چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴

روز گذشته نشست تخصصی سوادآموزی مشارکت محور در تحقق اراده ملی و حمایت دولتی با حضور وزیر آموزش و پرورش، معاونین او و مسئولان نهضت سوادآموزی کشور برگزار شد.

رجعت به بیسوادی

سلامت نیوز: روز گذشته نشست تخصصی سوادآموزی مشارکت محور در تحقق اراده ملی و حمایت دولتی با حضور وزیر آموزش و پرورش، معاونین او و مسئولان نهضت سوادآموزی کشور برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،به همین مناسبت ریاست محترم جمهور در  پیامی با نگاه به تحول تدریجی در مفهوم سواد، درمورد راه‌های تسهیل امر سواد آموزی اظهارنظر کرد. براساس آخرین آمار یونسکو تعداد بیسواد بزرگسال دنیا 774 میلیون نفر گزارش شده است. منطقه صحرای آفریقا به همراه غرب و جنوب آفریقا که ایران هم جزو آن به حساب می‌آید، سه‌چهارم جمعیت بیسواد جهان را در خود جای داده است. علاوه بر این باید گفت دوسوم از جمعیت بیسواد بزرگسال را زنان تشکیل می‌دهند. همزمان رئیس‌جمهوری در پیامی به نشست تخصصی سوادآموزی مشارکت محور در تحقق اراده ملی و حمایت دولتی، گفت: دولت تدبیر و امید با نگاه به تحول تدریجی در مفهوم سواد، به توسعه فرصت‌هایی می‌اندیشد که همه آحاد جامعه بتوانند به سطحی توانمندساز از مهارت‌های پایه برای تعامل قوی و مؤثر در زندگی دست یابند و در برابر دگرگونی‌های پرشتاب نقش آفرین شده و آرمان‌های انقلابی و اهداف والای ملی را محقق سازند.در بخش‌هایی ازمتن پیام حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی آمده است: سواد، تنها مهارت خواندن و نوشتن نیست بلکه ضرورتی جدی در کسب مهارت برای زیستن در مدار معنویت، عزت و استقلال، با اخلاق و مشارکت‌جویانه است.


 تعداد بیسوادان و کم‌سوادان زیر 50 سال هنوز بالاست
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در ابتدای این نشست با بیان اینکه به‌رغم تلاش‌های صورت پذیرفته، هنوز تعداد افراد بیسواد و کم‌سواد کمتر از 50 سال سن در کشور بالاست، گفت: امروز امر سوادآموزی سخت‌تر و هزینه‌برتر از گذشته است. علی باقرزاده افزود: 80 درصد جمعیت تحت پوشش سازمان نهضت سوادآموزی را زنان و دختران تشکیل می‌دادند و 55 درصد جمعیت تحت پوشش مربوط به روستاییان است.معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینکه میانگین سنی افرادی که از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون تحت پوشش سوادآموزی قرار گرفتند، کمتر از 31 سال است، گفت: نرخ جذب کودکان لازم‌التعلیم در مدارس در مقطع ابتدایی به بیش از 98 درصد رسیده است. باقرزاده تاکید کرد: البته به‌رغم تلاش‌های زیادی که صورت گرفته، تعداد افراد بیسواد و کم سواد زیر 50 سال هنوز بالاست و شماری از کودکان تا قبل از پایه سوم از چرخه آموزش خارج می‌شوند. امروز امر سوادآموزی سخت‌تر و هزینه‌برتر از گذشته و تعریف از حداقل سواد فرق کرده است.


 زنان، دوسوم جمعیت بیسواد دنیا
در ادامه این نشست دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه براساس آخرین آمار یونسکو تعداد بیسواد بزرگسال 774 میلیون نفر گزارش شده است، گفت: دوسوم جمعیت بیسواد را زنان تشکیل می‌دهند. محمدرضا سعیدآبادی با بیان اینکه نرخ بیسوادی در سال 2000، 18 درصد و در سال 2011، 16 درصد کاهش یافت، ادامه داد: منطقه صحرای آفریقا به همراه غرب و جنوب آفریقا که ایران هم جزو آن به حساب می‌آید، سه‌چهارم جمعیت بیسواد جهان را در خود جای داده است. علاوه بر این باید گفت دوسوم از جمعیت بیسواد بزرگسال را زنان تشکیل می‌دهند.


 با رجعت بیسوادی مواجه هستیم
در خاتمه این نشست وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به نظر می‌رسد با توجه به مصوبه اخیر هیات وزیران، مبنی بر افزایش انگیزه‌ها و اجبارها برای سوادآموزی و راه‌اندازی مراکز یادگیری محلی، سرعت یادگیری نسبت به گذشته افزایش یابد، گفت: امروز با موضوع رجعت به بیسوادی مواجهیم که از سازمان نهضت سوادآموزی می‌خواهم برنامه‌ریزی برای جلوگیری از این امر را در دستور کار قرار دهد. علی‌اصغر فانی با بیان اینکه امر سواد در رشد و شکوفایی تولید داخلی و توسعه فرهنگ عمومی و درنهایت توسعه پایدار نقش بسزایی دارد، اظهار کرد: شمار بسیاری از بیسوادان به خیل باسوادان پیوستند اما همچنان با موضوع بیسوادی روبه‌رو هستیم و باید با یک حرکت بسیجی، عزم ملی و مدیریت جهادی، آمار بیسوادی را کاهش دهیم. ایسنا نوشت؛ او به موضوع رجعت به بیسوادی اشاره کرد و گفت: بسیاری از افراد در کلاس‌های سوادآموزی آموزش می‌بینند و باسواد می‌شوند اما به‌دلیل عدم استفاده و فاصله گرفتن از مطالعه و عدم مراجعه به کتب و نشریات، به بیسوادی رجعت کرده‌اند. لازم است سازمان نهضت سوادآموزی علاوه بر موضوع سوادآموزی، برنامه‌ریزی‌های لازم را برای جلوگیری از رجعت به بیسوادی، داشته باشد. باید توجه داشت راه اصلی مبارزه با بیسوادی جلوگیری از تولید بیسواد است.


 رجعت بیسوادی باعث افزایش تعداد بیسوادان شد
یک کارشناس آموزشی درمورد معضلی به‌نام رجعت بیسوادی در کشور به «آرمان» می‌گوید: سرانه کم مطالعه در کشور به‌ویژه دربین جوانان علت اصلی بازگشت بیسوادی است. مهدی حجازی ادامه می‌دهد: این معضل در بین افرادی که آموزش دیده‌اند و به مدرسه رفته‌اند نیزوجود دارد. ما شاهدیم در بین افرادی که سواد دارند بیسوادی تکرار می‌شود و دلیل آن دوربودن از جو مطالعه و تحقیق و بی توجهی به این امر است. این کارشناس آموزشی می‌گوید: ما حتی بعضی اوقات در بین افرادی که به مدرسه می‌روند و در سن سواد آموزی هستند شاهد هستیم فرد حتی سواد خواندن و نوشتن هم به درستی ندارد که در کنار بی‌کیفیتی سیستم آموزشی سرانه کم مطالعه علت این امر است. این کارشناس آموزشی درمورد تعریف رجعت بیسوادی می‌گوید: رجعت بیسوادی یعنی طی ده سال ۶۵-۱۳۵۵، نزدیک به ۱۱ میلیون نفر به باسوادان کشور اضافه شده‌است و نرخ باسوادی نیز حدود ۱۴ درصد افزایش یافته‌است. لکن طی ده سال یاد شده با وجود افزایش تعداد باسوادان و نرخ باسوادی، قدر مطلق تعداد بی سوادان کاهش نیافته و حتی معادل ۴۰۰ هزار نفر افزایش داشته‌است. هم‌اکنون با وجود رسیدن تعداد با سوادان به 82 تا 84 درصد افراد بالای 6 سال، بازهم قدر مطلق بیسوادی تغییر چندانی نکرده و همچنان حدود 10 میلیون نفر است. دلیل آن این است که حتی افرادی که در ظاهر سواد دارند و برای آموزش آنها هزینه  شده است بازهم سواد درست ندارند و نمی توان آنهارا با سواد نامید.


 افزایش قدر مطلق بیسوادی
یکی از اعضای کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس درمورد رجعت بیسوادی می‌گوید: تجربه تلاش برای  باسوادکردن بزرگسالان موید این است که نوع فعالیت‌های آموزش و پرورش با سوادآموزی بزرگسالان ضمن اینکه با هم مرتبط هستند یکسان نیست. فرهاد بشیری می‌افزاید: آموزش بزرگسالان مبتنی بر ابتکار، عدم تمرکز و استفاده از امکانات غیردولتی است. چنین کارهایی نیازمند چابکی و سرعت عمل دستگاه است و دستگاه دیوانسالار آموزش و پرورش با محافظه کاری ذاتی ، فاقد تحرک و پویایی لازم است. مهم‌ترین خدمت آموزش و پرورش به ریشه‌کنی بیسوادی انسداد مسیر تولید بیسواد و یا رجعت به بیسوادی است. او می‌افزاید: اگر آموزش و پرورش وظایف ذاتی و قانونی خود در قبال کودکان 6 تا 18 ساله ایرانی را به درستی انجام دهد رجعت بیسوادی اتفاق نمی‌افتد. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، تفاوت بین کاهش درصد بیسوادی و ثابت ماندن و حتی افزایش قدر مطلق بیسوادی است.  بشیری معتقد است لازم است علوم به‌روز شود و در معرض تکرار قرار بگیرد تا رجعت بیسوادی به تاخیربیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha