سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 141413

اغلب افراد در خانه تکانی معمولا از شوینده هایی مانند سفیدکننده ها و جوهرنمک استفاده می کنند تا تمیزی بیشتری داشته باشند غافل از آنکه این شوینده ها اگر بطورصحیح استفاده نشوند می توانند برای سلامت خطرآفرین باشند.

مراقب خطرات خانه تکانی باشید

سلامت نیوز:هنگام خانه تکانی مراقب مسمومیت های تنفسی، مشکلات پوستی، سقوط و شکستگی ، برق گرفتگی و حتی سوختگی امعای داخلی بدن ناشی از خوردن شوینده ها توسط کودکان باشند.

فرهاد رضوانی رییس اداره آموزش اورژانس در گفت و گو با ایرنا با اعلام این هشدار، افزود: اغلب افراد در خانه تکانی معمولا از شوینده هایی مانند سفیدکننده ها و جوهرنمک استفاده می کنند تا تمیزی بیشتری داشته باشند غافل از آنکه این شوینده ها اگر بطورصحیح استفاده نشوند می توانند برای سلامت خطرآفرین باشند.

وی خاطرنشان کرد: مبتلایان به آسم ، برونشیت و بیماری های قلبی بیش از سایر افراد در معرض مسمومیت ناشی از استفاده نادرست از شوینده ها هستند.

وی از مردم خواست تا از استفاده شوینده ها در فضاهای بسته حمام و دستشویی خودداری کنند و افزود: گاهی مردم برای تمیزی بیشتر شوینده ها را با هم ترکیب می کنند که بسیار خطرناک است؛ استفاده از شوینده ها در فضای بسته موجب می شود تا گاز متصاعد شده از آن در محیط منتشر شده و احتمال مسومیت را افزایش دهد.

رییس اداره آموزش اورژانس از مردم خواست هنگام استفاده طولانی مدت از شوینده ها و در محیط های بسته از ماسک استفاده کرده و پنجره ها را باز بگذارند.

رضوانی افزود: شوینده ها را حتما باید با آب سرد استفاده کرد زیرا استفاده از آب داغ موجب متصاعد شدن گاز شوینده ها شده و احتمال بروز مسمومیت را افزایش می دهد.

وی در خصوص نوشیدن شوینده ها توسط کودکان هشدار داد و گفت: گاهی خانواده ها شوینده ها را در بطری های دیگر مانند بطری نوشابه می ریزند و کودکان به جای آب آن را می نوشند و دچار مسمومیت سوختگی داخلی می شوند؛ از این موارد سال گذشته زیاد داشتیم بنابراین والدین نباید از این مساله غافل شوند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اتفاقات هنگام خانه تکانی ، سقوط از ارتفاع به دنبال بالا رفتن از چهارپایه و نردبان برای تمیز کردن دیوار و شیشه است که احتمال شکستگی استخوان و حتی پارگی عصب و عضله وجود داشته و صدمات جبران ناپذیری به افراد وارد می کند.

رییس اداره آموزش اورژانس به مردم توصیه کرد که برای بالا رفتن از چهارپایه یا نردبان های دوطرفه که ایمنی بیشتری دارند ، استفاده کرده و در صورت استفاده از نردبان های یک طرفه ، یک نفر باید مراقب آن باشد تا سرخوردگی اتفاق نیفتد.

رضوانی گفت: یکی دیگر از خطرات خانه تکانی هنگام شست و شو دیوارها با دستمال نمناک و شلنگ آب، خطر برق گرفتگی است بنابراین در این مواقع باید پریز برق قطع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha