وزیر بهداشت گفت: با وجود تسهیلاتی كه قانون برای حمایت از بیمارستان سازی در بخش خصوصی داده بود، افراد زیادی به علت الزام رعایت تعرفه‌های دولتی از این تسهیلات استقبال نكردند، متقاضیان معدود مراجعه كننده نیز شرایط لازم را نداشتند.

كامران باقری لنكرانی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: در قانون برنامه توسعه چهارم ماده مشخصی برای توسعه بیمارستان سازی در بخش خصوصی وجود ندارد، تنها ماده مرتبط ماده 89 این قانون است كه بر اساس آن باید ایجاد مراكز بهداشتی و درمانی جدید بر اساس نظام سطح بندی باشد اما بخش خصوصی از این الزام مستثنی شده ولی ایجاد هر مركز جدید بهداشتی - درمانی درمانی خصوصی نیازمند موافقت وزارت بهداشت و رعایت استانداردهای مرتبط است.
وی گفت: سال گذشته در قانون بودجه یكسری تسهیلات برای گسترش بیمارستان سازی در كشور مصوب شد، از جمله اعطای زمین رایگان به متقاضیان ساخت بیمارستان، پرداخت وام و كمك بلاعوض به آنها، واگذاری بیمارستان‌های نیمه تمام به متقاضیان بخش خصوصی و حمایت از آنها مصوب شده بود.
وزیر بهداشت افزود: با وجود این تسهیلات، متقاضیان زیادی برای ساخت بیمارستان در بخش خصوصی نداشتیم، افراد معدودی نیز كه متقاضی شده بودند، شرایط لازم را نداشتند و در واقع این مصوبه قانونی از جمله احكامی بود كه اجرا نشد.
وی گفت: در آن زمان تعداد معدودی برای دریافت این تسهیلات و بیمارستان سازی مراجعه كردند اما عملاً درخواستی كه منجر به اتفاق ویژه‌ای بیفتد در این درخواست‌ها نبود، یكی از نگرانی‌ها ما این بود كه فردی برای بیمارستان زمین بگیرد و بعد، از آن برای ساخت آپارتمان استفاده كند، یا بیمارستان نیمه تمام تحویل بگیرد و نتواند تضمین بدهد كه بعداً تعرفه‌های دولتی را رعایت كند.
به گزارش فارس، با وجود محدود شدن بیمارستان سازی توسط بخش خصوصی، دولت در این زمینه فعال است و عملیات طراحی و ساخت 320 بیمارستان جدید برای جایگزینی 22 هزار تخت بیمارستانی فرسوده كشور در حال انجام است و تا 6 سال آینده تمام می‌شود.
این بخشی از سخنان رحمت‌الله حافظی، معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت است كه پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس، اعلام شده بود.
معاون توسعه وزارت بهداشت در این مصاحبه با اعلام تدوین برنامه 10ساله مقاوم سازی بیمارستان‌های كشور گفت: 20درصد بخش‌های بیمارستانی كشور با عمر بیش از 50 سال غیر مقاوم هستند كه اطلاعات آن طی یك مكاتبه طبقه‌بندی شده تقدیم رئیس‌جمهور شده است.
حافظی افزود: از نظر مقاوم سازی، بسیاری از بیمارستان‌های قدیمی كشور مورد اطمینان نیستند و از مجموع 80 هزار تخت بیمارستانی كه در 570 بیمارستان دولتی هستند، حدود 15 هزار تخت در فضایی با عمر بالای 50 سال قدمت هستند.
وی گفت: قطعاً این بیمارستان‌ها، مقاوم نیستند، وزارت بهداشت مطالعه وضعیت بیمارستان‌های كشور از نظر مقاوم بودن در برابر زلزله را انجام داده است كه حاصل آن 50 كتاب شد كه به صورت یك جزوه خلاصه 500 صفحه‌ای به رئیس‌جمهوری گزارش شده است.
حافظی افزود: علاوه بر آن وزیر بهداشت نیز دستور داده است تا برنامه میان مدت و دراز مدت 10 ساله مقاوم سازی بیمارستان‌های كشور تدوین و اجرا شود تا بر اساس منابع مالی كه در اختیار داریم طی 10سال آینده بر اساس اولویت‌بندی كل بیمارستان‌های كشور مقاوم سازی شوند.
از مجموع حدود 110هزار تخت بیمارستانی در كشور، حدود 80 هزار تخت در بخش دولتی هستند.
به گفته محمد‌مهدی كلانتریان، مدیر‌كل منابع فیزیكی وزارت بهداشت از زمان فعالیت دولت نهم 51 بیمارستان جدید شامل 4900 تخت كه برخی از آن‌ها از 15 سال قبل كلنگ‌زنی شده بودند به بهره‌برداری رسیده است. علاوه بر آن ساخت222 بیمارستان جدید مشتمل بر 19 هزار و 76 تخت بیمارستانی در دور اول سفرهای ریاست جمهوری تصویب شد كه ساخت حدود 8 هزار تخت آن به وزارت مسكن واگذار شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha