سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 141460

سلامت نیوز: همایش روز جهانی کلیه توسط بنیاد امور بیماری های خاص در سالن البرز وزارت امورخارجه با حضور سفرای کشور های مختلف در ایران، همچنین نمایندگان سازمان های صلیب سرخ و کمیساریای عالی پناهندگان در ایران برگزار گردید. در ابتدای همایش آقای دکتر برومند (متخصص نفرولوژیست) در مورد مراقبت از کلیه ها و سلامت کلیه ها برای همه سنین صحبت کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی بنیاد امور بیمار یهای خاص ایشان در مورد محافظت از كلیه ها و نقش حیاتی كلیه ها در تمام عمر نكاتی را تذكر داد و همچنین شعار های سال های مختلف روز جهانی کلیه را بررسی و نکات علمی و آموزشی را بررسی کرد.

بعد از  وی آقای قشقاوی (معاون پارلمالنی وزارت امور خارجه) ایراد سخنرانی کرد.

وی از فعالیت های بنیاد بسیار تشكر كرد و به همه خیرین پیشنهاد داد تا از بنیاد بیماری های خاص حمایت كنند و همچنین از خیریه های مختلف دعوت کردند تا در موضوع بیماران خاص  وارد عمل شود. دولت باید توجه ویژه ای به بیماران خاص بکند.

 سپس خانم دکتر فاطمه هاشمی ریاست محترم بنیاد ضمن تشكر از میهمانان در مورد فعالیت های بنیاد امور بیماری های خاص از ابتدا (سال 1375) تا سال 1393 صحبت كرد.

وی افزود : از اقدامات مهم بنیاد اجرای طرح پیشگیری از تالاسمی در كشور بوده كه توانسته تعداد نوزادان مبتلا به تالاسمی را از 1000 نوزاد در سال به حدود 200 نوزاد برساند.

در این زمینه از موثرترین اقدامات آزمایش اجباری شناسایی ناقلین تالاسمی قبل از ازدواج بوده است كه در سال 76 به پیشنهاد بنیاد امور بیماری های خاص به تصویب هیات وزیران رسید. همچنین كسب مجوز شرعی سقط قانونی جنین مبتلا به تالاسمی ماژور در این كاهش بی تاثیر نبوده است. 

در زمینه دیالیز نیز بنیاد ضمن اطلاع رسانی و آموزش برای پیشگیری از بیماری های كلیوی برای خرید 2100 دستگاه دیالیز از كل 4500 دستگاه موجود در سطح كشور و توزیع آنها به همراه وسایل جانبی براساس بررسی های كارشناسی در اقصی نقاط كشور اقدام كرده است. 

 با تشكیل فدراسیون ورزشی بیماران خاص توسط این بنیاد كه به صورت یك انجمن در سال1377 آغاز به كار كرد و از اردیبهشت 1384 به فدراسیون ارتقاء یافت، تحول بزرگی در زندگی بیماران خاص رخ داد و رویكردهای اجتماعی و فرهنگی در این زمینه دگرگون شد. استقبال بیماران در كنار این تلاش ها سبب برگزاری 10 دوره مسابقات برای ورزشكاران پیوند اعضا، 7 دوره  برای بیماران تالاسمی، 3 دوره بیماران هموفیلی ها، 2 دوره بیماران دیالیزی و یك دوره برای مبتلایان به دیابت بوده است.

نتیجه این اقدامات در حوزه ملی، حضور موفق ورزشكاران ایرانی در مسابقات پیوند اعضا در سطوح منطقه ای و جهانی بوده كه تاكنون در پنج دوره مسابقات جهانی، دو دوره مسابقات خاورمیانه و یك دوره قهرمانی آسیا شركت كرده و بر سكوهای نخست ایستاده اند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha