چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 141605

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: وجود مواد نگهدارنده در سوسیس و کالباس،‌مواد کنسروی،‌ دودی و نمک سود ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد چرا که این سرطان به شایع‌ترین سرطان دستگاه گوارش در کشور تبدیل شده است.

سلامت نیوز: دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: وجود مواد نگهدارنده در سوسیس و کالباس،‌مواد کنسروی،‌ دودی و نمک سود ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد چرا که این سرطان به شایع‌ترین سرطان دستگاه گوارش در کشور تبدیل شده است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،‌ مژگان فروتن در نشست خبری به مناسبت بررسی وضعیت سرطان روده بزرگ در کشور گفت: سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع در زنان و مردان است اما در کشور بسته به اینکه در کدام منطقه باشد متفاوت خواهد بود. به طور مثال سرطان مری در گنبد کاووس و در اردبیل سرطان معده شایع‌تر است.

وی ادامه داد: با این حال سرطان روده بزرگ شایع‌ترین سرطان دستگاه گوارش در کشور است و پس از آن سرطان معده قرار دارد.

فروتن با اشاره به اینکه هر چقدر سرطان در روزهای ابتدایی تشخیص داده شود درمان بهتری خواهد داشت گفت: موادنگهدارنده در انواع سوسیس و کالباس و مواد کنسرو شده، مواد دودی شده یا نمک سود از مواردی است که مصرف آنها ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: بنابراین به مردم توصیه می‌شود از مواد غذایی تازه استفاده کنند همچنین چاقی و افزایش وزن نیز از عوامل موثر دیگر در ابتلا به این سرطان است.

وی ادامه داد: افرادی در غربالگری جدید وزارت بهداشت که سرطان روده بزرگ نیز جز آن است قرار می‌گیرند که ریسک بالایی داشته باشند. این در حالی است که افزایش سن شانس ابتلا به این سرطان را بیشتر می‌کند.

فروتن گفت: وجود پولیپ در روده بزرگ یکی از علایمی است که باید زودتر درمان شود این پولیپ همانند زگیل روی پوست است که باید برداشته شود. افراد با ریسک متوسط افرادی هستند که 50 سال یا بیش از آن بوده و در خانواده خود سابقه ابتلا به این سرطان را ندارند.

وی ادامه داد: اما افراد با ریسک بالا کسانی هستند که دچار التهاب روده یا پولیپ در معرض اشعه بوده‌اند. سن بالا و ابتلای یکی از اعضای خانواده به این سرطان نیز از دیگر عوامل ریسک بالاست.

وی به مردم توصیه کرد: اگر سابقه این بیماری را در خانواه خود ندارند از سن 50 سالگی یا بیشتر برای پیشگیری مراجعه کنند اما اگر در گروه ریسگ بالا 10 سال زودتر باید مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha