سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 141426

رییس اداره تحقیق و توسعه آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، عنوان کرد: مقاومت میکروبی، نتیجه مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک است که باعث آسیب جدی به سیستم بدن می‌شود.

سلامت نیوز: رییس اداره تحقیق و توسعه آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، عنوان کرد: مقاومت میکروبی، نتیجه مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک است که باعث آسیب جدی به سیستم بدن می‌شود.

رییس اداره تحقیق و توسعه آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، عنوان کرد: مقاومت میکروبی، نتیجه مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک است که باعث آسیب جدی به سیستم بدن می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، فریده یونسی با بیان این مطلب اظهار کرد: عامل اصلی برخی عفونت‌های ویروسی همچون عفونت‌های تنفسی که از شایع‌ترین عفونت‌ها است، ناشی از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک است.

وی با بیان اینکه آنتی بیوتیک روی ویروس بیماری‌زا تاثیری ندارد، افزود: استفاده خودسرانه و بدون تجویز پزشک از آنتی بیوتیک‌ها نه تنها سودمند نیست بلکه منجر به وارد کردن آسیب جدی به بدن می‌شود.

رییس اداره تحقیق و توسعه آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، تاکید کرد: تاثیر آنتی بیوتیک بر روی باکتری‌ها است و تشخیص نوع عفونت و لزوم استفاده از آن تنها با نظر پزشک باید صورت بگیرد


یونسی با بیان اینکه مقاومت میکروبی مهم‌ترین اختلالی است که مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک می‌تواند ایجاد کند،خاطرنشان کرد: مقاومت آنتی‌بیوتیکی زمانی ایجاد می‌شود که باکتری به گونه‌ای تغییر ‌کند که اثر دارو را کم یا کاملا از بین ببرد و این باکتری تغییر یافته زنده می‌ماند که باعث واردن کردن آسیب‌های جدی به بدن می شود.

کارشناس ارشد دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، در ادامه با بیان اینکه مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک می‌تواند برای خود فرد نیز مشکلاتی ایجاد کند، تصریح کرد: آنتی بیوتیک‌ها ممکن است مواردی همچون منع مصرف و یا تداخلات دارویی هم داشته باشند و نباید در زمان‌های فیزیولوژیکی خاصی همانند بارداری و شیردهی مصرف شوند و به همین دلیل توصیه می‌شود تنها با مشاوره پزشک اینگونه داروها مصرف شود.

یونسی در عین حال تاکید کرد: در صورت مصرف نابجای دارو، نه تنها باعث به هدر رفتن منابع و تحمیل هزینه‌های سنگین برای مصرف کننده می‌شود،بلکه باعث به هدر رفتن یارانه‌ای که از سوی دولت و وزارت بهداشت به این داروها اختصاص داده شده است نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه نباید آنتی‌بیوتیک را برای مصارف بعدی نگه‌داری کرد، اظهار کرد: پس از دوره‌ درمان، می‌بایست داروهای باقیمانده دور ریخته شود.

رییس اداره تحقیق و توسعه آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در پایان با بیان اینکه گاهی پزشک دارویی برای بیمار تجویز می‌کند، اما بیمار پس از مشاهده نشانه‌های بهبودی مصرف آن دارو را قطع کردند، تاکید کرد: بیمار می‌بایست دوره‌ درمان را بر اساس دستور پزشک کامل کند و چنانچه در بین دوره، احساس بهبودی دست داد، مصرف آنتی‌بیوتیک قطع نشود زیرا که اگر درمان کامل نشود، مقداری از باکتری‌ها درون بدن باقی می‌ماند و این خود باعث عفونت دوباره می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha