سلامت نیوز:رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران گفت: بسیاری از مراکز بدون مجوز لازم از وزارت بهداشت عینک و فریم می‌فروشند. در نتیجه برخی فریم‌های غیر استاندارد وارد کشور می‌شوند.

علی میرزاجانی، رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: انتخاب فریم عینک مقوله‌ای کاملاً علمی است و در رشته اپتومتری به دانشجویان آموزش داده می‌شود و در همه کتاب‌هایی که در خصوص ساخت عینک طبی مطرح می‌شود موضوع انتخاب فریم مناسب برای بیمار نیز وجود دارد.
وی تصریح کرد: متأسفانه در ایران بسیاری از مراکز بدون مجوز لازم از وزارت بهداشت عینک و فریم می‌فروشند و این موضوع موجب می‌شود که هم در ورود فریم عینک کنترلی نداشته باشیم. در نتیجه برخی فریم‌های غیر استاندارد وارد کشور می‌شوند و از طرف دیگر در خارج از مراکز طبی دارای پروانه از وزارت بهداشت عینک به افراد تجویز و فروخته می‌شود.

میرزاجانی تأکید کرد: این موضوع موجب می‌شود که افراد زمانی که برای ساخت عدسی مراجعه می‌کنند فریم عینک خود را انتخاب کردند غافل از اینکه فریم عینک باید با توجه به نمره چشم و ویژگی‌های آناتومیک صورت انتخاب شود.

وی افزود: یکی از مهمترین فاکتورهای تهیه فریم، قابلیت فریم برای نگهداری خوب عدسی از نظر مسائل اپتیکی است برای مثال عدسی‌های آستیکماتیسم استوانه‌ای هستند و این موضوع باید در تهیه فریم لحاظ شود یا اینکه عدسی‌های قطور برای شماره‌های بالای چشم باید بر روی فریم‌هایی با ویژگی‌های خاص سوار شوند.

میرزاجانی خاطرنشان کرد: برخی عدسی‌ها نیز با اینکه قطور و استوانه‌ای نیستند و حتی نمره‌های پایینی دارند بر روی برخی فریم‌ها می‌نشینند و بر روی برخی دیگر خیر بنابر این باید فریمی انتخاب شود که شرایط اپتیکی مناسب را فراهم کند.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران افزود:‌چنانچه این شرایط در رابطه با تجویز عینک رعایت نشود موجب می‌شود که کار مجدداً انجام شود و فریم دیگری توسط فرد تهیه شود یا به علت مشکلات مالی عینک مجدد تهیه نشود و کار به شکل ناقص صورت گیرد بنابر این عدسی از روی اجبار روی فریم نامناسب سوار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha