١٣٠‌هزار هکتار از شهرها تحت پوشش سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت فرسوده است. این مناطق همه سه مشخصه اصلی دارند؛ یکی فقر، دیگری تاب‌آوری پایین و سومین مسأله بحران هویت و بررسی‌ها نشان می‌دهد یک سوم جمعیت کشور در همین مناطق زندگی می‌کنند.

سلامت نیوز:١٣٠‌هزار هکتار از شهرها تحت پوشش سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت فرسوده است. این مناطق همه سه مشخصه اصلی دارند؛ یکی فقر، دیگری تاب‌آوری پایین و سومین مسأله بحران هویت و بررسی‌ها نشان می‌دهد یک سوم جمعیت کشور در همین مناطق زندگی می‌کنند.»

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه شهروند نوشت: «مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها و شرکت‌ها»، مفهومی که در بسیاری از کشورهای جهان شناخته شده در دستور کار تعدادی از سازمان‌های دولتی و وزارتخانه‌های ایران قرار گرفته است. وزارت مسکن و شهرسازی طراحی نظام‌نامه مسئولیت اجتماعی را در حالی در دستور کار قرار داده که نتیجه بخشی از فعالیت‌های مرتبط با این فعالیت‌های اجتماعی قرار است در بازارچه‌ای به نام «حامیان سرزمین من ایران» که ٢١ و ٢٢ اسفند در تهران برگزار شود.
بحث «مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و سازمان‌ها»، به این معناست که بخشی از سود شرکت‌ها را در فعالیت‌های اجتماعی و عام‌المنفعه صرف می‌کنند و می‌پذیرند که وظایف و تعهداتی را در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند، انجام دهند. این موضوع برای سازمان‌ها و نهادهای دولتی و عمومی ایران که اغلب در جهت‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به حوزه‌های اجتماعی بی‌توجه‌ هستند، نه‌تنها شناخته شده نیست که به نوعی بار اضافه هم به شمار می‌رود.

دیروز اما «محمدسعید ایزدی»، معاون وزیرراه و شهرسازی و رئیس شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در نشست خبری «بازارچه حامیان سرزمین من، ایران»، اعلام کرد که این شرکت ماموریت‌های اجتماعی جدیدی را برای خودش تعریف کرده است. شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از مجموعه شرکت‌های زیرمجموعه وزارت مسکن و شهرسازی است که در حوزه سکونتگاه‌های غیررسمی و نیز بافت‌های فرسوده و تاریخی شهرها فعالیت می‌کند. همان حوزه‌ای که اگرچه ظاهر فرسودگی‌اش از جنس فعالیت‌های حوزه شهرسازی و معماری و فعالیت‌های عمرانی است اما پشت پرده‌ای از مجموعه‌ای از آسیب‌ها و مشکلات و در عین حال فرصت‌های اجتماعی در آن وجود دارد.


مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران دیروز از آغاز به کار بازارچه «حامیان سرزمین من، ایران» در ٢١ و ٢٢ اسفند امسال یعنی پنجشنبه و جمعه همین هفته در محوطه عمارت مسعودیه تهران خبر داد و گفت: هدف ما از برپایی چنین بازارچه‌ای گردهم آوردن نهادهای مدنی است که در حوزه‌های اجتماعی فعالیت‌های داوطلبانه دارند. ما می‌خواستیم این ان.جی.او‌ها را به مردم معرفی کنیم و به مردم بگوییم که این گروه‌ها بدون هیچ چشمداشت مادی و انتفاعی چطور انسان‌دوستانه برای کاهش مشکلات اجتماعی داوطلب شده‌اند و کار می‌کنند.»


به گفته معاون شهرسازی وزارت مسکن و شهرسازی، معرفی ان.جی.اوهای اجتماعی و زیست‌محیطی فعال در شهرها و نیز ارتباط‌گیری با این نهادهای مدنی با توجه به مطرح شدن بحث مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در وزارت راه و شهرسازی مورد توجه قرار گرفته است.
او افزود: این بازارچه، قدمی برای تشکیل شبکه همکاری بین سازمان‌های مردم‌نهاد، غیردولتی با سازمان‌های دولتی است که شرکت عمران و بهسازی شهری قصد دارد، این شبکه‌ها را هدایت و همراهی کند و این بخشی از مسئولیت اجتماعی ماست.
آن‌طور که معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید، وزارت مسکن و شهرسازی هم مانند وزارت نفت اصل مسئولیت اجتماعی را مورد توجه قرار داده است، البته نظام‌نامه مسئولیت اجتماعی هنوز نهایی نشده و در حال تدوین است اما مقرر شده سازمان‌ها و شرکت‌های
زیر مجموعه وزارتخانه برنامه‌هایی که در این زمینه می‌توانند داشته باشند را آغاز کنند تا فرایند تدوین نظام‌نامه هم نهایی شود. او با تأکید بر این‌که بخش صنعت و عمران می‌توانند در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی نقش موثری داشته باشند از سایر سازمان‌ها و شرکت‌ها هم دعوت کرد تا در این زمینه فعال شوند.
 ایزدی در بخش دیگری از سخنانش، گفت: ما اهدافی را برای برگزاری این بازارچه در نظر داریم که اول معرفی عملکرد سازمان‌های مردم نهاد و غیردولتی است که جامعه هدف بزرگی را در فعالیت‌های خود مدنظر دارد که این سازمان‌ها شامل سازمان‌های مردم‌نهاد در استان‌های مختلف هستند. ما قصد داریم فعالیت این سازمان‌ها را به همه نشان دهیم و راهکار‌هایی برای تقویت فعالیت‌های این سازمان‌ها در نظر بگیریم.
ایزدی ادامه داد: دومین هدف ما از برگزاری بازارچه حامیان سرزمین من، ایران، حمایت از فعالیت این سازمان‌هاست و امیدواریم در آینده بتوانیم به تفاهمنامه‌ای برای رسیدن به فعالیت‌های مشترک دست پیدا کنیم.


او به آشنا نبودن بسیاری از مردم با بافت‌های تاریخی ایران اشاره کرد و گفت: سومین هدف و یکی از مهمترین اهداف ما آشنایی مردم با مکان‌هایی تاریخی است که تا امروز توجه چندانی به آنها نشده است. عمارت مسعودیه یکی از بناهایی است که خوشبختانه از گزند سودجویان در امان مانده است و سازمان میراث فرهنگی این مکان را به صورت رایگان در اختیار ما قرار داده است تا بیشتر از پیش مردم با آثار ارزشمند معماری ایران آشنا  شوند.
در بازارچه خیریه حامیان سرزمین من ایران، ٥٠ ان.جی.او از شهرهای مختلف ایران شرکت  می‌کنند.تشکیل ستاد ملی باز آفرینی شهری
معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست دیروز خبرهایی از اقدامات جدید دولت در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده هم داشت. ازجمله این‌که او به تشکیل ستاد ملی بازآفرینی شهری اشاره کرد و گفت: این ستاد به منظور هماهنگی دستگاه‌های مختلف تشکیل می‌شود. پیشنهاد شده ریاست آن را رئیس‌جمهوری بر عهده داشته باشد اما با توجه به محدودیت‌های زمانی ایشان این پیشنهاد را هم مطرح کردیم که اگر آقای روحانی وقت ندارند، آقای آخوندی به‌عنوان قائم مقام ایشان در این ستاد معرفی شوند.»


آن‌طور که ایزدی می‌گوید، هدف از تشکیل این ستاد، هماهنگ‌کردن سازمان‌های دولتی و ذی‌نقش در امر نوسازی بافت‌های فرسوده شهری است. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: «١٣٠‌هزار هکتار از شهرها تحت پوشش سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت فرسوده است. این مناطق همه سه مشخصه اصلی دارند؛ یکی فقر، دیگری تاب‌آوری پایین و سومین مسأله بحران هویت و بررسی‌ها نشان می‌دهد یک سوم جمعیت کشور در همین مناطق زندگی می‌کنند.»
به گفته مسئولان شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تاکنون ۹۷۴ محله سکونتگاه غیررسمی در ۹۱ شهر شناسایی شده است. نریمان مصطفایی، مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار شرکت عمران و بهسازی که در نشست خبری دیروز حضور داشت، در خلال سخنان ایزدی با بیان این آمارها گفت: این محله‌ها ۶۰‌هزار هکتار از شهرها را شامل می‌شود و بیش از ۶‌میلیون و ۳۰۰‌هزار نفر در آنها سکونت دارند.
او با بیان این‌که از این محله‌ها ۴۳۲ محله برای اقدامات عمران و بهسازی شناسایی شده است، اظهار داشت: مجلس مصوبه‌ای را برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها و مناطق محروم داشته است که بر این اساس، ۱۰‌درصد از محل آزادسازی یارانه‌ها به سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای اختصاص می‌یابد که ما می‌توانیم با همکاری مشترک از این منابع استفاده کنیم.


آغاز پرداخت تسهیلات بافت فرسوده در بانک‌های ملی و رفاه
 معاون وزیر راه و شهرسازی دیروز خبر تازه‌ای هم برای مالکان بافت‌های فرسوده داشت و آن هم خبر خوش تسهیلات بود. او با اشاره به آغاز پرداخت ۱۷‌هزار و ۵۵۰ واحد تسهیلات در بافت فرسوده از آغاز پرداخت تسهیلات بافت فرسوده در بانک‌های ملی و رفاه خبر داد. او با بیان این‌که به دنبال مصوبه‌ای که دولت برای اعطای تسهیلات در مهر داشته است، بانک ملت تسهیلات‌دهی را آغاز کرد، گفت: در هفته‌های پایانی ‌سال هم بانک ملی با اعلام پرداخت ۱۵‌هزار واحد تسهیلات و بانک رفاه با ٢هزار و ۵۵۰ واحد تسهیلات آمادگی خود را برای پرداخت تسهیلات به بافت فرسوده اعلام کردند. مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان این‌که امیدواریم که حضور بانک‌ها به تحقق اهداف ما در ‌سال ۹۴ کمک کند، افزود: بیش از ۳۵‌هزار پرونده متقاضیان دریافت وام از سال‌های گذشته باقی مانده بود که با اولویت‌بندی، این پرونده‌ها در نوبت تسهیلات قرار می‌گیرند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که اولویت پرونده‌ها با انبوه‌سازان، پلاک‌های تجمیع شده و زنان سرپرست خانوار و وضع ملک از نظر قرارگیری است، ادامه داد: در‌ سال ۹۳ بیش از ۲۰‌هزار واحد تسهیلات به بافت‌های فرسوده داده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha