سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 141411

دکتر محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در اجلاس معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در وزارت بهداشت برگزار شد به برخی از فعالیت‌های گذشته و برنامه‌های آینده این معاونت در سال آینده اشاره کرد.

سلامت نیوز:اجلاس معاونان و مدیران فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با حضور وزیر بهداشت برگزار شد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در اجلاس معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در وزارت بهداشت برگزار شد به برخی از فعالیت‌های گذشته و برنامه‌های آینده این معاونت در سال آینده اشاره کرد.

ساخت ۱۰ خوابگاه مطلوب و استاندارد در سال آینده
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت همچنین اظهار داشت: در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور سرانه آموزشی دانشجویی از حدود سه و نیم میلیون تا ۲۹ میلیون تومان و حتی در دانشگاه‌های شهر تهران بین ۱۸ میلیون تومان برای هر دانشجو تا ۲۹ میلیون تومان متغیر است، به این معنی که هر چند سر جمع بودجه‌ها زیاد شده اما اصلا عدالتی بین سرانه فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها وجود ندارد. سرانه فرهنگی و دانشجویی هم از ۷۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در دانشگاه‌های علوم پزشکی متغیر است. در حالی که هزینه‌های کار فرهنگی و خدمات دانشجویی به صورت ماهوی در دانشگاه‌های مختلف حتی با ترکیب مقاطع تحصیلی متفاوت یکسان است، اما متاسفانه این بی‌عدالتی وجود دارد. پیشنهادم این است که کمیته‌ای از معاونت آموزشی و معاونت فرهنگی و دانشجویی تشکیل شود که بتواند برای سال 1395 این نقیصه را اصلاح نماید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طرح جامع معیشت رفاه دانشجویی تعریف شده است، گفت: این طرح با منطق اقتصادی تهیه شده و زیرساخت‌های لازم در نظر گرفته شده است. یکی از این زیرساخت‌ها خوابگاه استاندارد است. قبل از تهیه این طرح حتی یک برگ سند مکتوب که بگوید خوابگاه استاندارد و مطلوب چیست وجود نداشت. به همین دلیل یک تیم تشکیل دادیم که افراد این تیم سال‌ها در خوابگاه بوده‌اند و به ریزترین نکات برای تدوین طرح یک خوابگاه استاندارد دقت کرده‌اند. این پژوهش یک پیوست فرهنگی هم دارد لذا اکنون سند خوابگاه مطلوب موجود است. در قدم بعدی با دو شرکت طراحی معماری مذاکره کردیم که نقشه‌های خوابگاه ایده‌آل را بر اساس سند خوابگاه مطلوب تهیه نمایند. ان‌شاءالله درسال آینده در قدم اول ۱۰ خوابگاه استاندارد که در حد هتل ۳ ستاره است را ایجاد خواهیم کرد.

فراهانی اضافه کرد: نکته بعدی این است که بدانیم وضعیت ما در خوابگاه‌ها چگونه است. در سال آینده تمام خوابگاه‌ها رتبه‌بندی می‌شوند؛ سپس یا با اندک تغییری تبدیل به خوابگاه مطلوب می‌شوند یا با بازسازی به خوابگاه مطلوب تبدیل می‌شوند و یا به این نتیجه می‌رسیم که این خوابگاه ظرفیت تبدیل شدن به خوابگاه مطلوب را ندارد. تلاش بر این است که همه خوابگاه‌ها را به حد ایده‌آل برسانیم.

معاون وزیر بهداشت همچنین اظهار کرد: برای اینکه وضعیت خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها در حوزه دانشجویی سامان داده شود شوراهای صنفی را ایجاد خواهیم کرد تا کار به خود دانشجوها واگذار شود. تدوین آیین‌نامه شوراهای صنفی دانشجویان به اتمام رسیده و پس از تایید وزیر به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

یاری همتایاران دانشجویی در زمینه بهداشت و سلامت روان دانشجویان
وی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه بهداشت و سلامت روان وضعیت خوب نیست، گفت: افسردگی خفیف در نگران‌کننده‌ای در دانشگاه‌ها وجود دارد. این موضوع با افت تحصیلی و ترک تحصیلی همراه است و مشکل دیگر وابستگی به مواد مخدر است که به آسیب‌های اجتماعی خیلی جدی منجر می‌شود. هفته گذشته شورای سیاست‌گذاری سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی با عضویت صاحبنظران، روانشناسان و متخصصان حوزه مشاوره تشکیل شد و قصد داریم در خصوص سلامت روان دانشجویان ابتدا پایش و سپس مداخله کنیم که اگر این کار صورت نپذیرد با آسیب‌های جدیدی روبرو خواهیم بود. برای این منظور نیز یک برنامه بسیار جامع طراحی شده که سال آینده اجرا می‌شود. ضمناً سال آینده کانون‌های آموزش و پایش سلامت‌روان دانشجویی را ایجاد می‌کنیم تا خود دانشجویان در این امر مشارکت کنند و در طرح بعدی همتایاران دانشجویی تعریف شده است که در زمینه مشاوره آموزش ببینند و به مشاوران کمک کنند.

فراهانی در ادامه با اشاره به اهمیت ورزش در دانشگاه‌ها بیان کرد: اگر در زمینه ورزش فعالیت جدی کنیم حوزه سلامت روان و آسیب‌های اجتماعی را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ لذا برنامه‌ریزی کرده‌ایم که یک سال المپیاد و یک سال هم مسابقات قهرمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار شود. جشنواره ورزش‌های بومی، محلی و همگانی نیز طراحی شده است و در سال آینده اجرایی خواهد شد، از طرفی ورزش‌هایی طراحی شده که در خوابگاه‌ها نیز قابل انجام باشد و شور و نشاط ایجاد کند.

تدوین آیین‌نامه انجمن‌های علمی دانشجویان
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت درباره انجمن‌های علمی دانشجویی نیز گفت: آیین‌نامه انجمن‌های علمی دانشجویی تدوین شده که به زودی به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود. هرچقدر تعداد بیشتری از دانشجویان را بتوانیم زیر چتر فعالیت‌های علمی قرار دهیم، در حوزه سلامت روان و معنوی نتایج بهتری عاید خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اهمیت فعالیت‌های فرهنگی و هنری دانشجویان اظهار کرد: اگر دانشجوی ما کار هنری کند و با هنر ایرانی اسلامی آشنا شود بیشتر با فرهنگ بومی و ملی خود ارتباط برقرار می‌کند و این در حوزه‌های دیگر هم برای ما فایده خواهد داشت. یک برنامه کاملاً مدون طراحی کرده‌ایم که تمام دانشگاه‌ها کانون‌های مختلف فرهنگی و هنری داشته باشند، اگر دانشجوها هم به دنبال آن نیستند باید آنها را تشویق و تحریک به راه‌اندازی کانون‌های فرهنگی هنری کرد تا خدمات فرهنگی هنری و آموزش‌های مختلف در رشته‌های مختلف به سایر دانشجویان ارائه دهند. از سال آینده منابع این طرح تخصیص داده می‌شود.

تدوین دانشنامه برخطر سلامت
فراهانی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی اداره فرهنگ سلامت در اداره کلی فرهنگی وزارت بهداشت، توضیح داد: این اداره از حوزه‌های بسیار مهم این معاونت است و دو برنامه بسیار مهم دارد که فکر می‌کنم نقش و جایگاه ملی پیدا خواهند کرد. یکی دانشنامه سلامت یا ویکی سلامت است که هر آنچه اطلاعات حوزه پزشکی که مردم به آن نیاز دارند در این سامانه دیده می‌شود و اطلاعات آن کاملا مستند با برچسب‌های علمی است.

کمبود منابع انسانی متخصص
معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت درباره ­­­چالش‌های حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی در ابتدای فعالیت خود گفت: همه می‌دانیم که منابع انسانی محور توسعه‌اند و در یک سازمان، ستاد به منزله مغز متفکر تشکیلات محسوب می‌شود. هر ستادی باید نیروهای کافی برای طراحی برنامه‌ها، هدایت و نظارت بر برنامه‌ها داشته باشد. ما هم در ستاد هم در دانشگاه‌ها مشکل میزان و کیفیت نیروهای انسانی داریم. در ابتدای حضور ما نیروهای برنامه‌ریز و اندیشه‌ورز بسیار کم بود، برای رفع این نقیصه 15 نفر در هسته مدیریت معاونت جذب شدند که نیروهایی توانمند، با تجربه و تخصصی هستند. یکی از ملاک‌های ما این بود که ویژگی این دوستان روحیه جهادی باشد. شما در هیچ وزارتخانه‌ای مدیر کلی پیدا نمی‌کنید که با معاونان خود 5-6 ماه در یک اتاق کوچک کار کند.

تفکیک بودجه دانشجویی و رفاهی از بودجه فرهنگی
فراهانی در ادامه افزود: یکی چالش‌های دیگر ما این بود که سرفصل بودجه رفاهی و فرهنگی یکی بود. این باعث می‌شد که در نهایت بودجه‌ای برای کار فرهنگی باقی نماند. کار بسیار مهمی که انجام شد این است که برای اولین بار در بودجه سال آینده ردیف بودجه دانشجویی و رفاهی از بودجه فرهنگی منفک شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت همچنین اظهار کرد: در سال تحصیلی گذشته در دانشگاه‌های علوم پزشکی حدود 13 میلیارد تومان و در ستاد هم حدود 5 میلیارد تومان صرف امور فرهنگی شد اما در سال آینده با تفکیک بودجه فرهنگی حدود 115 میلیارد تومان بودجه فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی خواهد بود.

فراهانی ادامه داد: معاونت فرهنگی و دانشجویی بیشترین رشد بودجه عمومی را در وزارتخانه داشته است که حدود 70 درصد بوده است. توانستیم 180 میلیارد تومان نیز به سرجمع بودجه دانشجویی فرهنگی اضافه کنیم.

وی در ادامه افزود: موضوع مهم بعدی این اداره جشنواره ملی سلامت است. این جشنواره بسیار وسیع دیده شده و همه نوع فعالیت از فعالیت‌های هنری گرفته تا آخرین نوآوری‌ها در حوزه پزشکی در آن در نظر گرفته شده است. ان‌شاءالله این جشنواره یکی از کارهای ماندگار در زمینه طرح تحول نظام سلامت خواهد شد که کارهای طراحی آن در حال انجام است.

به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، اجلاس معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با حضور وزیر بهداشت، مسئولان معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، معاونان و مدیران فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در وزارت بهداشت برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha