سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 141472

دختران جوان همیشه دلشان خواسته تا اندامی زیبا و لاغر داشته باشند که این مسئله امری کاملا طبیعی به شمار می رود اما اینروزها لاغری بیش از حد در بین جوانان گویا تبدیل به مد شده و هر کدام بیش از وزن طبیعی سعی دارند آن را کاهش دهند اما بی خبر از آنچه که قرار است بر سرشان بی آید چرا که لاغری بیش از حد موجب بیماری های گوناگونی می شود و در برخی از مواقع حتی فرد دچار مرگ می شود

زیبایی با طعم مرگ

سلامت نیوز: دختر ان جوان همیشه دلشان خواسته تا اندامی زیبا و لاغر داشته باشند که این مسئله امری کاملا طبیعی به شمار می رود اما اینروزها لاغری بیش از حد در بین جوانان گویا تبدیل به مد شده و هر کدام بیش از وزن طبیعی سعی دارند آن را کاهش دهند اما بی خبر از آنچه که قرار است بر سرشان بی آید چرا که لاغری بیش از حد موجب بیماری های گوناگونی می شود و در برخی از مواقع حتی فرد دچار مرگ می شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسکا نیوز از این رو ما سعی داریم در این گزارش شما را با این نوع رفتارها و عارض  انان آشنا سازیم.


نخوریم تا لاغر شویم

در حقیقت این رفتار علاوه بر اینكه دریافت انرژی را اغلب به كمتر از 600 كیلوكالری در روز می‌رساند، از طریق استحمام بیش از حد، ورزش اضافی، استفراغ عمدی، استفاده از مسهل‌ها و ملین‌ها، دفع را افزایش می‌دهد و وزن خود را كم می‌كند؛ باید توجه داشت كه بی‌اشتهایی عصبی با اختلالات تغذیه‌ای كه به موجب آنها فرد شدیداً لاغر می‌شود، متفاوت است.


به طور كلی بیماری بی‌اشتهایی عصبی را می‌توان از روی نشانه‌هایی از جمله كاهش‌ وزن‌ بدون‌ وجود‌ بیماری‌ جسمانی‌، مناسب بودن انرژی‌ فردی‌ برخلاف‌ تحلیل‌ رفتن‌ بدن،‌ وجود ترس‌ زیاد از چاقی، مشاهده افسردگی‌ در فرد، بی‌اشتهایی‌ و عدم تمایل به مصرف غذا، ناتوانی در تحمل سرما شناسایی كرد.
تشخیص این عارضه همچنین از طریق علائمی چون خودداری فرد از حفظ‌ حداقل‌ استاندارد وزن‌ برحسب‌ سن‌ و قد، توقف قاعدگی، گوشه‌گیری و انزوا، یبوست، كم‌خونی و تأخیر در رشد استخوان‌ها تشخیص داد.

* اگر چه محققان توانسته‌اند عواملی تأثیرگذار در بروز بی‌اشتهایی را شناسایی كنند اما در عین حال هنوز علل اصلی بروز این عارضه ناشناخته است. برخی محققان بر این باورند كه عواملی مانند تعارضات‌ خانوادگی‌ و ترس‌ مرض‌‌گونه‌ از اضافه‌‌وزن‌، فراگیر شدن‌ لاغری‌ به‌ عنوان‌ مد روز و مظهر زیبایی و افسردگی‌ یا اختلال‌ شخصیت‌ می‌تواند موجب شود تا احتمال بروز بی‌اشتهایی عصبی در افراد افزایش یابد.


در این میان عواملی از قبیل فشار دوستان‌ و همسالان‌ یا فشار اجتماعی‌ برای‌ لاغر بودن،‌ سابقه‌ اضافه‌ وزن‌ مختصر، داشتن شخصیت‌ تكامل‌ طلب‌، وسواسی یا پیروزی‌ خواه، استرس‌ روانی‌، مشاغل‌ خاص‌ مثل‌ ورزشكاران‌ یا مانكن‌ها زیر نیز می‌توانند احتمال بروز این بیماری را تشدید كند.

بیماری مخفی

بی‌اشتهایی عصبی می‌تواند عوارض زیادی به سلامت تحمیل كند كه هم به جسم و هم به روان فرد آسیب می‌رساند. این عوارض از آنجایی كه اغلب مبتلایان در دوران نوجوانی بوده و با افزایش سطح نیاز روزانه برای رشد روبه‌روست، شدت پیدا می‌كند.


از سوی دیگر بیشتر افراد به دلیل ناشناخته بودن این بیماری خیلی دیر متوجه وجود آن می‌شوند و در نتیجه عوارض ناشی از آن معمولأ زیاد است.
ابتلا به كمبود انواع ریز مغذی‌ها و عوارض ناشی از آن، اختلالات خلقی، تضعیف سیستم ایمنی و سایر سیستم‌های بدن و برهم زدن عملكرد طبیعی آنها، اختلالات‌ الكترولیتی‌ یا نامنظمی‌ ضربان‌ قلب و پوكی‌ استخوان‌ از جمله این عوارض است ‌كه‌ می‌تواند زندگی‌ فرد را به‌ مخاطره‌ بیندازد.


افسردگی و فكر خودكشی ناشی از پایین بودن عزت نفس مبتلایان است و در نهایت به خودكشی یا مرگ بیمار منجر می‌شوند.

آنورکسیا

آموزش علایم و نشانه‌‌ها‌ی این بیماری به خصوص به نوجوانان گام اولیه در برخورد با این بیماری به منظور پیشگیری است. علاوه بر این، هر فردی كه بخواهد خود را در مقابل این بیماری و عوارض ناشی از آن ایمن كند باید مشكلات‌ شخصی‌ خود را به‌ طور منطقی‌ حل كند.


افراد باید سعی كنند با كمك‌ مشاوران‌، درمانگران‌، خانواده‌ و دوستان مشكلات‌ را برطرف‌ كرده و در صورت حل نشدن مشكل با آنها كنار بیایند.
در صورتی‌ كه‌ بیمار خود به‌ وجود اختلال‌ عاطفی‌ پی ببرد، برای جلوگیری از بروز «آنوركسیا» باید به سرعت كمك‌ خواسته و همكاری‌ خوبی‌ طی‌ درمان‌ داشته‌ باشد تا این عارضه ظرف مدت كوتاهی درمان شود.


بدون درمان‌، این‌ وضعیت‌ می‌‌تواند موجب‌ ناتوانی‌ دائم‌ یا حتی‌ مرگ‌ شود. درمان «آنوركسیا» ممكن‌ است‌ چند‌ سال‌ ادامه‌ یابد؛ در این میان باید توجه داشت كه عود كردن بیماری بسیار‌ شایع‌ است‌، به‌ خصوص‌ زمانی‌ كه‌ فرد در معرض استرس‌ شدید قرار بگیرد.

هدف‌ از درمان‌ «آنوركسیا» این‌ است‌ كه‌ بیمار دوباره الگوی‌ مناسب‌ غذا خوردن‌ را سرلوحه‌ قرار دهد تا وزنش به‌ حالت‌ طبیعی‌ باز گردد. برای این منظور لازم است درمان در هر دو بعد جسمی و روانی صورت بگیرد. برای درمان‌‌ها‌ی روانی بیمار باید به تمرینات‌ مخصوص‌ تغییر رفتار زیرنظر متخصص‌ بپردازد. انواع‌ داروهای‌ مورد استفاده‌ در روان‌پزشكی‌ تا حدی‌ موثر هستند اما هیچ‌ داروی‌ مشخصی‌ كه‌ تاثیر آن‌ بر این‌ بیماری‌ قطعی‌ باشد، وجود ندارد.


كنترل رژیم غذایی پس از كاهش علایم روانی به جبران كمبودهای تغذیه‌‌ای كمك خواهد كرد.

دام زیبایی

دختر بچه‌ها ازعروسك‌هایی كه در اختیارشان گذاشته می‌شود یاد می‌گیرند كه به سبك لباس پوشیدن و سایر تزئینات ظاهری توجه كنند. به این ترتیب، دختران یاد می‌گیرند كه بدنشان عامل مهمی در شكل‌گیری قضاوت‌های دیگران در مورد آنهاست. یكی از پیامدهای این توجه زیاد به بدن زنان این است كه زن‌ها بیش از مردها به بدن خود توجه می‌كنند و بیشتر از مردها زیر سلطه بدن خود هستند. البته همین توجه مفرط آنان به بدن خود، تأثیر منفی و پایداری در نگرش آنان نسبت به بدن یا ارزش بدن می‌گذارد.


دخترها در اواخر كودكی و اوایل نوجوانی نه‌تنها بیشتر از پسرها از بدنشان نارضایتی دارند، بلكه نارضایتی آنان به‌ تدریج افزایش می‌یابد؛‌ این احساس منفی یكی از پیامدهای اصلی ارزش بدن در بزرگسالی است. به همین دلیل احتمال بروز اضطراب ناشی از مشاهده و ارزیابی شدن بدنشان از جانب دیگران بیشتر است؛ زن‌های تابع نقش جنسیتی سنتی زنانه بیشتر احتمال دارد دراین «دام زیبایی » بیفتند.


مخاطراتی كه زنان و به‌ویژه دختران نوجوان 16 و 17 ساله را تهدید می‌كند، در مباحث آسیب‌شناسی روانی با عنوان «اختلال‌های خوردن» مطرح می‌شود،‌ جالب است بدانید كه اختلال‌های خوردن جزء اختلال‌های دوران كودكی محسوب می‌شود و شروع زودرس دارد؛ لذا آثار زیان‌بار آن نسل جوان جامعه را هدف قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha