سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 141421

سلامت نیوز:28 ساله هستم، مرتب معده و روده‌ام سر و صدا می‌کند، از صدای قار و قور شکمم کلافه شده‌ام، می‌خواستم بدانم چه عواملی باعث این مشکل می‌شود آیا می‌تواند نشانه ورود باکتری به دستگاه گوارشی‌ام باشد؟

نفخ دستگاه گوارش بیش از همه به‌خاطر تند غذا خوردن و بلع هوا است . همچنین خوردن موادغذایی مانند حبوبات، میوه جات و سبزیجات یا نان بربری و نان سفید نیز موجب تولید گاز در سیستم گوارشی می‌شوند.

اختلالات دستگاه گوارش نیز از علل دیگر نفخ معده است بنابراین در درجه نخست باید از خوردن غذاهایی که تولید گاز می‌کنند خودداری کنید. امکان وجود گاستریت نیز وجود دارد، اگر درمان گاستریت شده اید و مشکلی از این بابت ندارید، امکان دارد به هلیکوباکترپیلوری مبتلا باشید که با یک دوره درمانی کامل، بهبود می‌یابید زیرا رشد بیش از حد باکتری‌ها ایجاد نفخ می‌کند.


توجه کنید این مشکل با تغییرات در شکل و دفعات مدفوع همراه است. مهم‌ترین نکته‌ای که بهتر است به آن توجه کنید، استرس و اضطراب است در واقع علت اصلی نفخ شکم استرس و اضطراب است. اگر با رعایت این نکات مشکل تان برطرف نشد، باید با مراجعه به پزشک و انجام بررسی‌های لازم علت نفخ روده و معده‌تان مشخص شود.
ضمناً توصیه می‌شود از خوردن غذاهای حاوی نشاسته فراوان پیش از مراجعه به پزشک کمی اجتناب کنید.


منبع:روزنامه ایران

دکتر سید محمود اسحاق حسینی
فوق تخصص گوارش و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha