یک فعال محیط زیست طرح ادغام سازمان محیط زیست با جهاد کشاورزی را قدمی در جهت دسترسی راحت‌تر به اهداف شخصی برخی از نمایندگان دانست.

سلامت نیوز: یک فعال محیط زیست طرح ادغام سازمان محیط زیست با جهاد کشاورزی را قدمی در جهت دسترسی راحت‌تر به اهداف شخصی برخی از نمایندگان دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نامه نیوز، طرح ادغام سازمان محیط زیست دوباره به صحن علنی مجلس بازگشته است و تعدادی از نمایندگان مجلس باز هم به فکر ادغام سازمان حفاظت از محیط زیست با وزارت جهاد کشاورزی افتادند. اینبار امضای تعداد بیشتری از نمایندگان برای این طرح جمع‌آوری شد.ه است. رحمت‌الله نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یکی از 160 نماینده مجلس امضا کننده است، این نماینده مردم علی‌آباد کتول ادعا می‌کند که با ادغام این سازمان در وزارت جهاد کشاورزی به طور حتم شاهد ساماندهی مسائل مرتبط با محیط زیست خواهیم بود. این در حالی است که محمدحسن آصفری نماینده اراک و کمیجان در این خصوص می گوید:«وزارت جهاد کشاورزی با وضعیت کنونی خود که توانایی حل مشکلات کشاورزی را هم ندارد، چگونه می‌تواند یک سازمان عریض و طویلی مانند محیط زیست را مدیریت کند.» این نماینده مجلس شورای اسلامی علت پیگیری تعدادی از نمایندگان نسبت به این موضوع را عدم پاسخگویی سازمان محیط زیست به نمایندگان مجلس می داند.

در همین رابطه مژگان جمشیدی فعال محیط زیست در خصوص طرح دوفوریتی ادغام سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت جهاد کشاورزی، به نامه نیوز گفت:« کلاً نماینده‌های شهر علی آباد چند سال است که دنبال احداث جاده در جنگل ابر شاهرود هستند. سال گذشته برای اینکه سازمان محیط زیست منحل شده و زیر مجموعه جهاد کشاورزی قرار گیرد، 63 امضا جمع کردند. مجدداً امسال بعد از اینکه فراکسیون محیط زیست مجلس که قرار بود به عنوان حکم بین سازمان محیط زیست و مجلس تصمیم گیری کند، وقتی با ساخت این جاده مخالفت کرد(کما اینکه سازمان محیط ریست سال‌هاست که مخالف ساخت جاده در جنگل ابر شاهرود است) به همین دلیل نماینده علی آباد مجدداً به صرافت افتاد که سازمان محیط زیست را ادغام کنند. این ادغام از نظر ما محیط زیستی‌ها انحلال سازمان حفاظت محیط زیست است.»

وی افزود:«در شرایطی که 600 دریاچه زیر زمینی ما (که همان سفره‌های آب زیر زمینی هستند) به گواه آقای عیسی کلانتری امروز خشک شده‌اند و نزدیک به همین تعداد هم دشت‌های رو زمینی خشک شده داریم. با وضعیت کمبود آبی که مواجه هستیم و وضعیت خشکسالی و به وجود آمدن ریزگزدها، خشک شدن جنگ‌های زاگرس و ...نشان دهنده این است که از چهار گوشه کشور بحران‌های زیست محیطی نفس فلات ایران و مردم را بند می‌آورد. زمانی ما با طوفان‌های شن در استان سیستان و بلوچستان مواجه می‌شویم، به صورتی که امروز تمام استان‌های غربی لرستان، ایلام، کردستان و کرمانشاه تا حتی آذربایجان با پیامدهای بیابان‌زایی و از بین رفتن محیط زیست که خود را به شکل ریزگرها و گرد و غبار دست و پنجه نرم می‌کنند. این مشکلات در شهرهای بزرگ هم به صورت گرد و غبار و سایر مسایل خود را نشان خواهدداد. »

نمایندگان مجلس چطور منافع شخصی را به منافع ملت مقدم می‌دانند

این فعال محیط زیست طرح ادغام سازمان حفاظت محیط زیست در جهاد کشاورزی را منفعت طلبی نمایندگان خوانده و بیان کرد:«به نظر من باید از نمایندگان مجلس پرسید با دیدن این همه مسائل زیست محیطی چطور منافع شخصی را به منافع ملت مقدم می‌دانند. انتظار ما محیط زیستی‌ها این است که وقتی این آقایان خود را نماینده مردم عنوان می‌کنند و به مجلس می‌روند واقعاً عملکردشان هم به همین صورت باشد. نه اینکه منافع شخصی خود یا حوزه انتخابی آنها مقدم بر منافع ملی 78 میلیون نفر و نسل های آینده این سرزمین باشد. به جای اینکه سازمان محیط زیست را که یک سازمان ضعیف چه به لحاظ ساختاری و چه بودجه و اعتبارات است تقویت، پشتیبانی و حمایت کنند، عملکردهای غیرقانونی سازمان محیط زیست مثل واگذاری آشوراده را زیر سوال ببرند، در واقع نمایندگان در مجلس وظیفه اصلی خود را فراموش کرده و کمر همت به انحلال سازمان حفاظت محیط زیست بسته اند. در واقع صورت مساله را پاک می‌کنند. در این شرایط طبیعی است که محیط زیست درچنین وضعیتی باشد. »

جمشیدی با یادآوری طرح ادغامی که در سال گذشته ارائه شد اظهار داشت:«این اولین بار نیست که شاهد چنین رفتاری از مجلس نسبت به محیط زیست هستیم. از طرح‌های مخرب جاده سازی، احداث پترو شیمی و احداث کارخانجات سیمان، و طرح‌های متعدد توسعه کشاورزی و خشکانیدن تالاب‌ها، همه طرح‌هایی است که در طی سال‌های گذشته با حمایت بی چون و چرای نمایندگان مجلس اتفاق افتاده است. برای همین است که امروز شاهد این وضعیت از دریاچه ارومیه و بختگان تا هامون هستیم. نمی‌توان گفت که تمام اینها کوتاهی سازمان محیط زیست بوده است بلکه عدم نظارت نمایندگان و زیاده خواهی تعدادی از آنها در سنوات گذشته بی‌تاثیر نبود. نمایندگانی که همیشه خواستند با ضرب و زور و با تهدید سازمان محیط زیست کار خود را ادامه و طرح‌های مخرب عمرانی را در کشور پیش ببرند. هر زمان سازمان محیط زیست در دولت نهم با ساختن جاده جنگل ابر مخالفت کرد، آمدند و گفتند که تحقیق و تفحص کنید یا سازمان را به انحلال تهدید کردند. در دولت دهم هم این اتفاق افتاد زمانی که آقای محمدی زاده هم بود این فشارها روی سازمان بود و این فشارها در دولت یازدهم هم تشدید شده که مایه تاسف است.»

وی افزود:«قطعاً هر کسی که ذره‌ای منطق و وجدان داشته باشد موافق ادغام سازمانی که وظیفه حاکمیتی ونظارتی دارد و باید همه آن را حمایت کنند، نیست. چون محیط زیست امروز به این وضعیت افتاده و از هر گوشه به آن دست اندازی شده، در عوض حمایت، ریشه به تیشه آن می‌زنند.طبیعتی که محیط زیست فقط امانتی در دست ماست تا به نسل آینده دهیم. در واقع می‌توانم بگویم که سازمان محیط زیست زیر تیغ جاده جنگل ابر شاهرود نابود می‌شود. به طور کامل مشخص است که سازمان محیط زیست زیر تیغ تفکر جاده‌سازی مجلس قرار گرفته است.»

بحث ریزگردها را جنسیتی کرده و به ابتکار می گویند به آشپزخانه برو

این فعال محیط زیست درباره ارتباط عملکرد معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست و ارائه این طرح بیان کرد:«من یکی از منتقدان سرسخت خانم ابتکار در بحث آشوراده و خیلی از مسائل دیگر هستم. تصور نمی کنم که عملکرد خانم ابتکار این بهانه را به مجلس داده باشد و ما شاهد عملکرد ایشان در یکسال و نیم هستیم، نقاط قوت و ضعفی داشتیم. مثل بحث آشوراده که به عنوان پاشنه آشیل سازمان شده است. ولی این پاشنه آشیل برای ما فعالان محیط زیست بود، متاسفانه بیش از 270 نماینده در مجلس هستند که تا به جال کوچکترین واکنشی نسبت این حرکت غیر قانونی سازمان محیط زیست نداشتند؛ گویا موافق اند . نمایندگان مجلس به جای اینکه عملکرد غیر قانونی سازمان محیط زیست را زیر سوال ببرند خود به بی قانونی و اینکه سازمان محیط زیست را به انجام فعالیت‌های غیرکارشناسی و غیرقانونی سوق دهند، علاقه دارند. به جای اینکه بخواهند ملاحظات زیست محیطی داشته باشند، دوست دارند عکس این اتفاق بیافتد.»

وی افزود:« وقتی یکی از نمایندگان مجلس به خود اجازه می‌دهد موضوع در بحث ریزگردها را کاملاً جنسیتی کند، به خانم ابتکار بگوید که بهتر است شما به آشپزخانه رفته و آشپزی کنید، مایه تاسف است که نمایندگان ما با چنین بینش و درایتی با موضوع برخورد می‌کنند. کاملاً مشخص است که رفتار این چند روز نمایندگان مجلس در واکنش به اقدامات خلاف قانون سازمان محیط زیست نیست. بلکه در واکنش به اقدامات تابع قانون سازمان محیط زیست است. وقتی سازمان با ساخت یک جاده به حق مخالفت کرده است، ما هم او را حمایت می‌کنیم و اگر هم خانم ابتکار بخواهد در این مکان جاده بسازد، همانطور که در این ده سال گذشته گروه‌های محیط زیستی مخالفت کردند بازهم اجازه نمی‌دهیم.»

جمشیدی اقدامات اخیر نمایندگان مجلس را کاملاً منفعت طلبانه و ناشی از تفکر سودجویی دانست و گفت:« همیشه گفته می‌شود متخلفین چنین تصوری در ذهن خود دارند متاسفانه روز ذهن تعدادی از نمایندگان مجلس ما غلبه کرده و بدون اینکه یک موضوع را ارزیابی کنند و حقیقت ها را ببینند کاملاً مغرضانه عمل کرده و جلوی پای سازمان محیط زیست سنگ اندازی می‌کنند. با بودجه طرح مقابله با گرد و غبار مقابله می‌کنند. وقتی سازمان محیط زیست کار خود را در چهار چوپ قانون انجام می‌دهد به این صورت تصمیم به انحلال سازمان محیط زیست می‌گیرند تا بی‌قانونی را به این صورت در کشور رواج دهند. این عملکرد ناشی از عملکرد خوب خانم ابتکار است که مجلس برایش این چنین صف آرایی می‌کند و نه ناشی از عملکرد منفی ایشان و این مایه تاسف است.»

این نمایندگان اند که سیاسی کاری می‌کنند

این فعال محیط زیست درباره ادعای سیاسی کاری در سازمان اظهار داشت:«باید مصادیق سیاسی کاری سازمان مشخص شود. با یک جمله سازمان را زیر سوال می‌برند. خود نمایندگان مجلس سیاسی کاری نمی‌کنند؟ امروز اکثر غریب به اتفاق نمایندگانی که با طرح انحلال سازمان موافقت کردند، همان ها هستند که سیاسی کاری می‌کنند و از جناح مخالف فکر و حزب خانم ابتکار هستند. در این تعداد نمایندگان کمتر نماینده ای از جناح اصلاح طلب می‌بینیم و عمدتاً بیشتر نمایندگان جناح مقابل هستند پس سیاسی کاری را آنها انجام می‌دهند اگر سازمان محیط زیست سیاسی کاری در هر موردی می‌کند این وظیفه نمایندگان است که آن را مشخص کنند. اگر جایی کاری خلاف قانون انجام داده سازمان را زیر سوال برده و بحث تحقیق و تفحص را از سازمان ارائه کنند. و بخواهند که اگر سازمان نگاه سیاسی دارد کنار بگذارد.»

چمشیدی افزود:«اگر هم سازمان سیاسی کاری می‌کند به نظر من نباید مجلس کاری کند که این سیاسی کاری دامن بیش از 70 میلیون انسان را بگیرد. ما با رد بودجه مقابله با گرد و غبار موافقت کنیم تا سازمان سیاسی کاری نکند. این کاملاً غیرمنطقی است. به نظر من مصداق ندارد و اگر هم دارد می توانند آن مورد را اعلام کنند و روی همان مورد خاص ایستاده و سازمان را زیر سوال ببرند تا بیشتراز این عملکرد سیاسی خود را به گردن سازمان نیاندازند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بهرام سهیلی ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    با سلام خدمت اساتید محترم و دوستدار محیط زیست در دانش نوین حفاظت از محیط زیست پیروی از نقدها بعنوان زیربنای ساختار اجزای سازمانی معرفی می گردد که انتظام و تناسب روابط اجزا با انتقاد ها بتون ریزی و موجب خوش قوارگی می شود و می تواند رسالتهای خود را بانجام برساند، پرواضح است که سازمان حفاظت از محیط زیست در تعریف اساسی وجود ندارد و میتوان با عنایت به عدم دستیابی به ماموریتهای پیشین و کنونی آنرا ثابت نمود پس تعریف تغییر در معماری آن برای صورتبندی جدید ناگزیر نشان میدهد، البته همواره چنین طرحهایی همواره مخالفانی دارند که باید بهره مندی آنها در مطلوبیت از منافع شخصی را لحاظ نمود.