به قاعده ی چند ساعت چشم بستن همه چیز دگرگون شد و اکنون نزدیک به سه سال از این حادثه گذشته است اما بازماندگان آن حال و روز مناسبی ندارند.

سومین نوروز زلزله زدگان ورزقان در چادر و کانکس+جوابیه بنیاد مسکن

سلامت نیوز: به قاعده ی چند ساعت چشم بستن همه چیز دگرگون شد و اکنون نزدیک به سه سال از این حادثه گذشته است اما بازماندگان آن حال و روز مناسبی ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسکانیوز، دو زمین‌لرزهٔ  شدید که در روز شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ مناطقی از استان آذربایجان شرقی را لرزاندند؛ زمین‌لرزه‌ای با بزرگای ۶٫۴ ریشتر در ساعت ۱۶:۵۳ به وقت محلّی در ۱۷ کیلومتری اهر و زمین‌لرزه‌ای با بزرگای  ۶٫۳ در ساعت ۱۷:۰۴ به وقت محلّی در ۱۰ کیلومتری ورزقان به هموطنان آذری زبان شوکی وارد کرد.

مسئولان آمار دقیقی از شمار کشته‌شدگان این حادثه ارائه نکرده‌اند. رئیس سازمان مدیریّت بحران شمار قربانیان را ۲۵۳ نفر، وزارت بهداشت ۳۰۶ نفر و پزشکی قانونی ۱۶۹ نفر اعلام کرده‌اند. این در حالی بود که بر اساس اعلام سازمان جمعیت هلال احمر، ۱۶ هزار مراسم ترحیم برای درگذشتگان این زمین‌لرزه برگزار شده است.

علاوه بر عدم وجود اطلاعات دقیق از آمار کشته شدگان، مصدومان و بازمانده های این دو زلزله هم شرایط مناسبی نداشتند. از طرف نهاد ها و ارگان های مختلف دولتی قول هایی داده شد و کانکس هایی برای اسکان موقت این افراد تعبیه شد. اما امروز با گذشت دو سال و هفت ماه از این حادثه، هموطنان آذری زبان ما شرایط مساعدی نداشته و در کانکس ها زندگی می کنند.

این اتفاق نه تنها شرایط زندگی را برای این گروه از مردم اهر، ورزقان سخت کرده است بلکه فشار روحی شدیدی را هم بهمراه داشته است. آواره گی در مدت دو سال موضوع کمی نیست برای کسانی که دارای خانه و زندگی بودند و به یک باره همه چیز را از دست داده اند اضافه بر این در میان این افراد کسانی هم هستند که اعضای درجه یک خانواده خود را براثر زلزله از دست داده اند و این شرایط را برای آنان دشوار تر می کند.

قول هایی مبنی بر ارائه ی وام از همان روزها به آسیب دیدگان زلزله داده شد که تا امروز پرداخت نشده است.  روند امداد‌رسانی به زلزله‌زدگان شهرستان‌های اهر، هریس و ورزقان پس از بازدید مقام معظم رهبری از منطقه، تغییراتی کرد و  حضور مقام معظم رهبری در جمع زلزله‌زدگان باعث افزایش روحیه زلزله‌زدگان شد.  اما مردم زلزله‌زده پس از این حضور مجددا با بی توجهی مسولان مواجه شدند که این بسیار ناراحت کننده است.

مردم زلزله زده در این مناطق هنوز در اسكان اضطراری و موقتی هستند که در سال 91 برای آن ها تعبیه شده است. دو سال تحویل سال و عید نوروز خود را در این کانکس ها پشت سر گذاشته اند و امسال هم در انتظار سومین تحویل سالی هستند که باید در این شرایط تجربه کنند. آن ها روحیه ی خوبی ندارند چرا که احساس می کنند به فراموشی سپرده شده اند. این دو سال و هفت ماه زمستان و تابستان بدون هیچ امکانات رفاهی بر آنان گذشته است و روحیه ی آنان به ویژه کودکان و نوجوانان اصلا خوب نیست.

همه ی مسولان می گویند که  تلاش‌ها معطوف به بازسازی هر چه سریعتر مناطق زلزله‌زده است ولی ممكن است به دلیل زمان‌بر بودن فرآیند كار اسكان دائمی زلزله‌زدگان در این مدت اتفاق نیفتد  که تاکنون دو سال گذشته است. چند سال و دهه ی دیگر این افراد باید منتظر امداد و اسکان بمانند و در این شرایط زندگی کنند.

قرار بر این بود بنیاد مسكن به عنوان متولی بازسازی مناطق زلزله‌زده مصالح ساختمانی مورد نیاز مردم را به تدریج در اختیار آنان قرار دهد و با وام هایی که به آن ها اعطا می شود بتوانند سکونت گاهی را برای خود بسازند اما این وعده هم عملی نشده و تاکنون اقدام جدی صورت نگرفته است.

این روزها هم خبری مبنی بر  اختصاص یك میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به تمامی زلزله‌زدگان شنیده می شود اما تا وعده ی تحقق آن کی باشد؟؟ البته باید توجه داشت که یك میلیون تومان برای تامین مخارج روزانه به صورت بلاعوض به همه مردم زلزله‌زده پرداخت می‌شود و برای منازلی كه به صورت كامل در روستاها تخریب شده است قرار بر پرداخت سه میلیون تومان وام بلاعوض و برای مناطق شهری دو میلیون تومان برای تعمیرات جزئی منازل زلزله‌زده به صورت بلاعوض است.

شرایط امروز هموطنان استان آذربایجان شرقی به روال گذشته است و این بسیار دردناک است امیدواریم وعده های داده شده در این مورد در سال جدید تحقق بیابد.

 
پس از درج این خبر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی طی ارسال جوابیه ای خواهان درج آن در سلامت نیوز شد :

 

مدیر محترم سلامت نیوز
سلام علیكم

بنیاد مسكن انقلاب اسلامی یكی ازبزرگترین وموفق ترین طرحهای بازسازی مناطق زلزله زده طول تاریخ ایران رادر آذربایجان شرقی سازماندهی واجراكرده است.

در20 اسفندماه جاری پایگاه خبری ایسكانیوزبادرج گزارشی سیاه خبری باعنوان (( سومین نوروززلزله زدگان ورزقان درچادروكانكس)) وباادعای واهی اینكه)) بازماندگان زلزله ورزقان حال وروزمناسبی ندارند)) علاوه برنادیده گرفتن اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری تمامی خدمات خادمین نظام جمهوری اسلامی ایران را پس ازحادثه هولناك زلزله 21 مردادماه سال 91 آذربایجان شرقی را زیرسوال برده و بی انصافانه ومغایراصول روزنامه نگاری كه صداقت وعینی بودن خبر و گزارش ازویژگی های مهم آن است به تشویش اذعان عمومی وآماده كردن خوراك تبلیغاتی برای رسانه های معاندنظام جمهوری اسلامی ایران كرده است كه پیگردازطریق مراجع قانونی رابرخودمحفوظ داشته وبه اطلاع مردم شریف كشورمان می رساندكه پس ازگذشت 31 ماه اززلزله 4/6 ریشتری شهرستانهای اهر- هریس وورزقان برخلاف ادعای گزارشگراسكانیوز آمار دقیق كشته شدگان اعلام شده واشاره به برپایی 16 هزارمراسم ترحیم برای جانباختگان این زمین لرزه بسیارغلووبرای ایجادترحم درافكارعمومی ادعاشده است دربخشی ازگزارش دورازحقیقت خبرگزاری مذكورآمده است (( كه بازماندگان زلزله سه سال پیش آذربایجان شرقی حال وروزمناسبی ندارند و هموطنان آذری زبان ما شرایط مساعدی نداشته و دركانكسهازندگی می كنند)) و اطلاق آماركل به هموطنان آذری آسیب دیده اززلزله نه تنهاكذب محض بوده بلكه خدمات صادقانه نظام رادربازسازی ومقاوم سازی موفقیت آمیز447 روستارا نیز زیر سئوال برده است وكاش گزارشگر مذكور به روستاها و شهرهای آسیب دیده اززلزله می رفت وبه عینه 19641 مسكن روستایی و4498 مسكن شهری احداث شده و17007 مسكن شهری وروستایی تعمیروبازسازی شده راباچشمان خود مشاهده می كردو با اطلاعات بسیار ناقص خود افكارعمومی را مسموم نمی كرد .

به اطلاع افكارعمومی بایدرساندكه برای بازسازی ، مقاوم سازی ونوسازی مناطق زلزله زده استان تاكنون بنیادمسكن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی باتهیه خریدوانتقال میلیونهاتن میلگرد، آهن ، گچ وشن وماسه وباصرف 7410 میلیاردریال اعتبار یكی ازبزرگترین وموفق ترین طرحهای بازسازی مناطق زلزله زده طول تاریخ ایران راسازماندهی واجراكرده است كه به اتفاق نظردوست ودشمن ازافتخارات بنیادمسكن انقلاب اسلامی است بااین حال تاكنون بارهامسئولان ملی واستانی اعلام كرده اندكه مهمترین دلایل خسارات وارده به واحدهای مسكونی مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی استفاده ازمصالح نامقاوم ونامرغوب ومراعات نكردن ضوابط والزامات فنی درسالهای گذشته بوده است ومقاوم سازی واحدهای مسكونی توسط روستائیان عزیز علیرغم ترویج طرحهای مقاوم سازی وتشویقی وحضورخانه به خانه درروستاهاوشهرهادرگذشته جای سئوال است ازسویی دیگرادعای اینكه (( مردم زلزله زده هنوزدراسكان اضطراری وموقتی هستندكه درسال 91 برای آنهاتعبیه شده است ودراین دوسال وهفت ماه زمستان وتابستان زلزله زدگان بدون هیچ گونه امكانات رفاهی برآنان گذشته است )) واقعاً مغرضانه و دور از حقیقت بوده است طوری كه تعداد واحدهای آسیب دیده بالای 60 درصد 10000 واحدمسكونی بودكه تاپایان سال 1391 به طورضربتی احداث و بازسازی و در اختیار زلزله زدگان عزیز قرار گرفت با اینكه این به معنی پایان بازسازی آسیب های كلی بودولی برای كمك به دیگر متقاضیان فصلی و همچنین احداث وبازسازی مناطق بیشتركه حتی آسیب جزئی دیده بودندتعدادكل بازسازی رابه 20 هزارواحدرساندیم ورسانه هاومردم شریف وهمچنین مسئولان ملی واستانی درجریان هستندكه احداث 24139 واحدمسكونی جدیددرروستاها وشهرهای آسیب دیده اززلزله مذكورگواهی آشكاربراین ادعای سخیف بوده است.

خوشبختانه احداث بیش از24 هزارواحدمسكونی جدیدوبازسازی وتعمیربیش از17 هزارواحدمسكونی درمناطق مذكور علاوه بركسب رضای خالق، موجب شادمانی ورضایت خاطرمخلوق وهموطنان عزیزآسیب دیده ازصدمات زلزله سال 91 نیزشده واجرای دههاطرح هادی وساماندهی روستاهای زلزله زده نیزمزیدبرادعاست واین تلاش های مخلصانه شبانه روزی بنیادمسكن انقلاب اسلامی  بودكه نه تنهابه تكمیل زیرساختهای این مناطق افزودبلكه شورونشاط وسرزندگی رادرروستائیان وشهرنشینان سخت كوش مناطق مذكور شاهد هستیم افزایش جمعیت روستایی وشهری دراین مناطق وشكل گیری پدیده مهاجرت معكوس نیز از این دستاوردهای باشكوه است بازهم توجه مردم شریف كشورمان رابه این مسئله جلب می كنیم كه درماههای اولیه این حادثه حولناك 40 هزارنفرمشغول فعالیت دربازسازی ونوسازی وكمك رسانی واحداث مناطق مسكونی جدیدبودندوآواربرداری بیش ازسه میلیون تن واحداث دهها مدرسه ومسجد وبازسازی راههای روستایی واعطای وامهای بلاعوض و قرض الحسنه نشانگرخدمات گسترده نظام مقدس جمهوی اسلامی ایران دراین مناطق بوده ویادآور فعالیتهای شبانه روزی مردان وزنانی است كه برای تسكین آلام هموطنان آسیب دیده از زلزله وعمران وآبادانی این مناطق لحظه ای دریغ نكرده اندخوشبختانه علیرغم اتمام كاراحداث ، بازسازی ونوسازی مناطق زلزله استان واهدای 12 هزاركانكس های موقت به روستائیان و12 هزارواحددامی تعبیه شده برای ترویج رونق كسب وكارروستائیان عزیز، هم اكنون ستادهای بازسازی دركلیه مناطق روستایی وشهری نیزفعال بوده ونسبت به تكمیل آخرین نواقصات احتمالی وارائه خدمات وتسهیلات بیشتربه هم هموطنان عزیزمناطق مذكورهمچنان فعالند.

محمدی                
مدیركل بنیاد مسكن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین عکسهایی که در زیر میبینید را برای تنویر افکار عمومی ارسال کرد :

بنیاد مسکن آذربایجان شرقی-ساخت خانه هایی در این استان پس از زلزله ورزقان

بنیاد مسکن آذربایجان شرقی-ساخت خانه هایی در این استان پس از زلزله ورزقان

بنیاد مسکن آذربایجان شرقی-ساخت خانه هایی در این استان پس از زلزله ورزقان

بنیاد مسکن آذربایجان شرقی-ساخت خانه هایی در این استان پس از زلزله ورزقان

بنیاد مسکن آذربایجان شرقی-ساخت خانه هایی در این استان پس از زلزله ورزقان

بنیاد مسکن آذربایجان شرقی-ساخت خانه هایی در این استان پس از زلزله ورزقان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha