معاون بهداشت وزارت بهداشت از اجرای برنامه ملی کنترل بیماری ها و طرح تحول بهداشت عمومی در سال ۹۴ خبر داد و گفت:‌ در حال حاضر 25 درصد مرگ زودرس داریم و حدود 83 هزار نفر در سن 30 تا 70 سالگی می‌میرند.

سلامت نیوز: معاون بهداشت وزارت بهداشت از اجرای برنامه ملی کنترل بیماری ها و طرح تحول بهداشت عمومی در سال ۹۴ خبر داد و گفت:‌ در حال حاضر 25 درصد مرگ زودرس داریم و حدود 83 هزار نفر در سن 30 تا 70 سالگی می‌میرند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، علی اکبر سیاری حمایت مالی از مردم در برابر هزینه های درمان را مهمترین دستاورد برنامه تحول سلامت بیان کرد و گفت: کیفیت بهبود خدمات، افزایش میزان رضایتمندی مردم، جلوگیری از مرگ نابهنگام و ارتقای سلامت از برنامه های معاونت بهداشت است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت همچنین، بر لزوم توجه ویژه به کاهش عوامل خطر و جلوگیری از ابتلا به درمان بیماریها تأکید کرد و گفت: لازم است کاری کنیم تا مردم از سلامت آب و غذای مصرفی مطمئن شوند، چرا که نظارت بر بهداشت آب و امنیت غذا بر عهده وزارت بهداشت است.

وی در ادامه، با بیان اینکه تعداد پزشکان خانواده از 4567 پزشک به 6168 پزشک افزایش یافته است، افزود: در حال حاضر تعداد ماماها نیز 3027 است.

سیاری همچنین، با اشاره به اینکه حدود 1144 مرکز بهداشتی و درمانی بازسازی شده اند، افزود: حدود 1772 مرکز بهداشت تجهیز و حدود 1236 مرکز زیستی پزشکان را تعمیر کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در خانه بهداشت و مراکز بهداشتی و درمانی حدود 436 قلم دارو و مکمل موجود است.

به گفته معاون بهداشت، 2043 خودرو از طریق بخش خصوصی برای مراکز بهداشتی- درمانی روستایی فراهم شده است.

وی همچنین، بر اجرای برنامه ملی کنترل بیماری ها(NCD)  به منظور  کنترل فشار خون، دیابت، چربی روستاییان در سال 94 تاکید کرد.

سیاری در ادامه، از ارائه خدمات در مناطق حاشیه شهر به 10 میلیون و یکصد هزار نفر و شهرهای زیر 20 هزار نفر خبرداد و گفت: در این بخش 3 دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تبریز و البرز پیشرفت خوبی داشته اند.

به گفته وی، برای حاشیه شهرها و شهرهای زیر 50 هزار نفر، بسته خدمت ابلاغ شده است و مربیان بهورز نیز آموزش دیده اند و در حال حاضر کارشناسان مراقب سلامت آموزش میبینند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود، نداشتن فعالیت بدنی، رزیم غذایی نامناسب، مصرف دخانیات و الکل به همراه عوامل خطری که ممکن است در هر فرد مثل فشار، قند و چربی خون باشد را از عوامل ابتلا به سرطان، دیابت وبیماری های مزمن تنفسی بیان کرد و گفت: در حال حاضر 25 درصد مرگ زودرس داریم و حدود 83 هزار نفر در سن 30 تا 70 سالگی می میرند.

وی ادامه داد: لازم است مراکز تحقیقاتی، بر این مرگها تمرکز کنند تا علل مرگ و راهکار آن برای جلوگیری از مرگ ها داده شود.

سیاری در ادامه، از آموزش فلوشیپ مدیریت آموزش معاونین بهداشتی به مدت 2 ماه به صورت غیر مستقیم خبر داد و گفت: در حال حاضر این آموزش ها در مشهد پایان یافته و قرار است این آموزش ها در سطوح شهرستان های کوچک هم اجرایی شود.

به گفته وی، تکمیل برنامه آموزش مربیان بهورز، کارشناسان مراقب سلامت و آموزش پزشکان خانواده از برنامه های معاونت بهداشت در سال آینده است.

معاون بهداشت همچنین، یکی از برنامه های سال 94 معاونت بهداشت را طرح تحول بهداشت عمومی بیان کرد و گفت: در این برنامه، نظارت ها روی بهداشت عمومی تشدید شده و بخش خصوصی اصناف نیز درگیر شده اند.

وی ادامه داد: تجهیز آزمایشگاه های غذا، آب، هوا و سیگار، خریداری 350 خودروی ویژه بازرسی، اطلاع رسانی و آگاهی و افزایش همکاری های بین بخشی از دیگر برنامه های تحول بهداشت عمومی است.

سیاری همچنین، بر لزوم ایجاد نظام پایش و ارزیابی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر 10 دانشگاه ارزیابی شده است.

وی در ادامه، با بیان اینکه قرارداد برنامه آموزش پزشک خانواده با دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مشهد منعقد شده است، افزود: برنامه تخصصی پزشک خانواده را دانشگاه علوم پزشکی مازندران و برنامه آموزش کارشناس مراقب سلامت را دانشگاه علوم پزشکی جهرم برعهده گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • آیدا ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    خوب بود