چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 141571

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از افزایش 20 درصدی سطح جنگل‌هایی که در سال جاری مورد حریق قرار گرفتند خبر داد.

سلامت نیوزفرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از افزایش 20 درصدی سطح جنگل‌هایی که در سال جاری مورد حریق قرار گرفتند خبر داد.

سرهنگ قاسم سبز‌علی در گفت‌و‌گو با  ایسنا ، درباره فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون موضوع زمین خواری عنوان کرد: سخنان ایشان ما را به برنامه ریزی زیربنایی، گشت و مراقبت بیشتر و همچنین تعاملات بیشتر با محاکم قضایی وا می‌دارد تا در حداقل زمان، پرونده‌های مرتبط با این موضوع را رسیدگی کنیم.

وی با بیان اینکه در سالهای گذشته مسائل تغییر کاربری زمین بسیار پیش آمده بود، گفت: ایجاد کارگروه مقابله با زمین خواری و قاچاق چوب در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برنامه ریزی شده است و یگان حفاظت این سازمان ملزم به برخورد جدی با متصرفین و رفع تصرف شده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها با اشاره به تشکیل این کارگروه در همه استان‌ها افزود:‌ بر این اساس ضمن شناسایی افراد حرفه‌ای در زمین خواری پرونده‌های سنواتی را برنامه ریزی می کنیم همچنین پیشگیری و جلوگیری ادامه این روند نیز در دستور کار سازمان قرار خواهد گرفت و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری این موضوع به صورت جدی تری پیگیری خواهد شد.

سبزعلی با بیان اینکه سالانه بیش از 30 هزار پرونده درباره تخلفات مرتبط با زمین خواری، تغییرکاربری، قاچاق چوب، قاچاق محصولات مرتعی و چرای غیر مجاز تشکیل می‌شود، گفت:‌ عمده این جرائم در خصوص مسائل مربوط به زمین است که امسال نسبت به سال گذشته کاهش پرونده‌ها را داشتیم.

وی ادامه داد: استان‌های مازندران، گلستان، گیلان، اصفهان، تهران و خراسان رضوی که ارزش افزوده زمین در آن وجود دارد متخلفین را بیشتر به خود جلب می‌کند که با سندسازی و ادعاهای واهی تصرف هایی انجام دهند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر اینکه سند دار کردن زمین‌های ملی می‌تواند باعث جلوگیری از چنین تخلفاتی شود گفت: باید حد و مرز ما بین مستثنیات و اراضی ملی مشخص شود.

سبزعلی با اشاره به افزایش 9 درصدی پرونده‌های مرتبط با زمین خواری ، اظهارکرد: در یازده ماه نخست سال 92 ، پنج هزار پرونده با سطح 12 هزار و 300 هکتار و در یازده ماه سال 93 ، پنج هزار و 400 پرونده با همین سطح تشکیل شده است. همچنین تخریب و تصرف نیز در سال 92 ، 10 هزار فقره بوده است که امسال با ده درصد افزایش به 11 هزار فقره رسیده است.

وی تصریح کرد: رفع تصرف نیز توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سال 92 ، 13 هزار و 500 هکتار بود و در سال جاری نیز با 6 درصد افزایش به 17 هزار هکتار رسیده است.

افزایش سطح آتش سوزی در جنگل‌های ایران

سبزعلی درباره وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور، گفت: در11 ماهه ابتدای سال 92 تعداد وقوع حریق در جنگل‌های ایران 8 درصد نسبت به زمان مشابه در سال 91 افزایش داشته است و استانهای گلستان، گیلان، فارس و خوزستان بیشترین تعداد آتش سوزی در جنگل‌ها را دارا بودند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان این‌که سطح آسیب دیده بر اثر حریق در سال جاری نسبت به زمان مشابه آن در سال 92 افزایش داشته است، گفت: در 11 ماهه سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته سطح جنگل در معرض حریق 20 درصد افزایش داشته است و استانهای فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، کردستان و گلستان به ترتیب بیشترین سطح در آتش‌سوزی جنگل‌ها را به خود اختصاص دادند.

گزارش‌های مردمی راهی برای کاهش آسیب به جنگل‌ها

وی در خصوص حفاظت از جنگل‌ها در ایام نوروز نیز بیان کرد:‌ هر ساله قبل از شروع سال جدید ، نشستی با فرماندهان یگان حفاظت برای آموزش و توجیه برگزار می کنیم که در آن اقدامات آموزشی تبلیغاتی ، حضور گشت و فراهم کردن فضای مناسب برای گردشگران و تعامل با دیگر نهادهای مرتبط با گردشگری مطرح می‌شود.

سبزعلی با اشاره به استفاده از مشارکت فعالین محیط زیست و همیاران عنوان کرد: علاوه بر اطلاع رسانی به مردم افزایش گشت مراقبین عواملی هستند که می‌توانند مشکلات را کاهش دهند.

وی در خصوص قوانینی که برای ایجاد آتش‌سوزی درجنگل‌ها وجود دارد، گفت:‌ برای کسانی که بر حسب سهل انگاری باعث ایجاد حریق می‌شوند مجازاتی برابر با سه ماه تا یک سال حبس و همچنین پرداخت جریمه مقرر شده است و برای افرادی که به عمد اقدام ایجاد حریق می‌کند از یک تا 10 سال با پرداخت جریمه سنگین در نظر گرفته شده است.
وی در ادامه از مردم خواست تا از طریق سامانه 1504 تخلفات و حوادث در اراضی ملی را اطلاع رسانی کنند و گفت: گزارش‌های مردمی از تخلفات، تصرفات و تغییر کاربری‌های غیرقانونی می‌تواند باعث کاهش این مسائل شود.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر اینکه هر فضای پارکی در داخل و حریم شهرها بر اساس توافق به شهرداری ها سپرده شده است، تصریح کرد: وظیفه حفظ و نگهداری از این فضاها و جلوگیری از تخریب بر عهده شهرداری ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha