معاون توسعه کاربردهای مرکز ملی علوم وفنون لیزر ایران با اشاره به طراحی و ساخت دو دستگاه لیزر دی یودی و اربیوم یگ برای استفاده دربافت نرم و سخت دهان و دندان،گفت:کاهش درد و خونریزی، بی حسی کمتر و کوتاه شدن دوره نقاهت از جمله مزایای استفاده از این دو نوع لیزر است.

سلامت نیوز: معاون توسعه کاربردهای مرکز ملی علوم وفنون لیزر ایران با اشاره به طراحی و ساخت دو دستگاه لیزر دی یودی و اربیوم یگ برای استفاده دربافت نرم و سخت دهان و دندان،گفت:کاهش درد و خونریزی، بی حسی کمتر و کوتاه شدن دوره نقاهت از جمله مزایای استفاده از این دو نوع لیزر است. 

ایرج مشایخی روز دوشنبه در گفت و گو با  ایرنا افزود: حراجی لثه، درمان آفت، تشخیص میزان پوسیدگی و برداشتن آن و جرم گیری از جمله کاربردهای لیرز دندانپزشکی است.

وی با اشاره به اینکه لیزر بافت سخت دندان به جای مته دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: لیزر اربیوم کار برداشتن پوسیدگی دندان را بهتر از روش های مرسوم انجام می دهد.

مشایخی با اشاره به اینکه تاکنون عکس رادیولوژی میزان پوسیدگی دندان را نشان می داد، افزود: یکسری پوسیدگی های بین دندانی با روش های مرسوم قابل تشخیص نیست و یا به سختی می توان آنها را تشخیص داد که در این مورد استفاده از لیزر دیاگنودنت به عنوان یک روش مکمل استفاده می شود.

معاون توسعه کاربردهای مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران با اشاره به اینکه دیاگنودنت نوعی لیزر تشخیصی در حوزه دندان است، اظهار کرد: این نوع لیزر به اندازه یک خودکار می باشد که نور را به دندان می تاباند و از بازتاب این نور بافت فرسوده دندان از بافت سالم آن و نیز عمق پوسیدگی تشخیص داده می شود.

وی اظهار کرد: جاهایی که عکس رادیولوژی نمی تواند دقت لازم را داشته باشد می توان از این دستگاه استفاده کرد.

محققان و متخصصان مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران توانستند بیش از 40 دستگاه لیزر را طراحی و تولید کنند که از این تعداد هفت دستگاه در حوزه پزشکی و بقیه نیز در حوزه صنعت کاربرد دارد.

مجوز تولید انبوه هفت دستگاه لیزر پزشکی اخذ شده است و شرکت های دانش بنیان متولی این کار خواهند بود تا این دستگاه به راحتی و با خدمات پشتیبانی بهتر در اختیار پزشکان و مراکز درمانی قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha