سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۱
کد خبر: 141392

استفاده مستقیم از شوینده‌ها در روزهای پایانی سال و خانه تکانی آسیب‌های پوستی زیادی به همراه دارد که گاه شدت این آسیب‌ها به اندازه‌ای است که مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا پوست آسیب دیده ترمیم شود.

مراقبتهای پوستی مخصوص روزهای پایان سال

سلامت نیوز:استفاده مستقیم از شوینده‌ها در روزهای پایانی سال و خانه تکانی آسیب‌های پوستی زیادی به همراه دارد که گاه شدت این آسیب‌ها به اندازه‌ای است که مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا پوست آسیب دیده ترمیم شود.

یکی از نکات ضروری که مصرف‌کنندگان شوینده‌های بهداشتی باید مد نظر قرار دهند خاصیت این مواد آسیب‌زا است. اغلب شوینده‌های بهداشتی برای شست و شو و از بین بردن لکه‌های چربی و... روی سطوح مختلف به کار می‌رود و این مواد بهداشتی چربی‌های موجود سطوح را در خود حل کرده و سپس آنها را از بین می‌برد ولی انواع قارچ‌ها، دوده، ذرات گرد و غبار، میکروب‌ها و... از روی سطوح مختلف براحتی زدوده نمی‌شود، از این رو ضرورت دارد سطح آلوده به این مواد ساییده شود.

افرادی که برای ساییدن سطوح آلوده هنگام کار از دستکش استفاده نمی‌کنند به علت برخورد مستقیم شوینده‌ها و پاک‌کننده‌های قوی با پوست دست به آلژری و حساسیت‌های پوستی دچار می‌شوند.


هنگام خانه تکانی به دلیل استفاده زیاد از آب و ماندن دست‌ها در آب و شوینده طبقه شاخی پوست که سطحی‌ترین لایه پوست است آسیب دیده و آب زیادی را جذب می‌کند، از این رو لایه شاخی خاصیت خود را از دست داده و ماده چربی که بین سلول‌های شاخی وجود دارد، از بین می‌رود. به مرور زمان سلول‌های لایه شاخی از هم جدا شده و ممکن است شکاف‌هایی روی پوست ایجاد شود و پوست ترک ترک یا پوسته پوسته شود.

زمانی که در خارجی‌ترین سطح پوست شکاف ایجاد شود افرادی که مستعد بیماری‌های پوستی هستند در اثر تماس با آب و شوینده‌ها به سرعت بخشی از پوست شان که بیشتر در معرض است آسیب می‌بیند، معمولاً این دسته از افراد چون پوست حساسی دارند لایه شاخی پوست شان دیرتر ترمیم خواهد شد. آن دسته از افرادی که مستعد بیماری‌های پوستی نیستند، بعد از مدتی لایه شاخی پوست شان خود به خود ترمیم می‌شود.

برخی افراد که به واسطه شغل مجبور هستند به طور مداوم از این شوینده‌ها مصرف کنند در معرض صدمات بیشتری قرار دارند و در طولانی مدت ممکن است به انواع بیماری‌های پوستی و حساسیت‌ها مبتلا شوند.


افرادی که استعداد ابتلا به بیماری‌های پوستی دارند در اثر استفاده مداوم از انواع شوینده‌ها لایه شاخی پوست چربی بین سلولی را از دست داده و به علت ایجاد شکاف عمیق روی پوست از این طریق مواد شوینده به قسمت‌های عمیق و میانی پوست نفوذ کرده و به اگزما مبتلا می‌شوند.

در فصل خانه تکانی و در روزهای پایانی اسفند ماه افرادی که مدام در تماس با آب و شوینده‌ها هستند بیشتر با علائمی مانند خارش، ‌سوزش و ترک ترک شدن پوست مراجعه می‌کنند که توصیه می‌شود قبل از کار با مواد شوینده و آب، از دستکش نخی سپس دستکش پلاستیکی آزادتر استفاده شود و پس از پایان کار دستکش‌ها را کاملاً شسته و پوست دست را با کرم‌های مرطوب‌کننده یا نرم‌کننده  هایی مثل وازلین، گلیسیرین، پارافین و... چرب نگه داشت.


افرادی که در تماس با مواد بهداشتی دچار علائم و نشانه‌هایی مانند خارش و سوزش پوست می‌شوند به حساسیت‌های تماسی مبتلا شده که این مکانیسم به دو شکل کاملاً متفاوت است. اگزمای آلرژیکی بیشتر در افرادی بروز پیدا می‌کند که در اقوام نزدیک و درجه یک آنها ابتلا به بیماری آسم وجود داشته باشد یا در فصل بهار حساسیت و آلرژی شان عود کند، این افراد به دلیل حساسیت بالا به مواد شوینده حتی شوینده‌های بهداشتی بدن دچار شکاف‌های پوستی می‌شوند.

دسته دیگری از افراد به واسطه شغلی که دارند دچار اگزمای شغلی می‌شوند. چنانچه در فصل خانه تکانی افراد دچار علائم اولیه حساسیت یا اگزما شدند برای پیشگیری از حادتر شدن این بیماری بهتر است به پزشک مراجعه کرده و درمان‌های دارویی را آغاز کنند.   

منبع:روزنامه ایران

دکتر غلامحسین غفار‌پور متخصص پوست و مو و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha