رییس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت در کارگاه کشوری پورتال برنامه کم​کاری تیروئید نوزادی در اهواز، گفت: در طول اجرای برنامه غربالگری در سطح کشور، 22 هزار نوزاد بیمار گذرا و دائمی شناسایی شدند.

سلامت نیوزرییس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت در کارگاه کشوری پورتال برنامه کم​کاری تیروئید نوزادی در اهواز، گفت: در طول اجرای برنامه غربالگری در سطح کشور، 22 هزار نوزاد بیمار گذرا و دائمی شناسایی شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دکتر شهین یاراحمدی در این کارگاه که امروز، دوشنبه (18 اسفندماه) در هتل نیشکر اهواز برگزار شد، اظهار کرد: برنامه غربالگری کم​کاری تیروئید نوزادی یکی از موفق​ترین برنامه​های وزارت بهداشت بوده که به نوعی معادل واکسیناسیون در کشور است. این برنامه مهرماه سال آینده 10 ساله می​شود.

وی ادامه داد: بیش از 11 میلیون نوزاد در کشور طی اجرای این برنامه تاکنون غربالگری شده‌اند. اهمیت این غربالگری را زمانی درک می​کنیم که بدانیم اگر یک هفته در درمان نوزادان دچار کم​کاری تیروئید تاخیر صورت بگیرد، IQ این نوزادان کاهش می​یابد.

رییس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت گفت: سالیانه غربالگری یک میلیون و 400 هزار نوزاد، گروه هدف این برنامه هستند که با توجه به حجم بالای کار، به این نتیجه رسیدیم که از سیستم نرم​افزاری برای ثبت سوابق و نتایج غربالگری استفاده کنیم. به همین منظور پورتال در 13 دانشگاه علوم​پزشکی کشور به صورت پایلوت مورد استفاده قرار گرفت.

یاراحمدی افزود: سال 94 برای برنامه سالی است که اشکالات اجرای نرم​افزاری برنامه کاملا استخراج و رفع و در اولین فرصت فرم​های کاغذی از برنامه کنار گذاشته می​شود.

رییس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت اظهار کرد: برنامه غربالگری کم​کاری تیروئید نوزادی از دهه 60 در دنیا آغاز شد. ما نیز در ایران توانسته‌ایم از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیم و به تدریج کار را با سیستم نرم​افزاری پیش ببریم. چون اکنون هیچ کشوری در دنیا نیست که از سیستم کاغذی در اجرای این برنامه استفاده کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha