رییس انجمن تغذیه ایران با تاكید بر اطلاع رسانی و آموزش تغذیه در كودكان و همچنین لزوم جذابیت این اطلاع‌رسانی‌ها گفت: مساله آموزش غذا و تغذیه در كانال‌هایی با كودكان در ارتباط هستند، نادیده گرفته شده است.

دكتر نسرین امیدوار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تحقیقات انجام شده در رابطه با وضعیت آموزش تغذیه در گروه‌های سنی كودكان و دبستانی‌های كشور گفت: به این منظور از برنامه‌های كودك شبكه یك و دو و به طور تصادفی از هر ماه یك هفته، آگهی‌های همراه با این برنامه‌ها، مجله‌های كودك سراسر كشور و نمونه‌گیری آنها از سال 86 و همچنین محتوای كلیه كتب درسی اول تا پنجم دبستان بررسی شد.

وی با بیان این كه به تدریج باید به سمتی پیش رفت كه گروه سنی كودكان و دبستانی‌ها از حداقل اطلاعات تغذیه‌ای برخوردار باشند؛ گفت: همچنین باید اولویت‌های مسوولان تغذیه كشور برای اطلاع رسانی به این گروه سنی و اهداف آنها در این زمینه مشخص شود. بر این اساس بررسی وضعیت آموزش تغذیه در كودكان، نحوه اطلاع رسانی به آنها، میزان جذابیت این اطلاع‌رسانی و همچنین ارایه راهكارهای لازم ضروری است.

رییس انجمن تغذیه ایران گفت: با بررسی منابع نام برده واضح است كه برای تعریف اهداف آموزش تغذیه سالم در گروه‌های سنی كودكان جالی خالی زیاد است. به این ترتیب كه در كتاب‌های درسی كودكان تقریبا هیچ درس مشخصی برای آموزش تغذیه در نظر گرفته نشده است و تنها چند مورد محدود آن هم با روش‌های قدیمی سعی در آموزش تغذیه داشتند؛ طوری كه در مواردی به صورت پراكنده و غیرهدفمند بر گروهی از غذاهای خاص تاكید شده است. در مجموع به نظر می‌رسد در مجلات، كتاب‌های درسی و تا حدودی هم در برنامه‌های كودك مساله آموزش غذا و تغذیه در كودكان نادیده گرفته شده است.

وی دراین باره افزود: آگهی‌های تلویزیونی نیز طیف وسیعی از غذاهای سالم و ناسالم را در برمی‌گیرد اما در مجموع نسبت به تلویزیون‌های بسیاری از كشورهای غربی، حجم آگهی‌های نامناسب غذایی در كشور ما كمتر است. به این ترتیب از اكنون باید برای این امر نیز سیاستگذاری كرد؛ چرا كه امروزه در بسیاری از كشورهای غربی بازنگری در این آگهی‌ها به امری لازم و ضروری تبدیل شده است.

رییس انجمن تغذیه ایران با تاكید بر آن كه خلاء ایجاد حس خوب نسبت به غذاهای سالم در كودكان و وارد كردن این عوامل در افسانه‌ها و قصه‌ها به شدت در منابع آموزشی و اطلاع‌رسانی احساس می‌شود، گفت: از آنجا كه در مسایل آموزشی به جنبه‌های رفتاری و تربیتی كودكان توجه می‌شود باید در نظر داشت كه یكی از این جنبه‌های رفتاری و تربیتی آموزش خوردن غذای سالم است؛ بنابراین لازم است با برنامه‌ریزان كتاب‌های درسی كودكان، سیاستگذاران مجلات، برنامه‌های كودك و كلیه كانال‌های مرتبط با كودكان در زمینه آموزش غذا و تغذیه سالم كار شده و راهكارهایی در این زمینه ارایه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha