چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 141616

سازمان تامین اجتماعی در زمان حاضر 39 میلیون و 700 هزار تن از هموطنان را تحت پوشش خدمات بیمه ای خود دارد.

سلامت نیوز: سازمان تامین اجتماعی در زمان حاضر 39 میلیون و 700 هزار تن از هموطنان را تحت پوشش خدمات بیمه ای خود دارد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از این شمار بیمه شده، بیمه شدگان اصلی حدود 13 / 5 میلیون تن و مستمری بگیران، دو میلیون و 300 هزار تن را شامل می شوند. ضمن اینکه تعداد مستمری بگیران با افراد تبعی به چهار میلیون و 500 هزار تن می رسد که هر ماه دو هزار و 200 میلیارد تومان از سازمان ، حقوق دریافت می کنند.

شمار کارگاه های فعال مشمول قانون تامین اجتماعی بیش از یک میلیون و 200 هزار واحد است که براساس نوع مالکیت و نحوه اداره ، به دو دسته کارگاه های دولتی و غیردولتی تقسیم می شود.

همچنین شمار کارکنان تامین اجتماعی از کارکنان ستادی و شاغلین در شعب بیمه ای و واحدهای درمانی سراسر کشور بیش از 65 هزار تن است که از این تعداد، بیش از 45 هزار تن در واحدهای بخش درمان مستقیم در سراسر کشور کار می کنند.


**تامین اجتماعی در سال 93 چه اقداماتی انجام داد؟

بهره برداری از سامانه پرونده الکترونیکی بیمه شدگان در شعب تامین اجتماعی، پرداخت کمک هزینه سفر به بیماران سازمان تامین اجتماعی، افتتاح 25 طرح (پروژه) ، کلنگ زنی هفت طرح تامین اجتماعی در 16 استان طی هفته دولت ، افزایش چهار برابری اعتبارات مصوب سال 93 برای اجرای طرح ها یا پروژه های تکلیفی سازمان تامین اجتماعی و تخصیص چهار هزار و 720 میلیارد ریال به این طرح ها از جمله رخدادهای سال 93 این سازمان بیمه به شمار می آید.

ارایه تسهیلات جدید سازمان تامین اجتماعی برای پژوهشگران،

تجلیل از 90 پزشک و داروساز نمونه سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز پزشک و روز داروساز، اینترنتی شدن پرونده های محاسباتی کارفرمایان، کاهش صورت حساب کارفرمایان بدهکار از یکسال به 6 ماه و کاهش مدت زمان رسیدگی به مشکلات کارفرمایان از هشت به سه ماه از جمله دیگر فعالیت های امسال تامین اجتماعی است.

امسال ، تامین اجتماعی ، زنان سرپرست خانوار تحت پوشش این سازمان را از مستمری همسران، حتی پس از ازدواج آنها، بهره مند کرد. همچنین در سالی که گذشت، پرداخت حق بیمه کارفرمایان، اینترنتی شد و مراجعه حضوری 3 / 5 میلیون تن به کارگزاری های تامین اجتماعی کاهش یافت.

حل مشکل کارگران نی بر و هفته تپه، رسیدگی برای حل نهایی مشکل کارگران نساجی مازندران و حل مشکل بیمه شدگان مشاغل سخت و زیان آور، دیگر فعالیت های سازمان تامین اجتماعی در سال 93 است.ضمن اینکه در سالجاری میزان غیبت غیرموجه بیمه شدگانی که می خواهند با 20 سال سابقه متوالی بازنشسته شوند از 10 روز غیبت به یکسال، افزایش یافت.

سازمان تامین اجتماعی، در سالجاری، 40 کارگزاری جدید در کشور را راه اندازی کرد. همچنین شعبه ای ملی برای تعویض، تمدید و تامین اعتبار دفترچه های بیمه ایجاد کرد و مشکل بیمه فرزندان چهارم را نیز حل کرد.

اعزام 14 هیات تجدیدنظر تشخیص مطالبات به 14 استان، افزایش اقلام اروتز و پروتز تا 300 درصد، انعقاد تفاهم نامه با بنیاد ملی نخبگان برای پوشش بیمه ای نخبگان، برنامه ریزی جدی برای تحت پوشش قرار دادن تمام اتباع ایرانی شاغل در فعالیت های مختلف و یا غیر شاغل خارج از کشور فاقد نظام بیمه ای و نیز اجرای کامل طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان های سازمان تامین اجتماعی، گوشه ای از فعالیت های یک ساله تامین اجتماعی به شمار می آید.


**اختصاص دو هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح تحول سلامت

تامین اجتماعی در سالی که روز های پایانی خود را می گذراند 300 خدمت جدید درمانی را تحت پوشش بیمه ای خود قرار داد.

اختصاص 10 هزار میلیارد تومان از سوی دولت و دو هزار میلیارد تومان از سوی تامین اجتماعی برای اجرای طرح تحول سلامت ، برنامه ریزی برای تجهیز تمام بیمارستان های تامین اجتماعی در یک برنامه زمان بندی شده 15 ماهه به سامانه جامع اطلاعاتی بیمارستانی جدید از موارد عملکردی سازمان تامین اجتماعی به شمار می آید.

سال 93 ، افزایش بیش از دو برابری هزینه دارویی سازمان تامین اجتماعی در سال 93 نسبت به سال 92 را شاهد بود. ضمن اینکه این افزایش هزینه ناشی از پرداخت هزینه بیش از 500 قلم دارو (برند و ژنریک) به طور عمده داروهای مورد مصرف در بیماران خاص و صعب العلاج بود.

تامین اجتماعی، امسال، سقف پوشش هزینه اعمال جراحی تخصصی بیمه تکمیلی بازنشستگان را از هشت میلیون به 10میلیون تومان و نیز سقف پوشش بیمه ای بیماری های خاص

را از 5 به 10 میلیون تومان افزایش داد. این سازمانریال در ضمن، برای تحت پوشش قرار دادن مربیان رانندگی هم برنامه ریزی کرد.


**تمام بدهی به پزشکان تا پایان آذر پرداخت شد

تامین اجتماعی در سالجاری تلاش کرد تا بدهی های خود به پزشکان طرف قرارداد را کاهش دهد به گونه ای که تمام بدهی پزشکان عمومی و متخصص کل کشور مربوط به پایان آذر ماه سال جاری را پرداخت کرد.

این سازمان برای مقاوم سازی بیمارستان هایش در برابر زلزله و دیگرحوادث غیر مترقبه و نیز ارتقای هتلینگ بیمارستانی، برنامه جامعی اجرا کرد.

افتتاح 36 پروژه سازمان تامین اجتماعی در دهه فجر، پرداخت پاداش به پرستاران به پیشنهاد مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و تصویب هیات مدیره این سازمان به مناسبت گرامیداشت ولادت با سعادت حضرت زینب (س) و روز پرستار هم ، دیگر اقدمات این سازمان است.

براساس این گزارش، 150 دستگاه آمبولانس به مراکز درمانی تامین اجتماعی سراسرکشور واگذار شد و از رده خارج شدن تجهیزات فرسوده حوزه آی تی( فناوری اطلاعات) این سازمان با تدوین و اجرای طرح بهینه سازی از برنامه های تامین اجتماعی است.

استخدام پیمانی نیروهای انسانی مورد نیاز سازمان تامین اجتماعی در سال 93،انتخاب دکتر سید تقی نوربخش- مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی - به عنوان پزشک نمونه سال 93، برگزاری نخستین دوره آشنایی خبرنگاران با قوانین و مقررات سازمان تامین اجتماعی و نیز اختصاص 38 میلیارد تومان اعتبار برای نخستین بار در حوزه تعمیرات در بخش های بیمه، درمان و ستاد از دیگر فعالیت های این سازمان در سالجاری محسوب می شود.

تجهیز کتابخانه های واحدهای بیمه ای و درمانی سازمان تامین اجتماعی سراسر کشور ، هم زمان با آغاز روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار،بازدید هیات رسانه ای از بیمارستان پیامبر اعظم (ص) تامین اجتماعی ، افتتاح رسمی آن با حضور معاون اول رییس جمهوری در ایام الله دهه مبارک فجر و نیز اعزام 25 هزار بازنشسته تامین اجتماعی به مشهد مقدس در قالب طرح «کرامت رضوی» دیگر فعالیت های بی شمار این سازمان است.

همچنین امسال، پیشنهاد بخشودگی جرایم بیمه ای کارفرمایان مشمول قانون تامین اجتماعی در بودجه سال 1394 کل کشور از دستور کار مجلس شورای اسلامی خارج شد.


** بیش از 39 میلیون ویزیت سرپایی

انجام 39 میلیون و 185 هزار و 182 ویزیت سرپایی تا پایان آذر ماه توسط پزشکان مراکز درمانی تامین اجتماعی از دیگر فعالیت های سال جاری این سازمان گزارش شده است.
و اما بیمارستان میلاد شاید معروفترین بیمارستان تامین اجتماعی به شمار آید. در این بیمارستان هزار تختخوابی، هر روز ، حدود پنج هزار بیمار ویزیت و 300 عمل جراحی را هم انجام می شود.


**تامین اجتماعی از کجا تا کجا؟

فعالیت بیمه های اجتماعی در ایران با تشکیل صندوق احتیاط کارگران شبکه راه آهن کشور در سال 1310 پایه ریزی شد، گسترش شمول حمایت های بیمه ای منجر به تصویب لایحه بیمه کارگران در 29 آبان 1322، سپس تصویب لایحه بیمه ای اجتماعی کارگران در سال 1332 و آغاز به کار سازمان بیمه های اجتماعی کارگران شد.

سازمان بیمه ای اجتماعی کارگران در سال 1342 بنا به پیشنهاد وزارت کار و امور اجتماعی و تایید هیات وزیران وقت به سازمان بیمه ای اجتماعی تغییر نام یافت و در نهایت در تیرماه 1354 با گسترش یافتن دامنه پوشش و شمول تعهدات آن و ادغام برخی سازمان های بیمه اجتماعی دیگر، سازمان تامین اجتماعی تشکیل شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تعمیم و گسترش تامین اجتماعی برگرفته از اصل 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر برخورداری آحاد مردم از مزایای تامین اجتماعی به عنوان حقی همگانی، سرلوحه کار قرار گرفت. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha