سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴

سلامت نیوز: قطع عضو از عوارض زودرس سوختگی ها است عفونت های ثانویه و مشکلات روحی و روانی از عواترض بلند مدت سوختگی های  چهارشنبه آخر سال است.عضو آسیب دیده و سوخته می بایست بیست دقیقه زیر آب خنک گرفته شود.در صورت اصابت ترکش با چشم اطرافیان مجروح حق هیچ  گونه مداخله درمانی ندارند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاین ،در یك مراسم آتش بازی اولین مشكلی كه به ذهن هر كسی می‌رسد سوختگی است.سوختگی در اثر بوته های خشك خیلی شدید نیست. اما سوختگی چهارشنبه سوری این روزها كه انواع مواد محترقه استفاده می‌شود به این آسانی‌ها خوب شدنی نیست. طبق آمار حادثه دیدگان در چهارشنبه سوری سال گذشته بیش از همه دچار سوختگی‌ ‌درجه یك و سطحی شدند و پس از آن سوختگی درجه ۲، پارگی، زخم و خراشیدگی و سوختگی‌ ‌درجه ۳ كه شدیدترین نوع سوختگی است، قرار دارد‌.


سوختگی های ناشی از بازی با مواد محترقه خطرناك در چهارشنبه سوری دارای دو نوع عوارض هستند. برخی از آنها به عنوان عوارض زود رس مطرح هستند و برخی در دراز مدت بر افراد عوارض ایجاد می كند‌.‌ قطع عضو بدن از عوارض زودرس سوختگی ها است. عفونت ثانویه در محل زخم ناشی از سوختگی یك عارضه زودرس دیگر است.مشكلات روحی و عصبی‌ ‌از عوارضی است كه فرد دچار سوختگی در طولانی مدت به آن مبتلا می شود. چهارشنبه سوری  که یکی از سنت های ایرانیان باستان است این سالها به دردسر ملی تبدیل شده چرا که نه تنها اصول اولیه و اهداف سنتی آن حفظ نمی شود بلکه با استفاده از وسایل آتش زای مخرب صدمات و آسیب های فراوانی را بر خانواده ها و دولت تحمیل می نماید پرویز نمازی مدیر پرستاری و مسئول روابط عمومی بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری در گفتگو با قدس آنلاین مهمترین نکات برخورد با مجروحین چهارشنبه آخر سال را متذکر شده است.

مواد محترقه دست ساز باعث نقص عضو می شود
 نوع و شدت سوختگی های چهارشنبه سوری  به انواع مواد محترقه بستگی دارد انواع وسایل آتش زا و ترقه های مختلف می تواند خطرات متفاوتی برجای بگذارد به خصوص مواد محترقه دست سازتحت عنوان نارنجک به دلیل قدرت فراوان انفجاری بیشترین آسیب را به اعضاء وارد می کند و نه تنها می تواند سوختگی های عمیق درجه دو و سه ایجاد کند می تواند آسیبهای شدیدی همچون قطع اعضای بدن را در پی داشته باشد بنابراین عمق سوختگی و شدت جراحات  به نوع و مقدار مواد محترقه وابسته است و جراحت ها ی چهارشنبه سوری از خفیف تا عمیق  صورت می گیرد ، قطع اندام ، نابینایی و تخلیه چشم از عواقب استفاده از مواد محترقه در چهارشنبه آخر سال است.

عضو آسیب دیده 20دقیقه باید زیر آب سرد نگه داشته شود.
مداخلات درمانی می بایست ازبدو حادثه شروع شود زمانی که فرد مصدوم می شود می بایست عضو درگیر را به سرعت خنک نمود توصیه می شود اگر آسیب زیادی وارد نشده  و اندامها به صورت خفیف دچار سوختگی شده اند  بلافاصله عضو آسیب دیده با آب سرد بهداشتی  شستشو داده شود  تا  از پیشرفت عمق زخم جلوگیری شود و درد مجروح تسکین داده شود همچنین لازم است زخم ایجادشده  با پارچه تمیزی پوشانده شود و با انتقال مجروح در اسرع وقت به مراکز درمانی  اقدامات درمانی صورت بگیرد.در برخورد با بیمار سوخته  خونسردی بسیار مهم است و حفظ آرامش مصدوم و متوقف کردن فرآیند سوختگی از اهمیت خاصی برخوردار است شستشوی بیست دقیقه ای با آب سرد از اهمیت خاصی برخوردار است ؛ حتی اگر همراه مجروح بتواند عضو سوخته را تا زمان رسیدن به مراکز درمانی درون آب بگذارد به فرآیند بهبود مجروح کمک شده است .همچنین در صورت لزوم به درآوردن لباس از تن مجروح لازم است این کار با احتیاط انجام شود تا پوست روی زخم کنده نشود و به زخم آسیبی نرسد.

سوختگی های نیمه عمیق اختلال زیبایی و عملکردی را به دنبال دارد
سوختگی های درجه دو ، سه و عمیق اگر قطع اندام را در پی نداشته باشد یقینا آثار مخرب و وحشتناکی بر زیبایی فرد به جای می گذارد به طوری که فرد از حضور در مجامع عمومی امتناع می کند و نمی تواند به راحتی در اجتماع حضور یابد همچنین سوختگی های درجه دو یا سه ممکن است باعث اختلال عملکردی شوند وفرد قادر به تحرک و استفاده از دست خود نباشد و آسیب جدی به مفاصل دست مجروح وارد نماید قطعا در سوختن های عمیق دو اختلال زیبایی و عملکردی می تواند زندگی شخص را با مشکل مواجه نماید.

 مسمومیت با دود متاثراز انفجارهای خانگی است
قطعا رسانه ها در چنین ایامی وظیفه دارند با آگاهی دادن به مردم آنها را از خطرات احتمالی انباشت مواد محترقه درون منازل مسکونی و آپارتمان ها مطلع نمایند و با پیشگیری مانع بروز انفجار در منازل مسکونی شد به هر حال در صورت انفجار در آپارتمان در اسرع وقت می بایست مصدومین را از فضای آتش گرفته خارج نمود زیرا افراد در معرض مسمویت با دود قرار می گیرند.

در مصدومیت چشمی اطرافیان حق هیچ گونه مداخله ای را ندارند
در صورت آسیب دیدن چشم و پرتاب ترکش به چشم در ابتدا می بایست عضو را کاملا بی تحرک نمود و چشمها با دستمال تمیزی بسته شود و با انتقال فوری مجروح به نزدیکترین مرکز درمانی اقدامات شستشو و مداخلات چشمی صورت بگیرد لازم به ذکر است  به هیچ وجه نباید مصدومیت های چشمی را با دیگر مصدویت ها یکی دانست واطرافیان مجروح حق هیچ گونه مداخله ای در چنین آسیبی را ندارند.

 آگاهی بخشی رسانه ها در کاهش مصومین موثر بوده است
خوشبختانه در سالهای اخیررسانه ها و صدا وسیما تا حدودی توانسته اند با آگاهی مردم و خانواده ها مانع بروز آسیب های حداکثری در چهارشنبه آخر سال شوند و هر ساله تعداد مراجعین مصدوم کمتر از سال قبل شده است اما در نهایت از مردم به خصوص جوانها انتظار می رود که با تدابیر لازم و با استفاده از هیزم و وسایل چوبی غیر قابل استفاده چهارشنبه سوری خود را بر پا نمایند و تا حد ممکن از وسایل آتش زای غیر استاندارد خودداری نمایند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha