سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 141429

بازی در تکامل وجودی کودکان نقش دارد و حس احترام‌ به‌ دیگران، مهربانی، خلوص‌ و نوآوری را در کودک‌ پرورش‌ می‌دهد.

بازی‌ رشد هوشی‌ کودک‌ را افزایش‌ می‌دهد

سلامت نیوز:بازی در تکامل وجودی کودکان نقش دارد و حس احترام‌ به‌ دیگران، مهربانی، خلوص‌ و نوآوری را در کودک‌ پرورش‌ می‌دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،زاهد زرگر ، روانشناس کودک با اشاره به اینکه هنوز تعریف جامعی از بازی ارائه نشده که مورد قبول همه باشد، گفت: کودکان در بازی نقش‌آفرینی می‌کنند. در حقیقت آنها از شیوه‌های عمومی بازی پیروی می‌کنند، به این معنا که بازی را از دست زدن به وسایل اطراف خود آغاز می‌کنند و با رشد سنی، به بازی‌های پیچیده‌تری می‌پردازند.


از دیدگاه وی همین‌ که‌ کودک‌ به‌ نحوی‌ بازی‌ با اشیا را آغاز کرد، واکنش‌ او نسبت‌ به‌ کودکان‌ دیگر تغییر می‌کند، چراکه بازی‌ رشد هوشی‌ کودک‌ را افزایش‌ می‌دهد و کودکان‌ فاقد اسباب‌بازی‌ از لحاظ‌ شناختی‌ از همسالان‌ خود عقب‌تر خواهند بود.


زرگر تصریح کرد: بازی‌ حس‌ احترام‌ به‌ دیگران، مهربانی‌ و خلوص‌ را در کودک‌ پرورش‌ می‌دهد و حس‌ نوآوری‌ را در او شکوفا می‌کند.
وی با اشاره به اینکه کودک‌ هر رفتاری‌ که‌ در بازی‌ در پیش‌ می‌گیرد، در بزرگسالی‌ نیز از بسیاری‌ جهات‌ همان‌ رفتار را بروز می‌دهد اظهار کرد: از طریق‌ بازی‌ اعضای‌ بدن‌ و عضلات‌ کودک‌ سالم‌ و ورزیده‌ شده و به این ترتیب از رکود و خمودگی‌ دور می‌شود.این روانشناس کودک، ادامه داد: به‌طور کلی‌ پیش‌ از مدرسه، بازی‌های‌ انفرادی‌ مورد توجه‌ کودک‌ است‌ و هر چه‌ بزرگتر می‌شود به‌ سمت‌ بازی‌های‌ اجتماعی‌ گرایش‌ پیدا می‌کند از این رو در اوایل‌ کودکی، پسرها بازی‌های‌ پرجنب‌ و جوش‌ و دخترها بازی‌های‌ آرام و کم‌تحرک‌ را انتخاب‌ می‌کنند و هر چه‌ بزرگتر می‌شوند، این تفاوت‌‌ها وضوح بیشتری پیدا می‌کند.


زاهد زرگر با اشاره به اینکه محیط‌ نیز در شکل‌ و نوع‌ بازی‌ کودکان دخالت‌ دارد، گفت: بازی‌ کودکان‌ متناسب‌ با زمان، مکان، فصل، آداب‌ و سنن، شرایط‌ اجتماعی‌ و... با هم‌ فرق‌ دارد. مثلاًبازی‌ کودکان‌ ساکن‌ کنار دریا با مناطق‌ کوهستانی‌ با بازی‌ کودکان‌ شهری‌ و روستایی تفاوت‌ دارد. به همین دلیل وی خاطر نشان کرد ایجاد محیطی‌ مطلوب‌ برای‌ بازی‌‌های کودکانه‌ از مهم‌ترین‌ وظایف‌ والدین است. گاهی اوقات‌ دیدن‌ فیلم‌های‌ خشن‌ و غیرواقعی‌ اثری‌ نامطلوب‌ بر کودکان‌ می‌گذارد و کودک‌ خود را در دنیای‌ دیگری‌ می‌بیند و با خیالبافی‌ و تقلید حرکات‌ ستاره فیلم‌ دست‌ به‌ کارهای‌ نامعقول می‌زند این در حالی است که والدین وظیفه دارند محیطی همسان با دنیای‌ واقعی‌ کودکان، برای آنها فراهم کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha