چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 141603

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: هم اکنون دغدغه مردم داشتن آب شرب سالم، غذا و هوای سالم و همچنین پرتوهای آسیب رسان است و وظیفه ماست که این مشکلات را برطرف کنیم.

سلامت نیوز: رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: هم اکنون دغدغه مردم داشتن آب شرب سالم، غذا و هوای سالم و همچنین پرتوهای آسیب رسان است و وظیفه ماست که این مشکلات را برطرف کنیم.  

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا؛ خسرو صادق نیت در نشست مدیران گروه بهداشت محیط و حرفه ای سراسر کشور در سالن آمفی تئاتر مرکز طبی کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به این که بهداشت کاران حرفه ای از هم اکنون تا سه ماه آینده در آماده باش خواهند بود، گفت: سه ماه آینده برای بهداشت کاران حرفه ای کل کشور بسیار حیاتی است.

وی افزود: سال 94 باید متفاوت از سال های قبل باشد و باید اهداف بهداشت محیط و حرفه ای که سال های گذشته برای اجرای آن ها زمینه سازی های زیادی شده است محقق شود.

دغدغه و توجه ویژه وزیر به بهداشت محیط  و حرفه‌ای

صادق نیت گفت: وزیر و معاون بهداشت وزارتخانه برای بازگرداندن بهداشت محیط به جایگاه پیشین اش اهتمام جدی دارند و مقدمات این کار، با عنایت این دو عزیز فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه محذورات و مشکلات سال های قبل زیاد است، افزود: طلیعه سال جدید نشان می دهد که بحث تحول در زمینه بهداشت همچون تحول در بخش درمان فراگیر و موفقیت آمیز خواهد بود.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به کاهش پرداخت ها از جیب مردم در بخش درمان به 6 درصد، گفت: بحث تحول در بخش بهداشت نیز با کارهایی که در حاشیه شهرها انجام شده، امسال آغاز شد که امیدواریم این تحول در سال 94 با توجه به بخش بهداشت محیط گسترش و ادامه یابد.

وی افزود: هم اکنون دغدغه مردم داشتن آب شرب سالم، غذا و هوای سالم و همچنین پرتوهای آسیب رسان است و وظیفه ماست که این مشکلات را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای سال 94 بودجه مناسبی برای بهداشت محیط و حرفه ای درنظر گرفته شده است، ادامه داد: وجود 5900 مهندس بهداشت محیط و 1900 بهداشت کار حرفه ای پتانسیل خوبی برای اجرای برنامه ها و عملی شدن اهداف بلند مرکز سلامت محیط و کار در این سال خواهد بود.

مهم ترین محورهای تحول بهداشت محیط و حرفه ای در سال 94

صادق نیت در ادامه مهم ترین محورهای تحول در حوزه بهداشت محیط و حرفه ای را چنین بیان داشت: کنترل و کاهش مصرف دخانیات، تکمیل سامانه رسیدگی به شکایات مردمی 1490، گسترش کمی و کیفی بهداشت مواد غذایی در سطح عرضه، بهداشت آب و فاضلاب، تهیه خودروی ستاد فوریت های سلامت محیط و کار، بهداشت پرتوها، بهداشت هوا، توسعه خدمات تخصصی آزمایشگاه های بهداشت حرفه ای، حوادث ترافیکی و سامانه جامع بازرسی سلامت محیط و کار، مهم ترین برنامه ها و اقدامات بهداشت محیط خواهد بود.

دبیر ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات اظهار داشت: متاسفانه وضعیت دخانیات در کشور اسفبار است و سیر نزولی کاهش مصرف مواد دخانی در جامعه در سال های 75 تا 76 به یک سیر کاملاً صعودی از سال 88 به این طرف تبدیل شده است.

وی افزود: قلیان در این افزایش مصرف نقش ویژه ای داشته و دیگر از پستوی خانه ها درآمده و به مهمانخانه ها وارد شده است.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به موفقیت برخی استان ها در کنترل کاهش مصرف مواد دخانی و عدم موفقیت این امر در شهرهای بزرگ، گفت: ایران قبلاً جزو کشورهای اول اجرای کنوانسیون سازمان بهداشت جهانی در زمینه مصرف دخاینیات بود ولی در سال های اخیر به کشورهای آخر عضو این کنوانسیون پیوسته است.
وی ادامه داد: معاون بهداشت شخصاً در این زمینه با ارگان های مختلف جلسه های متعددی گذاشته است زیرا برای کنترل و مبارزه با دخانیات یک وزارتخانه به تنهایی نمی تواند کاری از پیش ببرد و هماهنگی بین بخشی و پایِ کار بودن همه مهم است.

مسدودسازی مسیرهای قاچاق مواد دخانی با کمک مجلس

صادق نیت تهیه لایجه مالیات بر دخانیات، فعال سازی کارگروه آموزش و تحقیقات ستاد کشوری مبارزه با دخانیات، فعال سازی کارگروه اعمال قانون این ستاد با اولویت تهران، فعال سازی مجدد پژوهش های مرتبط و پایش مصرف دخانیات، فعال سازی سامانه 1490 و گسترش بازرسی ها را مهم ترین اقدامات و برنامه های در حال اجرا در خصوص مبارزه با دخانیات اعلام کرد و بر نقش آفرینی استان ها و دانشگاه ها در این زمینه تاکید کرد.

وی با اشاره به پیگیری بحث تدوین پروتکل قاچاق سیگار گفت: امیدواریم با رأی  مجلس شورای اسلامی بتوانیم مسیرهای قاچاق مواد دخانی را از صفر تا 100 مسدود کنیم.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در ادامه تجهیز آزمایشگاه های مرجع منطقه ای در کشور، تقویت جایگاه وزارت بهداشت در زمینه کنترل آلودگی هوا، رسیدگی به بحث پرتوهای آسیب رسان، بحث گاز رادون و سیگنال های و آنتی سیگنال های ماهواره ای، تجهیز آزمایشگاه های بهداشت حرفه ای دانشگاه های علوم پزشکی کشور، گسترش سطح پوشش و ارتقای کیفیت پوشش در طب کار و راه اندازی سامانه جامع مدیریت بازرسی در سال 94 را مهم ترین برنامه های مرکز سلامت محیط و کار برای ارتقای کمی و کیفی بهداشت محیط و حرفه ای در سطح کشور اعلام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha