معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه علی‌رغم تلاش‌های صورت پذیرفته، هنوز تعداد افراد بی‌سواد و کم‌سواد کمتر از 50 سال سن در کشور بالاست، گفت: امروز امر سوادآموزی سخت‌تر و هزینه‌برتر از گذشته است.

سلامت نیوز: معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه علی‌رغم تلاش‌های صورت پذیرفته، هنوز تعداد افراد بی‌سواد و کم‌سواد کمتر از 50 سال سن در کشور بالاست، گفت: امروز امر سوادآموزی سخت‌تر و هزینه‌برتر از گذشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، علی باقرزاده در "نشست تخصصی سوادآموزی مشارکت‌محور در پرتوی اراده ملی و حمایت دولتی" با بیان اینکه بنیاد جامعه اسلامی بر معرفت و دانایی گذاشته است، گفت: امام خمینی (ره) اساس انقلاب را بر آگاهی، تعلیم و تربیت و سوادآموزی گذاشت.

80 درصد جمعیت تحت پوشش سازمان نهضت سوادآموزی زن هستند

وی افزود: انقلابیون متعهد، نهضت عظیم سوادآموزی را در کشور شکل دادند و راه برای توسعه مفاهیم انقلاب هموار کردند. در دهه اخیر آموزش به زنان، دختران و افراد جوان‌تر در روستاها و مناطق محروم در اولویت قرار گرفت. به گونه‌ای که می‌توان گفت 80 درصد جمعیت تحت پوشش سازمان نهضت سوادآموزی را زنان و دختران تشکیل می‌دادند و 55 درصد جمعیت تحت پوشش مربوط به روستاییان است.

نرخ جذب کودکان لازم‌التعلیم در مدارس مقطع ابتدایی به بیش از 98 درصد رسیده است

معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه میانگین سنی افرادی که از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون تحت پوشش سوادآموزی قرار گرفتند، کمتر از 31 سال است، گفت: نرخ جذب کودکان لازم‌التعلیم در مدارس در مقطع ابتدایی به بیش از 98 درصد رسیده است.

باقرزاده ادامه داد: پوشش آموزشی در گروه سنی 10 تا 24 سال به 97 درصد و در گروه سنی 10 تا 49 سال به 95 درصد افزایش یافته است. اکنون فاصله باسوادی مردان و زنان در همین گروه سنی به کمتر از 3 درصد و فاصله سطح سواد روستاییان و شهرنشینان به هفت درصد رسیده است.

وی ادامه داد: اکنون بالغ بر 440 هزار نفر تحت پوشش فعالیت‌های سوادآموزی قرار گرفتند که اغلب از طریق تشکل‌های مردم نهاد بوده است. همچنین تفاهم‌نامه‌های مختلفی به امضا رسانده و طرح‌های متفاوتی در دست اجرا داریم.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه در حال حاضر آموزش به 600 هزار نفر از اولیای مدارس در دست اجراست، گفت: آموزش سربازان در پادگان‌ها و زندانیان در زندان‌ها، آموزش اتباع خارجی و همچنین کودکان 10 تا 20 سال از جمله طرح‌هایی هستند که دنبال می‌شود. ما برنامه عمل جامعی تدوین کردیم و آن را اجرا می‌کنیم.

تعداد افراد بی‌سواد و کم سواد زیر 50 سال هنوز بالاست

باقرزاده تاکید کرد: البته علی‌رغم تلاش‌های زیادی که صورت گرفته، تعداد افراد بی‌سواد و کم سواد زیر 50 سال هنوز بالاست و شماری از کودکان تا قبل از پایه سوم از چرخه آموزش خارج می‌شوند. امروز امر سوادآموزی سخت‌تر و هزینه‌برتر از گذشته و تعریف از حداقل سواد فرق کرده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: هنوز هم سوادآموزی مهم‌ترین و فراگیرترین خدمت دولت‌هاست و امری لازم برای تقویت مشارکت موثر در فرایند توسعه پایدار و فقرزدایی محسوب می‌شود.

باقرزاده ادامه داد: دولت یازدهم با باور عمیق نسبت به این موضوع که آموزش جزو حقوق اولیه شهروندان و رکن اصلی برای توانمندی و شکوفایی استعداد آنهاست، سوادآموزی را مورد حمایت قرار داده است. شورای عالی سوادآموزی پس از هشت سال وقفه مجددا با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار شد و با مصوبه اخیر هیات وزیران راه جدیدی برای آموزش مشارکت محور باز شده است.

وی ادامه داد: مشارکت دستگاه‌های اجرایی و فرصت‌سازی برای رشد تشکل‌های مردم نهاد یک اصل مهم تلقی می‌شود و سوادآموزی و استقلال در یادگیری با پیش‌بینی مشوق‌های جدید مورد توجه قرار گرفته است و با تحت آموزش قرار دادن اتباع خارجی، بشردوستی و میهمان‌نوازی ما به جهان ثابت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha