سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 141414

سلامت نیوز:در نشست اخیر  مقام های منابع طبیعی و محیط‌زیست کشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی، ایشان بیانات بسیار مهمی فرمودند که با توجه به چشم انداز روبه قهقرای سوءمدیریت محیط زیستی در کشور، ضرورت توجه عملی مسئولان مربوط به دغدغه های کارشناسان، متخصصان و سازمان های مردم نهاد محیط زیستی کشور را می طلبد.


به  گزارش سلامت نیوز دکتر میر مهرداد میرسنجری در روزنامه قانون نوشت: بی‌تردید هر بند این هشدارها متضمن تایید دغدغه‌ها و واکنش‌های سازمان های مردم نهاد طرفدار محیط زیست است که در سال‌های اخیر به طور عام و در ماه‌های اخیر به طور خاص در مسئله آشوراده نمود بیشتری یافته است.

رئیس محترم سازمان حفاظت محیط زیست با زیر پا گذاشتن اصول تخصصی و قانونی  محیط زیستی و حتی بر خلاف نظر خود هنگامی که در شورای شهر تهران مسئولیت بر عهده داشت (و مخالف صد در صد  تغییر کاربری آشوراده بود)، امروز  با کمال تعجب به تنها مدافع تغییر کاربری مخرب  جزیره حفاظتی آشوراده به گردشگری تبدیل شده است!

سخنان اخیر خانم دکتر ابتکار مبنی بر اینکه نه تنها جزیره آشوراده را به گردشگری وا می‌سپارد،  بلکه حتی دیگر مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست را هم برای انجام طرح‌های گردشگری آماده می‌کند، لجاجت علیه خواست همگانی جامعه دغدغه‌مند محیط زیست ایران است.

تاسفبارتر آنکه در همین زمینه مرجان نازقلچی، فرماندار بندرترکمن از اجرای طرح اسکان مسافران نوروزی در جزیره‌ای  خبر می‌دهد که نه تنها به عنوان بخشی از ذخیره‌گاه زیست‌کره، بلکه به عنوان  زون 2 حفاظتی مطلقا نباید هیچ طرح گردشگری را به خود ببیند.

ایشان با طرح  ادعایی غیرعلمی و غیرتخصصی گفته «اجرای این گونه طرح‌ها آسیبی به محیط‌زیست این جزیره نخواهد زد» و «نمی‌توان به دلیل نگرانی از برخی اقدامات احتمالی تخریبی گردشگران، قید استفاده از ظرفیت‌های گردشگری آن را زد.»

به راستی اظهارات این دو مدیر اجرایی کشور آیا در تعارض کامل با دغدغه‌های مقام معظم رهبری نیست؟

اکثریت قریب به اتفاق متخصصان و استادان دانشگاه‌ها و گروه‌های مردم نهاد محیط زیستی بر این اعتقادند تفاهمنامه گردشگری آشوراده، سرپوشی بر سوءاستفاده از این موهبت طبیعی خدادادی در راستای منافع اقتصادی  معدودی ذی‌نفعان معلوم‌الحال و کاملا بر خلاف منافع ملی و  در نقطه مقابل  وظیفه نظارتی سازمان متولی حفاظت محیط‌زیست تلقی می‌شود.

اصول تخصصی حفاظت محیط زیست و نهاد مرجع بین‌المللی محیط زیستی IUCN تاکید می‌کند آشوراده به عنوان زون 2 حفاظتی، ذاتا نمی‌تواند به هیچ روی به عنوان زون 3 و 4 گردشگری تغییر ماهیت دهد.

قابل توجه اینکه تاکیدات مصرح مقام معظم رهبری بر اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که هر اقدام اقتصادی مخرب محیط‌زیست ممنوع است. همچنین  تفاهمنامه تغییر کاربری جزیره آشوراده به گردشگری، اقدامی غیرقانونی و بر خلاف نص صریح ماده 1 ، ماده 6   و ماده 8 و ماده 16 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست است که  وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست را پیشگیری و ممانعت از هر نوع آلودگی و اقدام مخربی که منجر به از بین رفتن تعادل اکولوژیک طبیعت می‌شود، تعریف می‌کند.

این اصول قانونی،  سازمان حفاظت محیط زیست را قائم مقام قانونی دولت در مناطق چهارگانه می‌داند که حق واگذاری این مناطق را ندارد و هر گونه فعالیت حتی در حد بوته‌کنی را در این مناطق ممنوع دانسته است.

از این رو، اجرای تغییر کاربری آشوراده به  گردشگری در این منطقه مستلزم تغییر کاربری منطقه است و در نتیجه اقدام اخیر سازمان حفاظت محیط زیست یک قانون‌شکنی آشکاراست. همچنین به موجب قانون الحاق ایران به کنوانسیون تنوع زیستی مصوبه سال ١٣٧٤ مجلس شورای اسلامی، دولت ایران متعهد به حفظ تنوع‌زیستی و شبکه مناطق حفاظت شده کشور شده است و از این رو، موافقت با هر گونه اقدام مغایر با ضوابط حاکم بر مناطق چهارگانه، تخطی از قانون است و منجر به خدشه دار شدن اعتبار دولت ایران نزد مجامع بین‌المللی  از جمله یونسکو، اتحادیه جهانی حفاظت، کنوانسیون رامسر، کنوانسیون حفاظت از تنوع‌زیستی و کنوانسیون حفاظت محیط زیست دریای مازندران  می‌شود.


در این میان با توجه به  اهتمام ویژه مقام معظم رهبری به حفاظت محیط زیست که سال‌های پیش به اجرای تنها اخطار قانون اساسی تاریخ جمهوری اسلامی ایران منجر شده است، (اخطار قانون اساسی حضرت آیت ا... خامنه‌ای به عنوان رئیس جمهور وقت در تاریخ 9/2/1366 به فرمانده وقت سپاه، آقای محسن رضایی، در خصوص احترام به اصل 50 قانون اساسی و عدم ورود به مناطق حفاظت شده جهت عملیات نظامی)، لغو تفاهمنامه مخرب ضدمحیط زیستی تغییر کاربری آشوراده خواست مشترک تمامی سمن‌های عضو ستاد مردمی نجات آشوراده به عنوان بزرگ‌ترین تشکل محیط‌زیستی مردم نهاد کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha