سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
کد خبر: 141402

هیچ غذایی به تنهایی نمی‌تواند مانع از ابتلا به سرطان شود، ولی ترکیب صحیح مواد غذایی با یکدیگر و رعایت رژیم سالم تغذیه‌ای نقش بسیار مهمی در کاهش خطر ابتلا به سرطان بازی می‌کند.

سلامت نیوز: هیچ غذایی به تنهایی نمی‌تواند مانع از ابتلا به سرطان شود، ولی ترکیب صحیح مواد غذایی با یکدیگر و رعایت رژیم سالم تغذیه‌ای نقش بسیار مهمی در کاهش خطر ابتلا به سرطان بازی می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  جام جم آنلاین، رژیم غذایی همواره نقش موثر و تعیین‌کننده‌ای در حفظ سلامت دارد. مطالعات گسترده محققان نشان می‌دهد با رعایت رژیم غذایی سالم و عاری از مواد مضر می‌توان تفاوت را احساس کرد و بدن را در برابر بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی بیمه کرد.

هیچ غذایی به تنهایی نمی‌تواند مانع از ابتلا به سرطان شود، ولی ترکیب صحیح مواد غذایی با یکدیگر و رعایت رژیم سالم تغذیه‌ای نقش بسیار مهمی در کاهش خطر ابتلا به سرطان بازی می‌کند.

پزشکان برای در امان ماندن از ابتلا به سرطان توصیه می‌کنند که مواد غذایی سالم و خام را در رژیم غذایی خود بگنجانید و حدود‌ دوسوم پایه وعده‌های غذایی خود را به میوه‌ها و سبزیجات اختصاص دهید.

رنگ‌های ضدسرطان

میوه‌ها و سبزیجات سرشار از مواد مغذی ضدسرطان هستند و هر چه تنوع رنگ در آنها بیشتر باشد، خواص ضدسرطانی نیز در آنها افزایش می‌یابد. از آنجا‌که افزایش وزن، بدن را در معرض ابتلا به انواع مختلفی از بیماری‌ها مانند انواع سرطان‌های روده بزرگ، مری، معده و... قرار می‌دهد، مصرف میوه‌ها و سبزیجات و متعادل نگه‌داشتن وزن بدن به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند.

صبحانه‌ای ضد‌سرطان

صبحانه، یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی روزانه محسوب می‌شود، به همین دلیل مصرف مواد غذایی سالم در این وعده از اهمیت بالایی برخوردار است. «فولات» نوع خاصی از ویتامین B است که با دارا بودن ترکیباتی خاص، مانع از بروز سرطان‌های روده بزرگ، مقعد و سینه می‌شود. غلات فرآوری‌شده مخصوص صبحانه و فرآورده‌های کامل آرد گندم، آب پرتقال، تخم‌مرغ، مارچوبه، جگر مرغ، لوبیا، دانه‌های آفتاب‌گردان، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کاهو، لیموشیرین و توت‌فرنگی نیز منابع بسیار غنی از این ماده هستند.

چه بخوریم و چه نخوریم؟

مصرف انواع گوشت‌های فرآوری‌شده مانند سوسیس و کالباس، هات‌داگ و نیز گوشت‌های دودی خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهند.

گوجه‌فرنگی با توجه به دارا بودن مواد موسوم به «لیکوپن» که عامل رنگ قرمز این ماده غذایی است، مانع از بروز سرطان‌هایی از قبیل سرطان پروستات می‌شود. مطالعات محققان همچنین نشان می‌دهد خواص ضدسرطانی گوجه‌فرنگی در قالب سس و آب گوجه افزایش می‌یابد.

خواص ضدسرطانی چای، بخصوص چای سبز، همواره مورد تائید بسیاری از محققان بوده است. چای سبز با جلوگیری از رشد یا تشکیل سلول‌های سرطانی مانع از بروز یا تشدید بیماری بویژه در نواحی روده بزرگ، کبد، سینه و سلول‌های پروستات می‌شود. این مواد همچنین روی سلول‌های ریه و پوست نیز اثرات مشابهی به جا می‌گذارند؛ از سوی دیگر، خطر ابتلا به سرطان‌های مثانه، معده و پانکراس را کاهش می‌دهد.)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha