پژوهشگران هشدار دادند: برخلاف باورهای غلط مردم در برخی از جوامع، نوشابه‌های گازدار مانند كوكا نمی‌توانند نقش یك ماده پیشگیری كننده از بارداری را ایفا كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، برخی از مردم بر اساس یك سری باورهای غلط تصور می‌كنند كه این نوشیدنی‌ها می‌توانند اسپرم‌ها را نابود كنند و از این طریق به عنوان ماده‌ای برای جلوگیری از بارداری مورد استفاده قرار بگیرند، اما پژوهشگران در مقاله جدیدی تاكید كردند كه این تصور از اساس غلط است و نوشابه‌های گازدار به اسپرم‌ها آسیبی نمی‌رسانند.

دبورا اندرسون پژوهشگر دانشكده پزشكی هاروارد در مقاله‌ای كه در خبرگزاری استرالیایی آسوشیتدپرس منتشر شده تاكید كرد: خاصیت اسیدی سوداها در نابودسازی سلولهای جنسی مردانه تاثیری ندارد.

اندرسون در توضیح این مطلب می گوید: اسپرم‌ها بسیار سریع حركت می‌كنند و قبل از این كه هر آسیبی ببینند می‌توانند وظیفه خود را در امر بارورسازی انجام دهند.

وی درعین حال تاكید كرد: نوشیدنی‌های گازدار و غیرالكلی می‌توانند به لایه فوقانی سلولها در درون لوله رحمی آسیب برسانند و با از بین بردن باكتری‌های سفید در این منطقه، زنان را بیشتر در معرض ابتلا به بیماریهای مقاربتی قرار دهند.

اندرسون یادآور شد: بسیاری از زنان در كشورهای جهان سوم از نوشیدنی‌های غیرالكلی استفاده می‌كنند تا برای آنها به عنوان یك عامل جلوگیری از بارداری پس از مقاربت عمل كرده و اسپرم‌ها را از بین ببرد.

گفتنی است كه این باور اشتباه تا دهه 1960 نیز در آمریكا در بین زنان رواج داشت كه با تلاش رسانه‌ها و مراكز بهداشتی، عدم صحت آن برای مردم آشكار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha