سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱
کد خبر: 141396

سلامت نیوز:افزایش دمای کره زمین واقعیتی است که اتفاق افتاده است و دلیل اصلی آن رشد شهرنشینی و چند برابر شدن جمعیت کره زمین در قرن اخیر بوده است.از سوی دیگر، باید گفت ایران کشوری است که از نظر اقلیمی در منطقه گرم و خشک قرار دارد. مردم کشور ما از سال‌ها پیش خودشان را با این شرایط آب و هوایی وفق داده‌اند و در دور افتاده‌ترین نقاط بیابانی و نیمه‌بیابانی سکنی گزیده‌اند. با این وجود باید گفت خشکی اقلیم و قرار گرفتن در منطقه گرم و خشک یک تهدید نیست بلکه می‌تواند برای کشور یک فرصت باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان اگر ما امروزه در زمینه آب و گسترش بیابان‌ها مشکلاتی در کشور داریم این به دلیل جبر اقلیمی نیست بلکه سوء‌مدیریت و نگاه به آینده باعث شده است این شرایط مشکل‌ساز شود. ایران از زمان‌های قبل کشور خشکی بوده است.

کوروش یکی از پادشاهان هخامنشی در 2500 سال پیش از خدا خواست تا این سرزمین را از دروغ، مرگ و خشکسالی حفظ کند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت از 2500 سال پیش که عصر یخبندان تمام شد، دوران خشکسالی کره زمین آغاز شد و ایران به دلیل اینکه در منطقه گرم وخشک کره زمین واقع شده است از آن زمان با این مشکل دست به گریبان بوده است. در دوسوم مساحت کشور ما بارندگی زیر دویست میلیمتر است.

البته تا اینجا نمی‌توانیم بگوییم فقدان آب داریم مشکل از زمانی شروع می‌شود که جمعیت زیاد می‌شود و این جمعیت زیاد دو تا سه برابر حد مجاز آب مصرف می‌کنند. بنابراین باید گفت با این جمعیت و تعداد رودخانه‌ها ما مشکل کم‌آبی در کشور نداریم و مشکل از بد مصرف کردن ماست. سطح ذخیره آب در مملکت ما یک نوسانی دارد. بعضی سال‌ها بیشتر است و در برخی زمان‌ها مثل امسال کم می‌شود با این وجود حتی در زمانی که بیشترین  ذخیره آب را داریم باز هم سوءمدیریت و مصرف نادرست ما را با خطر خشکسالی مواجه می‌کند.

ذخیره آب کشور ما 250میلی‌متر بوده است که در سال‌های اخیر به 220میلی‌متر رسیده است. یعنی حدود سی میلی‌متر به دلیل کمبود بارندگی از سطح ذخیره آبی ما کاسته شده است.

بنابراین باید گفت خشکسالی یک شرایط جوی جبری است که مردم و دولت در آن نقشی ندارند اما درمورد کم آبی و بحران آب مدیریت نادرست و مصرف بی رویه بیش از هر عامل دیگری اثرگذار است.

از سوی دیگر این اقلیم خشک در موارد زیادی یک فرصت تلقی می‌شود. حدود دویست گونه و گیاه در کشور ما وجود دارد که این گونه‌ها منحصر به‌فرد بوده و در نقاط دیگر زمین یافت نمی‌شود و خشکی اقلیم و شرایط گرمایی باعث رویش آنها شده است. گیاهانی مانند گون و خارشتر فقط منحصر به ایران است و دوبرابر اروپا و کشورهای دیگر گونه‌های گیاهی داریم.

توجه به ویژگی‌های اقلیمی و محیطی هر ناحیه و تصمیم‌گیری برای توسعه در آن با توجه به استانداردهای زیست‌محیطی و انسانی می‌تواند باعث شود محدودیت محیط کمتر خودنمایی کند و امکانات با شرایط همخوانی داشته باشند.

حتی در خشک‌ترین و بیابانی‌ترین نقاط این کره خاکی هم به مدد گسترش علم و تکنولوژی شرایط زیستی و اقلیمی مناسبی برای افراد ایجاد شده است و در کشورهای همسایه که به لحاظ این مسئله و اقلیم بیابان بیش از ایران مشکل دارند همزیستی و تعامل انسان با طبیعت شکل گرفته است.

مقصر خشکی محیط و طبیعت ایران دولت است و نمی‌توان گفت طبیعت تقصیری دارد. از سوی دیگر رتبه ایران در تولید گازهای گلخانه‌ای در دنیا چندان بالا نیست اما عاملی که باعث شده است ایران رتبه بالایی از نظر تولید گازهای گلخانه‌ای در دنیا کسب کند از بین بردن جنگل‌ها و قطع درختان بوده است که باعث افزایش شدت تولید این گازها شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha