سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 141437

بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت؛ ژاپنی‌ها می‌توانند 75 سال از عمر خود را به دور از ناتوانی و بسیار شاد و سرحال زندگی کنند زیراکه آنها توانسته‌اند بر اوضاع پراسترس زندگی خود مدیریت کنند و با روش آشپزی کم کالری و غذاهای سالم به بالاترین میزان امید به زندگی در جهان دست یابند

سلامت نیوزبنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت؛ ژاپنی‌ها می‌توانند 75 سال از عمر خود را به دور از ناتوانی و بسیار شاد و سرحال زندگی کنند زیراکه آنها توانسته‌اند بر اوضاع پراسترس زندگی خود مدیریت کنند و با روش آشپزی کم کالری و غذاهای سالم به بالاترین میزان امید به زندگی در جهان دست یابند 

الکساندر ایمیچ پیرترین مرد شناخته شده جهان متولد سال 1903 در ماه ژوئن گذشته در نیویورک از دنیا رفت. وی 111 سال عمر کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نیکو ساکاری موموری نیز یک پیرمرد 111 ساله دیگری است که در کشور پر از سالمند زندگی می‌کند: ژاپن. کشوری که در سالمندی رکورددار گینس است. 

مردم ژاپن بیشترین امید به زندگی را در جهان دارند. متوسط عمر زنان 87 سال و مردان 80 سال در این کشور است. پس از آن، متوسط عمر زنان در آمریکا 81 سال و مردان 76 سال است.

75 سال عمر به دور از ناتوانی

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است: ژاپنی‌ها می‌توانند 75 سال از عمر خود را به دور از ناتوانی و بسیار شاد و سرحال زندگی کنند. 

طی دهه‌های متمادی در آمریکا، جنون سلامتی و میل به آشپزی ژاپنی شدت گرفته بود. کتاب “رژیم اوکیناوا” دستورهایی را می‌دهد که مهم‌ترین رازهای سلامتی و طول عمر را دربر دارد. آیا کسی است که بداند دلیل برتری ذاتی غذاهای ژاپنی و ورود آن به رژیم غذایی غرب چیست؟

ژاپن معاصر می‌تواند جایی پراسترس باشد. کشوری که مناطق شهری بسیار دارد و مردم ساعت‌های طولانی کار می‌کنند. در سال 2012، هر کارگر ژاپنی 1.745 ساعت کاری داشته است. بسیاری از رفت و آمدهای طولانی و کشنده رنج می‌برند و زمانی که مترو تاخیر داشته باشد و در ساعت ملاقات کارگران با رئیس‌شان دقایقی تاخیر ایجاد شود، کارگران را به سرعت بی‌حوصله می‌کند.

اما ژاپنی‌ها چگونه توانسته‌اند اوضاع زندگی خود را مدیریت کرده و عمر طولانی داشته باشند؟ دستور آشپزی آنها قطعا نقش بسیار مهمی را بازی کرده است. 

ترکیب موادغذایی کوچک، غذاهای کم کالری مانند ماهی و سبزیجات و ظرف‌هایی که به زیبایی تزئین شده‌اند و چشم نوازند، همگی به طول عمر بالا و زندگی سالم کمک می‌کنند. این موضوع در کتاب “نوآمی نوریاما” بحث شده است با این عنوان که ” زنان ژاپنی پیر و چاق نمی‌شوند: رازهایی از آشپزخانه توکیو مادر من”
رژیم غذایی ژاپنی توجه زیادی به انرژی حداکثری غذا اما در مقداری فشرده و مطلوب دارد. برخی فیزیکدان‌ها به روند طول عمر که به لطف وعده‌های غذایی ایجاد شده اشاره می‌کنند. این وعده‌های غذایی خطر کمتری در بیماری‌های سرطان معده و یا تصلب شرایین ایجاد می‌کند؛ همچون پنیر سویا، جلبک دریایی، کونبو، اسکوئید (نوعی ماهی) و گوشت هشت‌پا.

اما غذا تنها پاسخ دلیل طول عمر ژاپنی‌ها نیست. مخصوصا که مقدار غذاهای مردم این کشور کم، پرنمک و نپخته است. مخصوصا غذای سوشی که خطر بروز H – عفونت هلیکوباکتر، بیماری که منجر به سرطان معده می‌شود – را ایجاد می‌کند.

برخی دیگر معتقدند زندگی ژاپنی‌ها خالی از استرس و نسبتا شاد است. آنها بدون پرداخت صورتحساب خدمات بهداشتی و درمانی سنگین زندگی می‌کنند. شهروندان مسن این کشور به دور از اینکه دوران پیری خود را در بیمارستان‌ها به سر برند، می‌گذرانند.

نکه قابل ذکر دیگر اینست که سنت‌های قدیمی در ژاپن نمرده است و پدران و مادران پیر هنوز هم می‌توانند با پسر و عروس‌ خود زندگی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha