چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 141598

یک استاد طب تسکینی بیمارستان امام خمینی(ره) با بیان اینکه خبر "بد" را نباید به طور ناگهانی برای بیمار بازگو کرد گفت: بعد از آگاه کردن بیمار از تشخیص یا مشکل وی، مدتی در کنار او بمانید. ممکن است بعضی از بیماران تا مدتی دچار شوک شود. بیمار را تشویق کنید تا سوال کند و یا در جلسات بعدی بقیه مشکل وی را بازگو کنید.

سلامت نیوزیک استاد طب تسکینی بیمارستان امام خمینی(ره) با بیان اینکه خبر "بد" را نباید به طور ناگهانی برای بیمار بازگو کرد گفت: بعد از آگاه کردن بیمار از تشخیص یا مشکل وی، مدتی در کنار او بمانید. ممکن است بعضی از بیماران تا مدتی دچار شوک شود. بیمار را تشویق کنید تا سوال کند و یا در جلسات بعدی بقیه مشکل وی را بازگو کنید.

دکتر مامک طهماسبی در گفت‌وگو با ایسنا ، در خصوص "مرگ و مسائل پایان حیات" اظهار کرد: مراقبت‌های پایان زندگی زمانی مطرح می‌شود که امکان معالجه‌ قطعی برای بیمار دیگر وجود ندارد.

این استاد طب تسکینی، با بیان اینکه مراقبت‌های پایان حیات به معنای افزایش کیفیت زندگی بیمار در حال مرگ است افزود: کنترل و تسکین درد، برنامه‌های بالینی و کیفیت مراقبت استاندارد در همه‌ جوامع یکسان نیستند و تمامی این موارد به وضعیت جسمانی و فرهنگ بیمار‌ بستگی دارد.

وی با بیان این مطلب که کاهش رنج و حفاظت منافع بیمار از دیگر وظایف پزشک است و هیچ گونه استثنایی برای این اصل، حتی در مورد بیماری‌های لاعلاج وجود ندارد گفت: در مراقبت از بیماران مبتلا به بیماریهای لاعلاج، وظیفه اصلی پزشک کمک به بیمار برای داشتن بهترین کیفیت زندگی به واسطه کنترل علائم، در نظر گرفتن نیازهای روانی و نهایتا مرگی شایسته و راحت است؛ همچنین پزشکان باید بیماران را از تمامی راه‌های درمان مزایا و عوارض آن مطلع سازند.

طهماسبی با تاکید بر اینکه پزشک نباید جمله "من نمی‌توانم برای شما کاری انجام دهم" برای بیمار به کار ببرد افزود: پزشکان باید تلاش کنند که در دوره پایان حیات بیمار از اقدامات لازم برای حفظ بقای آنها بهره بگیرد و از اضطراب، ترس و اندوه ناشی از مراحل پایانی حیات بیمار بکاهند.

وی با اشاره به اینکه پزشکان موظف هستند خبر بد را به بیمار اطلاع دهند بیان کرد: گفتن "خبر بد" به بیمار باید در یک محیط خصوصی، آرام و در حالت نشسته برای بیمار بازگو شود و هیچ وقت نباید به طور ناگهانی و مانند یک بمب در مورد بیماری او صحبت کرد.

این استاد طب تسکینی بیمارستان امام خمینی ادامه داد: پزشک باید با کلمه "متاسفم" جمله خودش را شروع کند مانند اینکه متاسفانه آن چیزی که می‌خواستیم در آزمایشات شما نشان داده نشده است. این آمادگی ذهنی را برای بیمار ایجاد کند که احتمالا خبربدی در جریان است.

طهماسبی بیان کرد: بسیاری از بیماران مایل هستند که از تشخیص اطلاع داشته باشند، درحالی که بعضی از آنها چنین نیستند، آنچه را که بیمار از قبل درباره‌ی پیش آگهی بیماری خود می‌داند، معلوم کنید.

وی ادامه داد: پزشکان بهتر است بعد از آگاه کردن بیمار از تشخیص یا مشکل وی، مدتی در کنار او بمانند چرا که بیماران تا مدتی دچار شوک هستند و بیمار را تشویق کنید تا سوال کند و یا در جلسات بعدی بقیه مشکل وی را بازگو کنید.

این استاد طب تسکینی بیمارستان امام خمینی در پایان با بیان این مطلب که بیشتر پزشکان در نحوه گفتن خبربد ضعیف هستند گفت: باید تمامی پزشکان در خصوص نحوه بازگو کردن "خبربد" به بیمار آموزش ببینند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha