سلامت نیوز:تکنیکی جدید به محققان کمک می‌کند تا مخفیگاه‌های ویروس HIV در بدن را شناسایی کنند،‌ تکنیکی که عملکردی مشابه تعقیب تبهکاران در تاریکی و با کمک دوربین‌های حرارتی دارد.

براساس گزارش نیوساینتیست، محققان دانشگاه امپریال كالج لندن می‌گویند این تكنیك می‌تواند به تحقیقات برای یافتن درمان ایدز كمك بزرگی برساند. درمان‌های دارویی امروزی می‌توانند ویروز HIV را از خون بیمار بزدایند، اما ویروس می‌تواند خود را در گوشه‌ای از بدن مخفی كند زیرا پس از توقف استفاده از دارو، بیماری دوباره ظاهر می‌شود.

گفته می‌شود ویروس خود را در میان سلول‌های ایمنی بدن پنهان می‌كند، مناطقی امن كه از آسیب داروها در امان می‌مانند و به آرامی جمعیت خود را افزایش می‌دهند یا به حالت خفته درمی آیند.

از این رو یكی از استراتژی‌های ریشه‌كن سازی این ویروس در خون بیمار بیدار كردن ویروس‌های خفته و نابود كردن آنها است و تحقیقاتی در زمینه بیدار كردن و كشتن ویروس‌ها درحال اجرا است. اما هنوز مشخص نیست كدام نقاط امن بدن از اهمیت بیشتری برخوردارند،‌ ویروس‌ها در این مناطق چه می‌كنند و آیا داروهای كنونی می‌توانند خود را به این مناطق برسانند؟

محققان دانشگاه اموری در آتلانتا برای یافتن پاسخ این سوالات از اسكنر PET استفاده كردند،‌ابزاری كه از آن برای تعیین میزان گسترش سرطان در بدن نیز استفاده می‌شود. دانشمندان احتمال می‌دادند با كمك این ابزار می‌توان مكان خفای ویروس‌ها را در بدن مشخص كرد.

برای آزمودن این ایده، محققان آنتی‌بادی‌های رادیواكتیو را به سه میمون آلوده به ویروس SIV، نسخه حیوانی ویروس HIV، كه بیماری آنها با تزریق داروهای ضدویروسی درمان شده‌بود، تزریق كردند. اسكن PET كه می‌تواند منابع رادیواكتیو را در درون بدن موقعیت‌یابی كند، توانست پروتئینی ویروسی به نام gp120 را در مناطقی از قبیل بینی، ریه‌ها، روده‌ها، غدد لنفاوی و اندام‌های تناسلی ردیابی كند. با این‌همه آنتی‌بادی نتوانسته بود به درون مغز راه بیابد، اندامی كه منطقه امن دیگری برای ویروس HIV شناخته می‌شود.

اسكن‌ها به اندازه‌ای دقیق نبودند كه بتوانند نوع سلولی كه پروتئین ویروس در آنها پنهان شده را مشخص كنند،‌اما آزمایش‌ها پس از مرگ میمون‌ها نشان دادند ویروس درون سلول‌های ایمنی مناطقی پنهان شده بود كه اسكن‌ها نشان داده بودند. اگرچه این تكنیك توانایی نمایش دادن سلول‌های خفته را ندارد، اما با نمایش دادن موقعیت ویروس‌هایی با سرعت همانند‌سازی كم نیز قدمی بزرگ در مسیر درمان كامل ایدز به شمار می‌رود.

قدم بعدی تولید آنتی‌بادی‌هایی است كه از توانایی تشخیص پروتئین gp120 كه توسط ویروس انسانی ایدز ایجاد شده برخوردارند. این تكنیك اسكن جدید می‌تواند به محققان در توسعه استراتژی‌های درمانی جدید ایدز كمك كرده و به بررسی دقیق نمونه‌های درمان شده ایدز بپردازند.

منبع:همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha