صدای ناله جنگل را هیچ کس نشنید و زخم دردناک تبر را بر تن درختان تنومند جنگلها کسی جدی نگرفت. این چنین بود که قاچاقچیان چوب، ریه‌های طبیعی کشور را تراشیدند و از بین بردند.

سلامت نیوز:  صدای ناله جنگل را هیچ کس نشنید و زخم دردناک تبر را بر تن درختان تنومند جنگلها کسی جدی نگرفت. این چنین بود که قاچاقچیان چوب، ریه‌های طبیعی کشور را تراشیدند و از بین بردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاین ،بی‌توجهی و رد مسؤولیت تخریب جنگلها و تصرفهای غیرقانونی زمینهای منابع ملی و جنگلی و سکوت محیط زیست و وزارت کشاورزی باعث شد چند روز پیش رهبر فرزانه انقلاب با بیان نارسایی‌ها و مشکلات موجود، به همه دستگاه‌ها، سازمانها، ادارات و کار‌شناسان حوزه محیط زیست تذکر بدهند.

 

 کمک دولت و مجلس به زراعت چوب

دکتر محمد روشنا، استاد دانشگاه و کار‌شناس منابع طبیعی در این باره  می‌گوید: باید خیلی پیشتر از این، بهره برداری و استفاده از جنگلها ممنوع می‌شد و به جای آن طرح سراسری زراعت درخت انجام می‌گرفت اما هنوز هم زمان باقی است و باید دولت، مجلس و سازمانهای ذیربط زیرساختهای لازم را برای این کار فراهم کنند.

وی با اشاره به تجاوز و دست‌اندازی غارتگران و رانت‌خواران به مناطق شمال تهران می‌افزاید: کار از زمین‌خواری، کوه خواری و حاشیه خواری گذشته و حالا دیگر متجاوزان، رودخانه‌ها را هم در امان نگذاشته‌اند؛ مثلاً چند روز پیش که به فشم رفته بودیم، با فاجعه رودخانه خواری روبرو شدیم.

وی تصریح می‌کند: یادش بخیر قبلاً از بستر رودخانه برای تفریح و قدم زدن استفاده می‌کردیم، اما همین هفته گذشته بین متجاوزان و ساکنان برای تصرف بیشتر رودخانه و بستر آن دعوا شده بود تا حاشیه و اصل رودخانه را تصرف کنند، اما من به عنوان یک شهروند ایرانی نمی‌دانستم رودخانه را هم می‌شود خرید یا نه! البته متأسفانه همه اینها در اثر نبود رسیدگی به مشکلات زیست محیطی و بی‌خیالی دستگاه‌های مسؤول است.

 

 خواب زدگی مسؤولان

این کار‌شناس منابع طبیعی یادآور می‌شود: مسؤولان همه رده‌های حکومتی به خوبی می‌دانند که با طولانی کردن زمان بررسی تخلفات، هم اصل مطلب در جامعه فراموش می‌شود و هم متخلفان تحت عناوین جدید بدون مزاحمت به کارشان ادامه می‌دهند. مسؤولان نباید خودشان را در قبال تجاوزهای زیاده خواهان به خواب بزنند.

به اعتقاد دکتر روشنا، متأسفانه مسؤولان فقط شعار می‌دهند و از عمل خبری نیست، مثلاً گرچه بار‌ها گفته‌اند؛ «در چند سال آینده دفن زباله در جنگل نخواهیم داشت»، اما هنوز هم شاهدیم که در ۳۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی کشور زباله دفن می‌شود و این یعنی به استقبال مرگ جنگل رفتن.

این کار‌شناس محیط زیست طبیعی اضافه می‌کند: در این باره و بویژه در بحث دفن زباله چندین طرح و پروژه تعریف شد و حتی برخی هم بودجه گرفتند، اما هنوز که هنوز است می‌گویند، برای مدیریت زباله در استانهای شمالی قرار است شرکتهای پیمانکاری و شهرداری‌ها، دستگاه‌های زباله سوز را جایگزین دفن زباله در عرصه‌های جنگلی کنند.

 

 جنگلهای هیرکانی رؤیای دیروز

در همین حال سید جواد فلاح‌زاده، استاد دانشگاه و متخصص احیای جنگلهای هیرکانی   می‌گوید: بدون تعارف باید هشدار دهیم؛ چون با روند فعلی تخریب جنگلها و گونه‌های گیاهی به جایی می‌رسیم که جنگلهای هیرکانی رؤیای دیروز ایرانیان و دوستداران جنگل شود.

وی می‌افزاید: متأسفانه نظارتها آبکی و فرمایشی شده، به گونه‌ای که فقط در سال جاری به گفته مسؤولان از۸۶ هزارو۵۰۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی رفع تصرف شده است و اگر آمار تصرفها را حدود سه برابر بدانیم، هنوز حداقل ۲۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در اختیار متجاوزان به حریم طبیعت و جنگل قرار دارد.

وی با افسوس از نبود مسؤولیت در برابر تخریب جنگلها یاد می‌کند و می‌گوید: بهترین منابع هیرکانی در معرض نابودی است و کسی پاسخگوی این دست اندازی‌ها نیست که متأسفانه و با ابراز درد فراوان باید بگویم، رد پای دوست و آشنایان مسؤولان در این تجاوز‌ها بیشتر به چشم می‌خورد.

  نظارتی در کار نیست

سید صادق حسینی آل عوض، جنگل‌شناس و عضو واحد اجتماعی و فرهنگی شورایاری شهرداری تهران بزرگ می‌گوید: متأسفانه در بحث نظارت اصلاً کار نشده و نهادهای درگیر در بحث محیط زیست گیاهی و منابع طبیعی هرکدام گناه بی‌توجهی به این نعمت خدادادی را به گردن دیگری می‌اندازند و به نوعی با الفاظ و عباراتی چون؛ «اعتبار نداریم»، «محدوده ما نیست» و «هنوز قانون ابلاغ نشده» در انتظار معجزه برای نجات جنگل از دست چپاولگران می‌مانند، اما کاروان حرامیان نابودگر منابع طبیعی با سرعت بیشتر به راه خود ادامه می‌دهد.

وی می‌افزاید: البته نباید کارهای زیبا را انکار کنیم مثلاً؛ ایجاد کمربند حفاظتی به میزان ۵۰۰ کیلومتر و خاموش کردن آتش سوزی در صدها هزار هکتار اراضی جنگلی و تأمین و کاشت ۸۰۰ هزار نهال جنگلی در ۶ هزار هکتار جنگل و مرتع در سال گذشته از سوی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری اجرا شده، اما به دلیل عمق زیاد فاجعه تخریب، اصلاً کافی نیست.

وی درباره نمونه‌های تجاوز به حریم محیط زیست می‌افزاید: نمونه‌های تخریب زیاد است، اما شاید مسؤولان محیط زیست، شهردار منطقه ۲۲ و آقای قالیباف در جریان خراب کردن پارک چیتگر نیستند و نمی‌بینند که آقایان به بهانه ورزش دوستی، چه بلایی برسر این پارک آورده‌اند و چرا این همه درختان زیبا را به خاطر منافع مالی عده‌ای قطع کرده در این حجم بزرگ شروع به ساختن میادین سوارکاری کرده‌اند.

 

 گشت ویژه برای جنگلها

خداکرم جلالی، رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری نیز در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: گشتهای ویژه حفاظت از اراضی و منابع طبیعی در سراسر کشور فعالند و این گشتها از میلیونها هکتار اراضی جنگلی و مرتعی حفاظت می‌کنند، اما برای رسیدن به مرحله ایده آل باید نیروی ناظر بیشتری در اختیار داشته باشیم.

وی خلع ید از متصرفان در ۱۰ هزار هکتار از مراتع، تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی در یک میلیون هکتار، تعیین کاربری منابع طبیعی و توان سنجی اراضی طبیعی در ۲۰۰ هزار هکتار و حل مشکل سوخت جنگل نشینان را از دیگر اقدامهای دولت در این زمینه دانست و گفت: البته هنوز مشکلات زیادی برای صیانت از جنگلها و عرصه‌های طبیعی داریم که باید با کمک مردم و سمنهای فعال حل شود.

جلالی با اشاره به اینکه برای رفع مشکل زباله در جنگل به کمک شهرداری‌ها نیاز است، می‌گوید: طبق آمار در ۳۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی کشور زباله دفن می‌شود و بیشتر شهرهای حاشیه جنگل این مشکل را دارند، بنابراین هر چه سریعتر برای دفن زباله باید سامانه خریداری و راه اندازی کرده یا با استفاده از طرح کمپوست زباله را به کود تبدیل کنند.

 کاهش ۱۴۰۰۰هکتاری جنگل در ایران

این مسؤول محیط زیستی کشور یادآور می‌شود: طبق آمار سازمان ملل در ایران - در بحث جنگل زدایی- طی ۱۲ سال اخیر یک دهم درصد کاهش عرصه جنگلی داشته‌ایم و مقام ۱۶ را در این پدیده داشته‌ایم، ولی در همین حال متأسفانه کاهش ۱۴هزار هکتاری جنگل در ایران را طی سالهای اخیر شاهد بوده‌ایم.

دکتر جلالی یادآور می‌شود: طرحهای عمرانی، آتش سوزی و آفات و بیماری‌های گیاهی جنگلها، تصرفات شهری و روستایی و توسعه مناطق مسکونی، بهره برداری‌های بی‌رویه و سند دادن به کشاورزان در جریان اختلافشان با سازمان جنگلها از جمله دلایل نابودی جنگلهاست. البته باید از یاد نبریم که ۹۰ درصد کشور ما جزو مناطق خشک جهان است که باعث مشکلات بیشتر شده و باید برای مقابله با این پدیده‌ها، همه نهاد‌ها و دستگاه‌هایی که امکانات دارند، پای کار بیایند وگرنه مشکلات، حل نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha