چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 141614

ناخن ها از اجزای مهم بدن هستند که نگهداری و مراقبت از آنها از طریق راهکارهای آسان مانند ترک ناخن جویدن،استفاده از دستکش نخی هنگام انجام کارهای خانه، کوتاه کردن مرتب ناخن ها و استفاده از لوسیون های مخصوص دست، به زیبایی دست کمک می کند.

سلامت نیوز:  ناخن ها از اجزای مهم بدن هستند که نگهداری و مراقبت از آنها از طریق راهکارهای آسان مانند ترک ناخن جویدن،استفاده از دستکش نخی هنگام انجام کارهای خانه، کوتاه کردن مرتب ناخن ها و استفاده از لوسیون های مخصوص دست، به زیبایی دست کمک می کند. 

به گزارش ایرنا از هلث،ناخن ها از یک پروتئین مرده، شفاف و سخت به نام کراتین ساخته شده اند، بنابراین سلامت سلولهای تولید کننده کراتین، آسیب ندیدن و رسیدن مواد غذایی کافی به آنها مهمترین عوامل برای داشتن ناخن هایی سالم و زیباست.

متخصصان پوست و مو معتقدند،ناخن ها زبان گویای برخی از بیماری ها هستند و هر مشکلی که در سطح ناخن ایجاد شود، می تواند هشداری برای ابتلا به یک بیماری خاص باشد.

ناخن عضوی است که عوامل بسیاری سلامت و زیبایی آن را تحت تاثیر قرار می دهد. زندگی روزمره، آب و هوا و سایر عوامل محیطی، تغذیه، باکتری ها، قارچ ها و نیز بیماری های جسمی می توانند بر روی سلامت و ظاهر ناخن اثرگذار باشند. به همین دلیل می توان گفت که ناخن های هر فرد منعکس کننده میزان سلامت وی می باشند.
در این گزارش رعایت 10 دستورالعمل بهداشتی برای برخورداری از ناخن های سالم و زیبا به این شرح است:


***ترک ناخن جویدن

ناخن جویدن یک عادت زشت رفتاری است که معمولا بازتاب عصبانیت و عدم کنترل استرس است. افرای که ناخن می جوند دارای ناخن های کوتاه و بد شکل هستند و در اطراف ناخن هایشان خون و عفونت دیده می شود که گاه همراه با درد است.


*** کوتاه کردن مرتب ناخن ها

یکی از راهکارها برای حفظ سلامت ناخن ها کوتاه کردن مرتب آنها است ؛ برای این منظور باید ناخن های خود را مرتب به صورت خط صاف کوتاه کنید. کوتاه کردن ناخن ها پس از حمام راحت تر است زیرا ناخن ها نرم شده و به راحتی می توان آنها را کوتاه کرد.

*** استفاده از لوسیون های دست

استفاده از لوسیون ها سبب می شود که دست، ناخن ها و پوست اطراف ناخن (کوتیکول) نرم، قویتر و سالم تر شوند.

***آب رسانی به ناخن

برای آب رسانی به ناخن می توان هر شب قبل از خواب، یک گوش پاکن را آغشته به وازلین کرد و آن را بر پوست اطراف ناخن کشید.
همچنین می توان از روغن کرچک که تصور می شود مقدار زیادی ویتامین Eدارد، استفاده کرد.


***فرو بردن ناخن ها در روغن زیتون

هر شب فقط دو تا سه دقیقه ناخن های خود را در روغن زیتون فرو ببرید. این کار سبب تقویت ناخن ها شده و ناخن ها سالم تر به نظر می رسند.
اما به خاطر داشته باشید که بیش از 5 دقیقه در روز ناخن های خود را در روغن زیتون فرو نبرید زیرا این کار ناخن ها را خراب می کند.


***خشک و تمیز نگاه داشتن ناخن ها

خشک و تمیز نگاه داشتن ناخن ها سبب پیشگیری از ابتلا به عفونت های قارچی، باکتریایی و سایر میکروب هایی می شود که در زیر ناخن ها در حال رشد هستند.
همیشه باید به هنگام تمیز کردن خانه دستکش های نخی به دست داشت و یا در هنگام کار با مواد شیمیایی یا مواد شوینده در زیر دستکش های پلاستیکی دست کش های نخی پوشید.


***کوتاه کردن ناخن های پا به صورت خط صاف

صاف کوتاه کردن ناخن های پا موجب پیشگیری از فرو روفتن آنها در گوشت اطراف ناخن می شود که بسیار دردناک است.


***مصرف بیوتین

بیوتین (ویتامین ب 7) یکی از ویتامین های گروه ب است. مصرف 4 تا 6 بار بیوتین در روز می تواند ناخن ها را قوی و محکم کند.
محققان می گویند: افرادی که بیوتین مصرف می کنند ناخن های محکم تری دارند.


*** ماساژ دادن ناخن ها

ماساژ دادن ناخن ها سبب قوی شدن آنها می شود. ماساژ ناخن موجب افزایش جریان خون به ناخن ها شده که این به رشد ناخن کمک می کند.


*** سوهان ناخن اختصاصی

از دیگر راهکارها برای داشتن ناخن های سالم استفاده نکردن از سوهان ناخن مشترک است.سوهان ناخن هر فرد حاوی باکتری های زیر ناخن آن شخص است. بنابراین هر فرد باید سوهان ناخن خود را داشته باشد و بعد از دو ماه سوهان ناخن خود را عوض کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha