فراموشی می‌شود.

سلامت نیوز: پس از مدتی که فرد از ضدعرق‌ها و مام استفاده می‌کند آلومینیوم موجود در آنها در سلول‌های مغزی رسوب کرده و منجر به فراموشی می‌شود. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینانیوز، اکثر افراد در طول زندگی خود با مشکل بوی ناخوشایند عرق بدن مواجه هستند. این مسئله به خصوص در فصل تابستان به اوج خود می‌رسد به طوری که درگیری هرروزه برخی افراد به شمار می‌رود.

بوی بد عرق ناشی از باکتری‌هایی است که از عرق به عنوان محیط کشت استفاده می‌کنند وگرنه عرق به خودی خود بدون بو است. حال در این میان بسیاری از افراد برای جلوگیری از بوی بد آن مبادرت به استفاده از ضدعرق‌ها و مام می‌کنند.

اما چه عاملی باعث می‌شود که استفاده از ضدعرق‌هایی مانند مام، مانع تعریق شوند و آیا جلوگیری از تعریق درست است و آسیبی به بدن وارد نمی‌سازد؟

دکتر کوروش صمدی متخصص پوست، مو و لیزر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سینا در این مورد می‌گوید: ضدتعریق‌ها و مام‌ها حاوی ماده موثره آلومینیوم هستند که در صورت استفاده از آنها پس از دوهفته کاهش تعریق را شاهد هستیم، زیرا آلومینیوم موجود در آنها، منافذ غدد عرق را در سطح پوست مسدود کرده و مانع ترشح عرق در سطح پوست می‌شود.

وی استفاده از ضدتعریق‌ها را دارای عوارضی می‌داند و معتقد است: افرادی که مجبور به استفاده از ضدعرق‌ها هستند بهتر است روزی دوبار و به مدت کوتاه و متناوب از آنها استفاده کنند برای مثال پس از یک الی دو هفته باید استفاده از ضدعرق‌ها را قطع کرد.

طبق گفته این متخصص پوست و مو، استفاده مداوم از ضد عرق‌های حاوی آلومینیوم ایجاد آلزایمر یا فراموشی می‌شود.

اما چگونه ضدعرق‌ها منجر به چنین عارضه‌ای در فرد می‌شود که دکتر صمدی در این مورد می‌گوید: پس از مدتی که فرد از ضدعرق‌ها و مام استفاده می‌کند آلومینیوم موجود در آنها در سلول‌های مغزی رسوب کرده و منجر به فراموشی می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: آلومینیوم یک نوروتوکسین است و عوارض جانبی‌ای روی سد خونی-مغزی دارد و باعث مستعد شدن فرد به آسیب DNA می‌شود.

محققان، ارتباط ضدعرق‌ها با سرطان را نیز مورد بررسی قرار داده‌اند. البته طبق نظر انجمن بین‌المللی سرطان و جامعه سرطان آمریکا، این ارتباط هنوز مبنای علمی ندارد.

بهترین روش برای درمان بوی نامطلوب عرق چیست؟

دکتر صمدی می گوید: در حال حاضر برای از بین بردن بوی بد عرق؛ استفاده از ضد عرق‌های حاوی آلومینیوم توصیه نمی‌شود.

وی بهترین راه درمان این مشکل را تزریق بوتاکس در ناحیه مورد نظر بیان کرد و می‌افزاید: تزریق بوتاکس فاقد هرگونه عارضه بوده و به مدت شش ماه از تعریق زیاد در ناحیه موردنظر جلوگیری می‌کند.

دیدگاه طب سنتی درباره ضد عرق

عرق کردن، یکی ار راه‌های دفع مواد ناسالم از بدن است. عرق جزئی از مواد دفعی (مندفعات) بدن بوده و این مورد در طب سنتی زیر مجموعه "احتباس و استفراغ " در مبحث حفظ الصحه است.

علی مهربان پژوهشگر طب سنتی در این باره می‌گوید: در طب سنتی به مواد دفعی به شدت اهمیت داده می‌شود، زیرا ماده دفعی، فضولات بدی هستند که بدن هر کدام از آنها را متناسب با نوع آن، از بدن خارج می‌کند.

وی می‌گوید: عرق از انواع فضولات رطوبتی بدن است که حبس آن در بدن، موجب بروز بیماری‌های زیادی می‌شود که کمترین آنها درد مفاصل، ضعف اعصاب و حافظه، اختلال در سیستم گوارش و ... است.

این پژوهشگر طب سنتی با بیان اینکه دلیل استفاده از ضدتعریق‌ها اکثراً به دلیل بوی بد آن است، می‌افزاید: باید دانست که از منظر طب سنتی بوی بد عرق نشانه خاصی از حالت بدن است. به طور مثال، بوی ترش عرق، نشانه وجود بلغم(یکی از اخلاط چهارگانه) ترش،عرق تلخ و تیز نشانه صفرای(یکی از اخلاط چهارگانه)سوخته و بوهای بد و زننده دیگر نشانه زیاد بودن اخلاط فاسد است و این علایم هرکدام نشانه حالتی از حالات بدن است.

وی ادامه می‌دهد: به طورمثال طبیب، با مشاهده بوی ترش عرق به علل آن که همانا وجود بلغم ترش است پی برده و سپس به مداوای آن می‌پردازد.

مهربان معتقد است: اکثر مردم به خصوص زنان برای گریز از بوی نامطلوب عرق به جای مراجعه به طب سنتی و درمان آن به سمت استفاده از مام‌ها رفته و آسیب‌هایی را به بدن خود وارد می‌سازند.

این پژوهشگر طب‌سنتی اولین مشکل ایجاد شده بر اثر استفاده از مام‌ها را؛ حبس عرق در بدن می‌داند و می‌گوید: عرق مانند مدفوع از فضولات بدن به شمار می‌رود و حبس عرق مانند این است که مدفوع را دفع نکنید و همچنان در بدنتان باقی بماند!

وی به ترکیات سازنده مام‌ها به عنوان مشکل دیگر این ضدعرق‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: مام‌ها دارای نمک آلومینیوم هستند و این ترکیب فرد را دچار اختلالات شدید کلیوی می‌کند و همچنین افراد دارای مشکلات کلیوی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مهربان در ادامه می‌گوید: دفع رطوبت بدن از طریق کلیه و پوست صورت می‌گیرد و رطوباتی که نتوانند از طریق پوست دفع شوند به ناچار از کلیه خارج می‌شوند بنابراین ذرات آلومینیومی، بیش از حد توان کلیه وارد آن شده و آسیب کلیه را به دنبال خواهد داشت و همچنین انباشته شدن آلومینیوم در بدن عوارضی مانند آلزایمر، کم خونی، تشنج و پوکی استخوان را ایجاد می‌کند.

خوردنی‌هایی برای راه مقابله با بوی بد بدن

این پژوهشگر خاطرنشان می‌کند: آلومینیوم یک نوروتوکسین است و ناگفته پیداست که اولین اثرات زیان‌بار خود را بر روی خون و مغز می‌گذارد و زمینه را برای بروز آسیب DNA فرد فراهم می‌کند.

وی بهترین راه درمان بوی عرق بدن را از نظر طب سنتی؛ استفاده از هل در غذا و چای و همچنین خوردن میوه‌هایی مانند سیب و به می‌داند که به بهتر شدن بوی تن و عرق کمک می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha