سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰
کد خبر: 141491

یکی از مهمترین مشکلات موجود در طرح تحول سلامت، وضعیت پزشکان در اورژانس بیمارستان های شهرستان ها است. مراکزی که هم اکنون شاهد خالی شدن پزشک هستند. متاسفانه در هیچ کجای برنامه های این طرح به این مشکل پرداخته نشده و راهکاری برای جلوگیری از خروج پزشکان از اورژانس های شهرستانها پیش بینی نشده است.

یکی از مهمترین مشکلات موجود در طرح تحول سلامت

سلامت نیوز:محمد هادی سعید مدقق ، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در روزنامه سپید نوشت :  اگرچه طرح تحول نظام سلامت، طرحی جامع، ارزشمند و قابل تقدیر است ولی این به آن معنا نیست که جزء جزء و بندبند این طرح به طور کامل و به دور از عیب و نقص هدایت شود. همانطور که هرچند وقت یکبار جلساتی با معاونین درمان و روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور در مورد بررسی مشکلات این طرح و ارائه راهکارها برای این مشکلات برگزار میشود، باید تمامی برنامه های طرح تحول سلامت را به گوش نقد سپرد تا مشکلات اجرایی آنها به طور واضح تری مشخص و برطرف گردد.

یکی از مهمترین مشکلات موجود در طرح تحول سلامت، وضعیت پزشکان در اورژانس بیمارستان های شهرستان ها است. مراکزی که هم اکنون شاهد خالی شدن پزشک هستند. متاسفانه در هیچ کجای برنامه های این طرح به این مشکل پرداخته نشده و راهکاری برای جلوگیری از خروج پزشکان از اورژانس های شهرستانها پیش بینی نشده است.

همچنین در بحث نیروهای ستادی، تعداد زیادی نیرو شبانه روز در حال پایش این طرح ضربتی هستند ولی ما در دانشگاه ها عملا هیچگونه امکان پرداخت اضافه به این نیروها نداریم.

در حالی که اگر ستاد را نبینیم، بالاخره زمانی میرسد که کار پایش طرح تحول سلامت لنگ خواهد بود. یکی دیگر از مهمترین مشکلات این طرح این است که در حال حاضر با اهرم های مختلف قانونی جلوی فعالیت پزشکان در مطبها و مراکز خصوصی گرفته شده ولی از طرفی شرایط مناسبی برای این پزشک فراهم نشده که در بخش دولتی بتواند به راحتی فعالیت کند.

همچنین در بحث هتلینگ تخصیصی بر حسب وسعت بیمارستانها صورت گرفته اما باید دانست که یک بیمارستان نوساز یا بیمارستانی که قدمت کمی دارد با یک بیمارستان که 80 ساله است، قابل مقایسه نیست حتی اگر وسعت هر دو یکسان باشد. در این حالت بیمار هزینه?ای که برای این بیمارستان قدیمی در بخش هتلینگ شده را به هیچ وجه حس نخواهد کرد.

همینطور در بحث نظارتها، در برخورد با پزشکانی که دچار تخلف می شوند مشکلات زیادی داریم چون نوع و حجم تخلفات با هم متفاوت است. مسلما برخورد با پزشکی که عادتش تخلف است و با فردی که ندانسته دچار تخلف شده، باید متفاوت باشد و یکسان برخورد کردن آبرو و حیثیت پزشک را تحت تاثیر قرار میدهد و در آینده رابطه دانشگاه ها با پزشکان را نیز خدشه دار میکند.

علاوه بر تمامی مشکلاتی که به آنها پرداخته شد، نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد و سیستم بازتوزیع به دانشگاهها پیشنهاد شده که ایرادات زیادی دارد به طوریکه انگیزه پزشکان را برای ادامه خدمت در آینده خواهد گرفت.

در این میان اگرچه تدوین کتاب تعرفه‌گذاری سلامت، اقدامی جامع،‌ معقول و منطقی است، اما هنوز این کتاب مورد گلایه‌ برخی گروه‌های پزشکی است. باید مطمئن باشیم هیچ کاری مطلق نیست و باید نظارت بهینه انجام شود تا انحراف از کتاب انجام نشود.

فراموش نکنیم که طرح تحول کاری بسیار هوشمندانه و ارزشمند است ولی به این معنا نیست که کامل است و اگر ضعف?های آن را نپوشانیم ممکن است دچار بن بست شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha