یک روانشناس گفت: معمولاً در محیط شغلی شاهد پرخاشگری و استرس هستیم که اگر مسئولان برای کاهش آن برنامه‌ای نداشته باشند، ضررهای اقتصادی بالایی به کشور و جامعه تحمیل می‌کند.

سلامت نیوز: یک روانشناس گفت: معمولاً در محیط شغلی شاهد پرخاشگری و استرس هستیم که اگر مسئولان برای کاهش آن برنامه‌ای نداشته باشند، ضررهای اقتصادی بالایی به کشور و جامعه تحمیل می‌کند. 

امیرمحمد شهسوارانی در گفت‌وگو با  فارس، اظهار داشت: مهمترین عامل بعد از سلامت جسمانی، سلامت روانشناختی است. منظور از سلامت روان این نیست که فرد دچار مشکل نشود هر چند در دیدگاه سنتی وقتی کسی مشکلی ندارد سالم است اما احساس رضایت فرد از زندگی در کنار نداشتن مشکل و توانایی فرد برای سازگاری و مقابله با مسائل پیش رو تعریفی از سلامت روان محسوب می‌شود.

وی افزود: معمولاً سلامت روان را در 3 حوزه مردان، زنان‌ و کودکان و نوجوانان می‌سنجند و به تازگی نیز حوزه سلامت روان سالمندان نیز به این حوزه‌ها اضافه شده است.

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: متأسفانه اکنون به سلامت روان کودکان و نوجوانان و زنان توجه می‌شود در حالی که مردان به عنوان نیمی از افراد جامعه و کسانی که در جامعه ما مولد اقتصادی هستند باید مورد توجه ویژه قرار گیرند زیرا آنها شاغل،  منبع انگیزه‌های اجتماعی و سرپرست خانواده محسوب می‌شوند.

شهسوارانی اظهار داشت: اگر سطح سلامت روان در مردان کاهش یابد یا دچار آسیب‌های روانشناختی شوند حجم آسیب و مشکلات وارد شده به بدنه جامعه زیاد می‌شود زیرا علاوه بر بروز مشکلاتی برای خود این مسائل در منزل و محیط‌های شغلی نیز انعکاس پیدا می‌کند.

وی افزود: معمولاً فرزندان و همسران این افراد دچار اختلالات روانی شدیدی می‌شوند و در محیط شغلی نیز شاهد پرخاشگری، استرس، فرسودگی شغلی و بیماری‌های جسمانی از این افراد خواهیم بود که به ضررهای اقتصادی بالایی برای جامعه منجر می‌شود.

این متخصص حوزه بهداشت روان تأکید کرد: بهترین گزینه برای سلامت روان رعایت اصول ایمنی پیشگیرانه است به این منظور توصیه بر آموزش‌های همگانی در محیط‌های تحصیلی،‌دانشگاهی و از طریق رسانه‌های جمعی و همچنین در محیط‌های شغلی توصیه می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: توصیه می‌شود کارفرمایان با برگزاری دوره‌ای کارگاه‌های آموزشی توسط متخصصان حوزه بهداشت روان به پیشگیری از بروز استرس‌ها و مشکلات بپردازند و در صورت بروز آسیب‌های ناخواسته با سنجش‌های  ادواری سطح سلامت روان افراد به شناسایی زودهنگام مشکلات و درمان آنها توسط متخصصان حوزه بهداشت روان بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha