سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 141418

یک کارشناس پرستاری با بیان اینکه روغن حیوانی برخلاف باور عمومی نمی تواند ترمیم زخم سوختگی را تسریع بخشد، با اشاره به باور عمومی مردم مبنی بر اثربخشی این روغن‌ها جهت ترمیم سوختگی، گفت: تا به حال مطالعات کافی در مورد چگونگی و میزان تاثیر این مواد بر روی ترمیم زخم سوختگی صورت نگرفته است.

سلامت نیوزیک کارشناس پرستاری با بیان اینکه روغن حیوانی برخلاف باور عمومی نمی تواند ترمیم زخم سوختگی را تسریع بخشد، با اشاره به باور عمومی مردم مبنی بر اثربخشی این روغن‌ها جهت ترمیم سوختگی، گفت: تا به حال مطالعات کافی در مورد چگونگی و میزان تاثیر این مواد بر روی ترمیم زخم سوختگی صورت نگرفته است.

توران باقری در گفت‌وگو با  ایسنا ، با اشاره به اینکه یکی از شایع ترین تروماهای جهانی سوختگی است، گفت: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی هرساله بیش از 300 هزار مورد مرگ در ارتباط با حوادث آتش سوزی به تنهایی در دنیا اتفاق می‌افتد.

وی در ادامه افزود: مراقبت‌های طولانی مدت و هزینه‌های بالای درمان و بازتوانی، منجر به افزایش گرایش محققان به درمان‌های مکمل و استفاده از ترکیباتی که منشاء طبیعی دارند و ارزان تر هستند، شده است و طی مطالعات اخیر روغن‌های استخراج شده از بافت چربی حیوانات همچون روغن ماهی، شترمرغ و کروکودیل ترکیباتی هستند که توجه محققان طب سنتی را به خود معطوف کرده‌ اند.

این عضو مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تصریح کرد: روغن حیوانی گوسفند معروف به روغن زرد جزو ترکیباتی است که از دیرباز در بسیاری از نقاط ایران به ویژه مناطق جنوبی از قبیل کهنوج، جیرفت و بافق جهت درمان زخم مورد استفاده قرار می گرفت. همچنین روغن الاغ که در ابتدا از کشور ارمنستان به ایران آمد، در شهرهای شمال غربی ایران همچون ارومیه برای تسکین درد و ترمیم زخم به کار گرفته می شود.

باقری با بیان اینکه هم اکنون در برخی از مناطق کشور درمان سوختگی به شکل غیر استاندارد و سنتی توسط این روغن ها انجام می گیرد، خاطرنشان کرد: با توجه به باور عمومی در زمینه ترمیم سوختگی توسط روغن های حیوانی، تا به حال مطالعات کافی در مورد چگونگی و میزان تاثیر این مواد بر روی ترمیم زخم سوختگی صورت نگرفته است.

این کارشناس پرستاری در پایان با اشاره به اینکه در مقایسه میزان تاثیرگذاری بر ترمیم زخم سیلور سولفادیازین به دلیل ایجاد تاخیر در ترمیم، گزینه مناسبی برای ترمیم سوختگی درجه دو نیست، یادآور شد: استفاده از هرگونه روغن‌های حیوانی برای تسریع ترمیم زخم های سوختگی توصیه نمی‌شود و از آنجا که علت مصرف سیلور اثر ضد میکروبی آن است، بهتر است آنتی بیوتیک برای سوختگی درجه دو انتخاب شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha